Stabilizator zawieszenia to element konstrukcyjny samochodu, który ma bezpośredni wpływ na zapewnienie maksymalnej przyczepności kół do podłoża. Jego pełna sprawność jest niezwykle ważna, by zagwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Nie należy więc zwlekać z wymianą łączników stabilizatora. Podpowiadamy, jak poznać, że jest to już konieczne.

Do najbardziej istotnych części układu zawieszenia należy drążek wraz z łącznikami stabilizatora, czyli cienki pręt zakończony metalowo-gumowymi przegubami. Łączy on ze sobą zawieszenie prawego i lewego koła jednej osi. Jazda po nierównej nawierzchni może jednak powodować zużywanie się gumowych elementów, a co za tym idzie – pogorszenie jakości prowadzenia samochodu i zmniejszanie poziomu bezpieczeństwa.

Jak działa stabilizator zawieszenia?

Podczas jazdy po łuku na samochód działa siła odśrodkowa, która sprawia, że auto nieznacznie przechyla się na stronę zewnętrzną. Zmniejsza się przyczepność opon po wewnętrznej stronie. Stabilizator reguluje obciążenie poszczególnych kół, a więc pozwala na równomierne rozłożenie przyczepności na wszystkie opony i niweluje przechył pojazdu na zakrętach.

Uszkodzenia łącznika stabilizatora – przyczyny i objawy

Elementy stabilizatora są podatne na uszkodzenia podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Jeśli koło trafia na dziurę w drodze, następuje gwałtowne szarpnięcie, co może prowadzić do naruszenia gumowej końcówki łącznika stabilizatora.

Uszkodzenie łącznika stabilizatora objawia się:

  • stukaniem w okolicy kół, zwłaszcza podczas powolnego przejazdu po nierównej powierzchni,
  • zmniejszeniem stabilności pojazdu podczas skręcania,
  • popękaną gumą na zakończeniach łącznika (jeśli masz podejrzenia, że gumowe elementy uległy zużyciu, udaj się do serwisu i poproś fachowca o zweryfikowanie ich stanu).

Pamiętaj, że jazda z uszkodzonymi łącznikami stabilizatora nie tylko obniża poziom bezpieczeństwa, ale także przyspiesza zużywanie się innych elementów zawieszenia.

Wymiana łącznika stabilizatora

Wymianę łączników stabilizatora warto powierzyć specjalistom serwisu samochodowego. Jest to bowiem czynność, która wymaga fachowych narzędzi, stanowiska wyposażonego w podnośnik samochodowy, precyzji i odpowiednich umiejętności. Łączniki stabilizatora należy wymieniać parami. Charakteryzują się zbliżoną żywotnością, więc uszkodzenie jednego może sugerować, że w najbliższych czasie pojawi się problem również z drugim.

Trzeba pamiętać, że łączniki stabilizatora muszą być dobrane do modelu samochodu – różnią się długością i sztywnością.