Płyn AdBlue bierze udział w procesie oczyszczania spalin samochodów z silnikami wysokoprężnymi z tlenków azotu – zamienia szkodliwe związki w substancje bezpieczne dla środowiska i człowieka: azot i parę wodną. Sprawdź, z czym wiąże się eksploatacja pojazdów, w których stosuje się AdBlue!

Silniki Diesla, spalając olej napędowy, emitują do atmosfery wiele szkodliwych substancji, w tym tlenki azotu. W celu zmiany tego stanu wykorzystuje się różnego rodzaju katalizatory i filtry. Ma to związek m.in. z normami dotyczącymi emisji spalin narzucanymi przez Unię Europejską. Stosowanie AdBlue stanowi jeden z podstawowych mechanizmów minimalizujących negatywny wpływ spalin na środowisko.

Co to jest AdBlue?

AdBlue to roztwór mocznika w wodzie demineralizowanej o stężeniu 32,5%. Używa się go w samochodach osobowych i ciężarowych z silnikami Diesla, wyposażonych w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). AdBlue jest wlewany do specjalnego zbiornika (przez oddzielny wlew), z którego pod ciśnieniem zostaje wtryśnięty do katalizatorów SCR. Tam rozkłada cząsteczki tlenków azotu na nieszkodliwe substancje, a te następnie zostają wydalone przez rurę wydechową. System umożliwia zredukowanie emisji tlenków azotu nawet o 90%.

Stosowanie AdBlue jest związane z normą emisji spalin Euro 6, obowiązującą od 2014 roku.

AdBlue – eksploatacja i uzupełnianie

AdBlue ulega naturalnemu zużyciu podczas jazdy (około 1 l/ 1000 km), dlatego konieczne okazuje się regularne uzupełnianie płynu. Czynność tę z reguły należy wykonywać co 10–15 tysięcy przejechanych kilometrów. Niski poziom AdBlue jest sygnalizowany przez kontrolkę na tablicy rozdzielczej.

Jeśli kierowca zignoruje komunikat, po wyczerpaniu płynu silnik przejdzie w tryb awaryjny, a prędkość jazdy zostanie ograniczona. Po wyłączeniu silnika jego ponowny rozruch będzie możliwy dopiero po dolaniu AdBlue.

Płyn AdBlue można dolać samodzielnie lub skorzystać z pomocy fachowców w warsztacie samochodowym. W przypadku samodzielnego uzupełniania substancji należy pamiętać, że:

  • AdBlue powoduje silną korozję, dlatego trzeba uważać, aby nie rozlać go na karoserię,
  • AdBlue nie jest dodatkiem do paliwa i posiada oddzielny wlew (informacja o jego lokalizacji znajduje się w instrukcji obsługi pojazdu).

Jeśli posiadasz samochód z silnikiem wysokoprężnym, sprawdź również: