Na pierwszy rzut oka opona samochodowa nie ma przesadnie skomplikowanej konstrukcji. Ot, gumowy walec z nacięciami na nawierzchni. Pozory jednak mylą, a współczesne ogumienie pneumatyczne w naszych samochodach kryje w sobie wiele zaawansowanych technologii.

Bezdętkowe opony pneumatyczne – pierwowzór tych, jakie obecnie stosujemy w samochodach osobowych – zostały stworzone w 1947 roku przez Goodrich Corporation. Od tego czasu wygląd opony bardzo się nie zmienił, znacząco jednak ewoluowały materiały użyte do jej budowy oraz technologia wytwarzania.

Karkas, czyli rdzeń opony

Współczesna opona samochodowa składa się licznych warstw i elementów. Rdzeniem konstrukcji jest tzw. karkas, zbudowany z drutów układanych pod różnymi kątami tworzących niezwykle mocną sieć. To właśnie karkas zapewnia oponie odporność i wytrzymałość na przeciążenia. Na karkas nakłada się warstwę osnowy, a więc kilka warstw włókien tekstylnych, które spajają konstrukcję opony i nadają jej właściwy kształt. Ułożenie osnowy decyduje o rodzaju opony.

Wyróżniamy dwa typy:

  • radialne – stosowane w samochodach osobowych, osnowa ułożona jest promieniowo,
  • diagonalne – stosowane w samochodach ciężarowych – osnowa ułożona krzyżowo.

Bieżnik – najważniejszy element opony?

Na tak utworzony rdzeń opony w procesie wulkanizacji nakłada się bieżnik. Z eksploatacyjnego punktu widzenia to najważniejszy element opony – jedyny, który styka się z nawierzchnią, odpowiada za właściwości trakcyjne, a tym samym za bezpieczeństwo i pewność prowadzenia. Bieżnik wykonuje się z gumowej mieszanki, a jej skład jest ściśle strzeżoną tajemnicą koncernów. W skład wchodzą m.in. kauczuk naturalny, syntetyczny oraz sadza. W gumowej mieszance bieżnika opony zimowej dodatkowo stosuje się krzemionkę oraz dodatki w postaci olejów roślinnych i żywicy, co ma zapewniać większą elastyczność podczas niższych temperatur. Niezwykle istotny dla bezpieczeństwa, jakie zapewnia opona, okazuje się też wzór bieżnika, a więc struktura nacięć na jego powierzchni, odpowiadająca za skuteczne odprowadzanie wody czy bota pośniegowego. To również element zaawansowanych prac rozwojowych.

Elementy opony, które warto znać

Oprócz tych podstawowych elementów w budowie opony możemy wyróżnić kilka dodatkowych części konstrukcyjnych:

  • stopka/drutówka–część opon, która styka się z felgą i odpowiada za utrzymanie opony na feldze, wykonana z drutu;
  • bark – to fragment ścianki bocznej opony położony na krawędzi czoła bieżnika, odpowiedzialny za przyczepność w dynamicznie pokonywanych zakrętach, kiedy przyjmuje na siebie duże obciążenia;
  • ścianka boczna– zewnętrza część opony między jest stopką a bieżnikiem, która przechodzi w bark opony.

Producenci nieustannie udoskonalają konstrukcję i budowę opony, jednak eksperci twierdzą, że powoli docieramy do granicy możliwości tradycyjnej opony pneumatycznej. Przyszłość to zapewne opony, w których ciśnienie powietrza zastąpi ażurowa konstrukcja cienkich, elastycznych elementów. Na obecną chwilę tradycyjne opony to jednak najistotniejszy element bezpieczeństwa w samochodzie.