Wymiana opon to pozornie niezbyt skomplikowana czynność. Przeprowadzi ją niemal dowolny warsztat wyposażony w podstawowy sprzęt. W rzeczywistości jednak na proces wymiany opon składa się wiele czynności, a pominięcie którejś z nich może mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Z tego powodu wymianę opon lepiej powierzyć fachowcom.

Wymiany opon dokonujemy przynajmniej dwa razy w roku przy okazji zmiany ogumienia z letniego na zimowe i na odwrót. Usługę wymian opon oferuje prawie każdy warsztat samochodowy, często – w okresie sezonowej wymiany – prowizoryczne punkty wymiany powstają nawet pod supermarketami. Czynność wymiany 4 opon zajmuje około 30 min i składa się z kilku prostych etapów. Mówimy jednak o kołach, a więc elemencie samochodu bezpośrednio wpływającym na bezpieczeństwo i komfort jazdy, dlatego nie powinniśmy jej lekceważyć oraz powierzać niesprawdzonym serwisom.

Okazuje się bowiem, że nawet drobne uchybienia podczas wymiany opon mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Nieodpowiednie wyważenie koła z nową oponą czy chociażby zaniedbanie wentyla i odpowiedniego ciśnienia to pozorne błahostki, ale w czasie dłuższej eksploatacji przełożą się na szybsze zużycie opon, a tym samym wiążą się również z konsekwencjami finansowymi. Przyjrzyjmy się zatem, jak powinna wyglądać profesjonalna wymiana opon.

Wymiana opon krok po kroku

  1. Na wstępie samochód zostaje podniesiony, a serwis w tym celu powinien wykorzystać podnośnik hydrauliczny.
  2. Po zdjęciu kół z samochodu i spuszczeniu powietrza z opon za pomocą montażownicy mechanik zdejmuje oponę z felgi. Na tym etapie powinno się również usunąć stare ciężarki wyważające.
  3. Opony po zdjęciu trzeba oczyścić, a następnie sprawdzić pod kątem uszkodzeń mechanicznych i zużycia bieżnika. Jeżeli nadal będą zdatne do eksploatacji, muszą zostać opakowane w specjalne worki i zapakowane do samochodu. Serwisy Norauto zaoferują również usługę przechowania opon, dzięki której nie będziemy mieć problemów z transportem i przechowywaniem nieużywanego kompletu ogumienia.
  4. Opony, które zakładamy, serwis także ma obowiązek skontrolować, nawet jeśli są nowe. To ważne dla naszego bezpieczeństwa. Sprawdzeniu podlega również stan wentyla i w razie potrzeby należy wymienić go na nowy.
  5. Następnie przychodzi czas na założenie nowych opon na felgi – tutaj liczy się ostrożność serwisu ze względu na możliwość uszkodzenia felgi. Kolejny istotny krok to odpowiednie założenie opon z bieżnikiem kierunkowym, w przypadku których konieczne jest zachowanie odpowiedniego kierunku montażu. A ten nie zawsze bywa przestrzegany w nieprofesjonalnych warsztatach.
  6. Koła z założonymi oponami muszą trafić na wyważarkę. Wyważanie koła to jeden z najważniejszych aspektów prawidłowej wymiany opon. Maszyna wskaże serwisantowi miejsce oraz masę ciężarków, które powinny zostać przytwierdzone do felgi. Im mniej ciężarków, tym lepiej. Po założeniu kół do samochodu (tu również trzeba zwrócić uwagę na kierunkowość bieżnika) powinny zostać przykręcone kluczem dynamometrycznym, a nie „na oko”.

Jak widać, w trakcie wymiany opon jest dużo okazji , by popełnić błąd. Nawet drobne niedopatrzenie może mieć poważne konsekwencje. W serwisach Norauto przestrzegamy najwyższych standardów wymiany opon. Tylko ich zachowanie zapewni bezproblemową i bezpieczną eksploatację samochodu.