Ząbkowanie opon to problem, z którym zmaga się wielu kierowców. Występuje zazwyczaj w samochodach wyższej klasy i dotyka również droższych modeli opon. Ponadto sprzyja mu zachowawcza jazda. Czym jest ząbkowanie opon i jak sobie z nim radzić?

Ząbkowanie opon polega na nietypowym, charakterystycznym zużyciu klocków bieżnika w taki sposób, że ich przednia w stosunku do kierunku jazdy część jest bardziej starta niż tylna. Jeżeli takie zużycie występuje równomiernie na całym obwodzie opony, możemy mówić właśnie o ząbkowaniu bieżnika. Nazwa wynika z tego, że bieżnik wyząbkowanej opony oglądany z profilu przypomina ostrze piły, w którym klocki to jej ząbki.

Ząbkowanie – nietypowy problem opon

Praktyka pokazuje, że niektóre modele samochodów, w szczególności z nadwoziem typu kombi, w większym stopni narażają opony na ząbkowanie. Najczęściej wynika to z niefortunnego doboru opon do takiego samochodu, ponieważ w konkretnym aucie pewne modele opon mogą być bardziej narażone na ząbkowanie niż inne.

Problem ząbkowania opon dotyczy jedynie opon osi tylnej, ponieważ to tzw. oś wleczona. Opony tylne tylko w niewielkim zakresie zmieniają swoje położenie względem nawierzchni drogi, a siły tarcia oddziałują na bieżnik w jednakowy sposób. To powoduje, że klocki bieżnika zużywają się jednolicie i może pojawić się problem ząbkowania. Prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest większe w przypadku samochodów z wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu, a więc w przypadku droższych modeli aut, ponieważ w tego typu konstrukcjach opony są jeszcze bardziej równomiernie dociskane do nawierzchni. Ponadto ząbkowanie z większym prawdopodobieństwem wystąpi w oponach wyższej klasy, z miękkiej mieszanki gumy i otwartą rzeźbą bieżnika, czyli rzadziej rozmieszczonymi klockami. Jak bronić się przed tym zjawiskiem?

Jak zapobiegać ząbkowaniu opon?

Ząbkowania nie da się wyeliminować, możemy jedynie mu zapobiegać i w pewnym stopniu niwelować jego skutki. Najskuteczniejszą metodą profilaktyki w tym przypadku jest rotowanie opon. To prosta usługa serwisowa, która sprawi, że opony osi przedniej i tylnej będą zużywać się bardziej równomiernie. Istotną rolę gra także regularne kontrolowanie ciśnienia, ponieważ jego nieprawidłowy poziom może nasilać zuzycie bieżnika. Jak wspomnieliśmy na początku, ząbkowaniu sprzyja również zachowawczy styl jazdy, kiedy opony przez dłuższy czas są poddawane identycznym obciążeniom (np. podczas dłuższej jazdy autostradą). Od czasu do czasu w ramach profilaktyki ząbkowania można zafundować im bardziej wymagającą pracę w zakrętach.