Wyważanie kół – w jakim celu i jak często je przeprowadzać?

Wyważanie kół – w jakim celu i jak często je przeprowadzać?

Nawet minimalnie źle wyważone koło wirujące z prędkością 100 km/h potrafi wyrządzić znaczne szkody w układzie zawieszenia, przyczynia się do szybszego zużycia opony i znacznego pogorszenia komfortu jazdy. Z tego powodu wyważanie kół jest czynnością serwisową, której nie powinniśmy zaniedbywać.

Koła poruszającego się samochodu wirują wokół własnej osi z ogromnymi prędkościami. Jeżeli zostały źle wyważone, a więc jeżeli na obwodzie opony lub felgi występują nawet niewielkie dysproporcje w rozkładzie masy, to koła wpadają w wibracje. Te zaś doprowadzają do powstania drgań odczuwalnych nie tylko na kierownicy, lecz także w całym pojeździe. Wystarczy zauważyć, że niedoważenie koła rzędu 10 g przy prędkości 100 km/h skutkuje tym, że na kole pojawia się siła 1700 g działająca udarowo.

Groźne konsekwencje złego wyważenia kół

Drgania kół oddziałują negatywnie na elementy zawieszenia samochodu (amortyzatorów, przegubów, sworzni układu kierowniczego czy łożysk), wpływając na ich szybsze i nadmierne zużycie. Cierpią również opony, które zużywają się nierównomiernie. Nieodpowiednie wyważenie kół w zauważalny sposób przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Nawet jedno źle wyważone koło przyczynia się do pogorszenia trakcji samochodu oraz jego sterowności, zaburza pracę czujników ABS i wpływa na ogólne pogorszenie komfortu jazdy.

Każde koło musi zostać wyważone!

Należy pamiętać, że najlepszej jakości felgi i opony także wymagają wyważenia. Polega ono na zniwelowaniu dysproporcji wagi układu koło– opona przez nałożenie w odpowiednich miejscach na obwodzie felgi ciężarków o ściśle określonej masie. Jakie ciężarki i gdzie je zamontować pracownikowi serwisu wskazuje specjalistyczna maszyna zwana wyważarką.

Kiedy i jak często należy wyważać koła?

Źle wyważone koła dają o sobie znać najczęściej przy wyższych prędkościach – powyżej 100 km/h. Czasem bywa jednak, że drgania na kierownicy pojawiają się przy mniejszych prędkościach, a nikną przy większych. Niezależnie od objawów pojawienie się takich drgań powinno być dla nas sygnałem, że koła naszego samochodu mogą wymagać wyważenia.

Najczęściej trzeba to zrobić po:

  • drobnych kolizjach i wypadkach,
  • wymianie opon,
  • każdorazowym zdjęciu koła,
  • mocnym uderzeniu kołem w przeszkodę (dziurę lub krawężnik),
  • dłuższej jeździe po nierównej nawierzchni.

Bez względu na powyższe sytuacje kontrolę wyważenia powinno się przeprowadzić co około 5 tysięcy kilometrów. To prosta i niedroga usługa serwisowa, która ma ogromne znaczenia dla bezpieczeństwa, komfortu i kosztów eksploatacji samochodu.

A czy wiesz, jak i kiedy należy wykonać rotowanie opon?