70% kierowców nie robi przeglądu technicznego przed podróżą. To błąd! Skontrolowanie sprawności auta gwarantuje bezpieczniejszą i bardziej komfortową podróż. Jednym z elementów, na które warto zwrócić uwagę, jest oświetlenie zewnętrzne pojazdu. Dowiedz się, co wpływa na przepalanie się żarówek samochodowych i jak je wymienić.

W Polsce od kwietnia 2007 roku obowiązuje nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania przez całą dobę, przez cały rok. Zignorowanie tej zasady i poruszanie się autem z niewłączonymi bądź niesprawnymi światłami może się skończyć mandatem w wysokości nawet 200 zł.

Lepiej zadbać o prawidłowe funkcjonowanie oświetlenia samochodu – w ten sposób nie tylko zaoszczędzisz i zapewnisz bezpieczeństwo sobie oraz innym pasażerom. Sprawne oświetlenie gwarantuje Ci lepszą widoczność na drodze i sprawia, że inni kierowcy widzą twoje auto z daleka.

Typy i rodzaje żarówek samochodowych

W zależności od typu i klasy samochodu do wyboru jest kilka rodzajów żarówek:

  1. Żarówki halogenowe samochodowe – wydajność oświetlenia od 150 do 1100 godzin:
  • H1, H2, H3 – żarówki halogenowe jednowłóknowe (najpopularniejsze),
  • H4 – żarówki halogenowe dwuwłóknowe,
  • H7 – stosowane w nowych typach reflektorów,
  • W, P lub R – stosowane w kierunkowskazach, światłach obrysowych, pozycyjnych i światłach stopu (dzielą się na cokołowe i bezcokołowe).
  1. Lampy ksenonowe samochodowe (in. lampy wyładowcze) – lampy tego typu nie posiadają żarnika i do działania wykorzystują wysokie napięcie. Właśnie dlatego samochody z reflektorami ksenonowymi muszą być wyposażone w specjalne przetwornice prądu. Zaletą jest tu jednak zależna od źródła światła wydajność o wartości ok. 3000 godzin, czyli nawet 2 razy większa niż u tradycyjnej żarówki halogenowej.
  • D1S – do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiem,
  • D1R – do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiem,
  • D3S – bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiem,
  • D3R – bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiem,
  • D2S – do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnika,
  • D2R – do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnika,
  • D4S – bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnika,
  • D4R – bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnika.

Pamiętaj też, że każda lampa, także ksenonowa, musi mieć swój numer homologacji wybity na trzonku. To świadczy o jej oryginalności i jakości.

  1. Lampy ledowe samochodowe – wydajność nawet 50 000 godzin działania:

Lampy samochodowe są homologowane pod konkretny typ źródła światła. Z tego powodu nie możesz po prostu zmienić żarówek halogenowych czy ksenonowych na diodowe (wyjątkiem są światła wewnętrzne). Tę decyzję trzeba podjąć już podczas zakupu samochodu. Warto jednak wiedzieć, że mniejsze zużycie energii dzięki ledowym światłom dziennym przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Dlaczego? Ponieważ do wyprodukowania 110 W zasilających żarówki halogenowe potrzeba ok. 0,23 l benzyny na 100 km. Przy LED-ach zasilanych jedynie 10 W zużycie paliwa jest więc 11 razy mniejsze.

Kiedy wymienić żarówkę w samochodzie?

Ponad 70% Polaków odpowiedziałoby – gdy zajdzie taka potrzeba. Czyli najczęściej, kiedy żarówka się przepali. I to prawda. Jednak koniecznie trzeba tu pamiętać, żeby robić to parami. Jeśli przepaliła się jedna żarówka, prawdopodobnie niedługo to samo stanie się z drugą – dlatego nie warto odkładać wymiany. Dlaczego tak się dzieje? Układ elektryczny podaje moc o tym samym natężeniu. Jeśli wymienisz tylko jedną żarówkę, to jej sprawność jest wyższa niż tej drugiej. Dodatkowo wymiana jednej żarówki sprawia, że droga przed Tobą będzie nierównomiernie oświetlona, a przez to zmniejsza się komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Co przyspiesza zużycie żarówek samochodowych?

Wpływ na to mają różne czynniki, np.:

  • zwykłe zużycie eksploatacyjne,
  • zbyt wysokie napięcie,
  • szok termiczny (np. kontakt z wodą),
  • uszkodzenie mechaniczne.

Jak wymienić żarówkę w samochodzie?

Niestety – nie jest to proste. Nie wystarczy bowiem podnieść maski, wyjąć przepalony element i włożyć nowy. Przy dzisiejszej konstrukcji samochodu (skomplikowana budowa reflektora i ściśle zmontowana komora silnika) często konieczne okazuje się częściowe rozmontowanie przodu samochodu. Jak zatem najlepiej i najwygodniej wymienić żarówkę w samochodzie? Najbezpieczniej udać się w tym celu do warsztatu. Ceny takiej usługi zaczynają się już od 20 zł.

Czasem jednak – gdy żarówki (zwłaszcza halogenowe) przepalą się w trasie, wieczorem – musisz spróbować wymienić je samodzielnie. Właśnie dlatego warto mieć zapasowy komplet w samochodzie – jazda bez oświetlenia jest bardzo ryzykowna.

Wobec tego, jak samodzielnie wymienić żarówkę w samochodzie? W tej sytuacji pamiętaj o kilku istotnych rzeczach:

  • załóż bawełniane rękawiczki i nie dotykaj szklanej bańki halogenowej palcami, by nie zostawić na niej tłustych śladów (może to negatywnie wpływać na jej trwałość),
  • nie korzystaj z niemarkowych żarówek,
  • po wymianie ustaw od nowa reflektory.

Warto również przećwiczyć wymianę żarówki samochodowej w sprzyjających warunkach – w domu na podjeździe, w garażu lub w warsztacie.

Do prawidłowego oświetlenia potrzebujesz nie tylko sprawnie działających żarówek samochodowych, lecz także odpowiednich reflektorów. Te niestety z czasem – z powodu niskiej temperatury, soli lub promieni słonecznych – po prostu matowieją lub żółkną. W tej sytuacji warto skorzystać z usługi polerowania reflektorów, która przywróci ich pierwotny stan. Koniecznie zrób to w warsztacie, ponieważ szlifowanie reflektorów na własną rękę może je nieodwracalnie zniszczyć.