Jazda samochodem z niesprawnym układem hamulcowym może powodować wiele niebezpiecznych sytuacji. Blokujące się hamulce pogarszają dynamikę jazdy i utrudniają wykonywanie wielu manewrów, w tym wyprzedzanie innych aut czy omijanie przeszkód. Usterka może także doprowadzić do zniszczenia układu hamulcowego. Zauważyłeś, że Twoje auto gwałtownie traci prędkość nawet wtedy, gdy nie używasz hamulca, a w trakcie dłuższych podróży czujesz zapach metalu? Prawdopodobnie przyczyną tego jest blokowanie się hamulców. Sprawdź, jak można to naprawić.

Poza pogorszoną dynamiką jazdy blokujące hamulce objawiają się najczęściej:

  • zwiększonym zużyciem paliwa (nawet o 1,5 litra na 100 km),
  • ściąganiem auta (jeśli hamulce blokują się tylko z jednej strony),

Twoją uwagę powinny także zwrócić sytuacje, gdy auto zwalnia lub zatrzymuje się podczas swobodnego toczenia się z podjazdu lub wzniesienia. Ważnym objawem jest także wyczuwalny zapach rozgrzanego metalu, który jednak dość trudno rozpoznać w trakcie jazdy po mieście.

Jakie są najczęstsze przyczyny blokowania hamulców? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy dokładnie przyjrzeć się elementom układu hamulcowego, które mogą wpływać na blokowanie hamulców.

Niesprawny zacisk  hamulcowy

Po naciśnięciu hamulca tłoczek hamulcowy zaciska klocki na tarczy. Dzięki temu samochód hamuje. Jeśli jednak tłoczek jest zabrudzony lub zniszczony (np. za sprawą rdzy), nie może się swobodnie cofnąć. W efekcie dalej naciska na klocki i trze o tarcze hamulcowe, co powoduje jej przegrzewanie się.

Każdy nalot na tłoczku sprawia, że jego powierzchnia przestaje być gładka, przez co układ hamulcowy przestaje prawidłowo funkcjonować. Aby rozwiązać ten problem, należy przeczyścić tłoczek lub delikatnie go oszlifować papierem ściernym o bardzo wysokiej gradacji (P2000). Jeśli okaże się, że tłoczek jest zbyt zniszczony, trzeba będzie wymienić go na nowy.

Na blokowanie hamulców może wpływać też pierścień uszczelniający tłok. W przypadku zużycia, traci swoją sprężystość i pogarsza pracę tłoka. Jeśli nastąpi taka sytuacja, pierścień wraz z gumą osłaniającą tłok należy wymienić na nowe. Kolejną przyczyną może być uszkodzona lub zapieczona prowadnica zacisku hamulcowego. Poprzez jej nieprawidłowe działanie klocki hamulcowe ustawiają się pod kątem do tarczy hamulcowej w efekcie czego cały czas ocierają o tarczę hamulcową powodując szybsze zużycie klocków. Naprawa takiej usterki polega na konserwacji lub wymianie prowadnic oraz wymianie gumowych elementów osłaniających je.

Osad i brud w płynie hamulcowym

Wzrost ciśnienia po naciśnięciu pedału hamulca sprawia, że płyn hamulcowy wypycha tłoczek z zacisku. W sytuacjach, gdy płyn hamulcowy dawno nie był wymieniany, w płynie może się pojawić czarny osad. Brud ten trafia do całego układu hamulcowego, co powoduje jego nieprawidłowe działanie. Dlatego warto pamiętać o regularnej wymianie płynu hamulcowego.

Zobacz sklepy i serwisy Norauto >>

Układy hamulcowe są wyposażone w ciśnieniowe pompy i pompy ABS. Niesprawną pompę możesz oddać do regeneracji. Jednak po wstępnej weryfikacji może okazać się że uszkodzenia są zbyt rozległe i konieczna jest wymiana pompy na nową.

Osad w płynie może także zablokować przewody układu hamulcowego, przez co tłoczek nie będzie się cofał. W takiej sytuacji niezbędna jest wymiana przewodów hamulcowych.

Masz pewność, że pompa i tłoczki działają sprawnie, a w płynie hamulcowym nie ma żadnych zanieczyszczeń? Możliwe, że problem tkwi w rozwarstwionych przewodach elastycznych, które blokują prawidłowy przepływ ciśnienia. Wytworzone ciśnienie przepycha płyn przez przewód w stronę tłoka, ale uniemożliwia jego powrót. Z tego powodu klocki nadal ściskają tarczę hamulcową pomimo zwolnienia pedału hamulca.

Zużyte klocki hamulcowe i tarcze

Bez względu na to, czy jeździsz bardzo łagodnie, czy dynamicznie – klocki i tarcze hamulcowe w Twoim samochodzie i tak się zużywają. Elementy te wykonują w trakcie każdej podróży autem bardzo intensywną pracę, w związku z czym musisz je regularnie kontrolować i wymieniać.

Zużyte klocki i tarcze hamulcowe mają tendencję do przegrzewania się, co pogarsza skuteczność siły hamowania. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do zagotowania płynu hamulcowego, a w następstwie do zaniku hamulców.

Chciałbyś wymienić klocki hamulcowe w aucie? Umów się na wizytę w serwisie Norauto.

Mechaniczny i elektryczny hamulec postojowy (tzw. ręczny)– dlaczego się blokuje?

Może się zdarzyć, że przed jazdą będziesz miał problemy z zablokowanym hamulcem ręcznym.  Przyczyną niesprawnego hamulca jest najczęściej jego zablokowanie się lub zerwanie linki.

Twoje auto ma elektryczny hamulec postojowy, który zaczyna się blokować, przez co wyświetlają Ci się komunikaty o błędach? Koniecznie udaj się na przegląd pojazdu, w trakcie którego mechanicy zdiagnozują usterki.

Zauważyłeś w swoim pojeździe opisane wyżej objawy? W takim razie czas zareagować. Szybkie rozpoznanie problemu pozwoli Ci w przyszłości uniknąć problemów z dynamiką jazdy i wielu nerwowych sytuacji.