Wymiana świec żarowych – kiedy jest konieczna?

Wymiana świec żarowych – kiedy jest konieczna?

Świece żarowe są ważnym elementem silników wysokoprężnych. Od ich sprawności zależy nie tylko bezproblemowy rozruch, ale również ogólny stan jednostki napędowej. Dlatego warto wiedzieć, jakie są objawy awarii i co ile kilometrów należy wymieniać świece żarowe.

Uruchomienie silnika Diesla odbywa się poprzez sprężenie powietrza do wysokiego ciśnienia i jego podgrzanie. Po osiągnięciu przez powietrze odpowiednio wysokiej temperatury następuje wtrysk paliwa i samozapłon. Świece żarowe podgrzewają powietrze do poziomu, który umożliwia zapłon mieszanki – jest to kluczowe zwłaszcza przy zimnym silniku. Elementy te są więc niezbędne do prawidłowego rozruchu przede wszystkim w okresie zimowym – gdy na zewnątrz jest zbyt zimno, by temperatura w komorze silnika osiągnęła poziom wystarczający do samozapłonu.

Kiedy należy wymieniać świece żarowe?

Żywotność świec żarowych jest uzależniona od wielu czynników – wpływa na nią nie tylko stan techniczny silnika i układu wtryskowego czy jakość samej świecy, ale także sposób eksploatacji samochodu. Na stan świecy negatywnie wpływa bowiem m.in. częsta jazda na krótkich dystansach oraz  korzystanie z paliwa niskiej jakości.

Producenci samochodów nie przewidują okresowej wymiany świec żarowych. Należy jednak przynajmniej sprawdzać ich stan co 75 – 100 tysięcy przejechanych kilometrów lub po zauważeniu niepokojących objawów. Po 100 tysiącach kilometrów – niezależnie od czasu użytkowania pojazdu – warto wymienić świece na nowe.

Jakie są objawy awarii świeć żarowych?

  • kłopoty z uruchamianiem silnika (nie tylko na mrozie);
  • nierówna praca silnika po uruchomieniu (objawy ustępują po rozgrzaniu silnika);
  • kopcenie z rury wydechowej zaraz po rozruchu zimnego silnika.

Jak sprawdzać świece żarowe?

Stan świec żarowych można sprawdzić na dwa sposoby:

  • za pomocą pirometru (należy robić to przy zimnym silniku!),
  • wykręcając świece i ostrożne podpinając je pojedynczo bezpośrednio do akumulatora. Jeśli któraś ze świec nie rozgrzewa się – oznacza to, że jest uszkodzona. Tej metody nie należy stosować w przypadku starych modeli z odsłoniętą pętlą grzejną oraz nowoczesnych świec pięciowoltowych.

Jak wymienić świece żarowe?

Trzeba jednak pamiętać, że sprawdzanie i ewentualną wymianę świec warto zlecić fachowcom. Świeca żarowa ze względu na swoją niewielką średnicę oraz pracę w bardzo trudnych warunkach (znosi ekstremalnie wysokie temperatury) jest szczególnie narażona na ukręcenie przy demontażu. Dlatego dobrze pamiętać, że zawsze istnieje ryzyko urwania elementu – wówczas pozostałą część trzeba wyjąć od strony głowicy silnika (co wiąże się z kosztownym demontażem).

W żadnym przypadku nie powinno się wymieniać świec pojedynczo! Jeśli jedna z nich została uszkodzona, bardzo prawdopodobne, że wkrótce kolejne również przestaną działać prawidłowo. Wymiana wszystkich świec pozwoli także zapobiegać nierównej pracy silnika – świece z biegiem lat pokrywają się bowiem osadem, który obniża ich wydajność.

Należy również pamiętać, by kupować świece żarowe zgodne z zaleceniami producenta samochodu. Produkty te będą bowiem dostosowane do silników pod kątem właściwości cieplnych czy czasu nagrzewania. Zamontowanie nieodpowiedniej świecy może prowadzić do pogorszenia osiągów auta i zwiększonego spalania.

Sprawdź również, jak dbać o filtry cząstek stałych w silnikach Diesla.

 

 

Nowa gama boosterów i prostowników

Archiwum