Volkswagen Passat – historia auta, które pokochali Polacy

Samochód, który podbił klasę średnią, zadebiutował na rynku w 1973 roku. To jedno z najważniejszych aut producenta z Wolfsburga, a także jeden z najchętniej kupowanych modeli. Do dziś sprzedano ponad 20 milionów egzemplarzy, pełniących z powodzeniem funkcję auta rodzinnego, służbowego i reprezentacyjnego. W 2015 roku Passat został uznany za europejski samochód roku, a do dziś określa się go mianem kultowego modelu.

W niemieckiej jakości i technologii zakochali się także Polacy, mieszkający zarówno w małych miasteczkach, jak i w największych aglomeracjach. W bieżącym roku Passat obchodzi 45-lecie produkcji, co stanowi świetną okazję do przypomnienia historii tego samochodu.

Volkswagen Passat – pierwsze generacje

Stylistyka pierwszej generacji Passata to dzieło Giorgio Giugiaro, włoskiego guru projektowania aut. Model oznaczony symbolem B1 prezentował się elegancko i nowocześnie, a projekt płyty podłogowej oparto na rozwiązaniach pochodzących z Audi 80. Początkowo zaprezentowano jedynie wersję hatchback, następnie dołączyło do niej kombi. Na szczególną uwagę zasługiwała rekordowa w tamtym czasie pojemność bagażnika – ponad 500 litrów. Podstawowy silnik dysponował mocą jedynie 55 koni mechanicznych, należy jednak przypomnieć, że Passat ważył wtedy zaledwie 880 kilogramów!

Za żelazną kutyną Polacy mogli jedynie podziwiać niemiecką limuzynę, lecz w Europie od razu stała się ona wielkim hitem sprzedaży. Wystarczy wspomnieć, że przez 7 lat produkcji nabywców znalazło aż 2,5 mln egzemplarzy. Dla Polaków mających problemy z nabyciem Malucha czy Fiata 125p, Passaty stały się dostępne dopiero po 1989 roku.

Druga generacja królowała na rynku w latach 1980–1987. Passat z symbolem B2 otrzymał napęd na cztery koła oraz silniki diesla wyposażone w turbinę. Być może nie były to idealne auta, jednak ich wyjątkowa trwałość przemawiała do świadomości klientów, którzy zdecydowali się na zamówienie 5,5 mln egzemplarzy. Jest to rekord w historii modelu. Jako ciekawostkę warto dodać, że Santana oparta o model B2 była produkowana w Azji do 2012 roku, a jej przedłużona wersja o nazwie Vista powstaje do dziś.

Kolejne dwie generacje (kod B3: 1987–1993 oraz B4: 1993–1997) to nowa stylizacja, paleta silnikowa oraz wyposażenie dodatkowe, oferowane w nadwoziu sedan i kombi. W wersji B3 po raz pierwszy ukazał się silnik TDI, który jest już także legendą. Nabywców znalazło 1,6 mln sztuk. To również pierwsze Passaty, które pojawiły się w Polsce. Wśród królujących w salonach Daewoo i Fiatów, wybieranych najczęściej jako nowe, w komisach coraz częściej spotykaliśmy limuzynę z Wolfsburga. Model o kodzie B4 zarówno w Polsce, jak i w Europie trafił na okres stagnacji – zyskał wówczas jedynie 700 tysięcy nabywców.

Passat B5

Piąta generacja tego auta to marzenie każdego koncernu motoryzacyjnego. Przepisem na hit stało się połączenie najlepszych cech poprzedników z nowoczesną technologią, w pełni ocynkowanym nadwoziem i ciekawymi wersjami, z 8-cylindrowym silnikiem włącznie. Model stał się oczywiście przedmiotem westchnień wielu Polaków, jednak cena egzemplarza z 1,9-litrowym silnikiem TDI pozwalała na jego zakup jedynie wybrańcom. Passat B5, którego legendarna trwałość i wszechstronność na stałe zapisały się w historii motoryzacji, do dziś jest obiektem uwielbienia, a także żartów z modeli, które nadal można spotkać na polskich drogach.

Passat B6

Szóstą generację produkowano jedynie w latach 2006–2009, lecz w tak krótkim czasie z fabryki wyjechało prawie 1,7 mln Passatów. W opisywanej wersji po raz pierwszy w historii zastosowano dwusprzęgłową skrzynię automatyczną DSG, która do dziś jest wyznacznikiem komfortu oferowanego przez takie rozwiązanie. W 2008 roku klientom zaoferowano również wersję CC, czyli czterodrzwiowe coupe, które do gamy tradycyjnego Passata wprowadziło powiew świeżości. Wersja B6 była jednak mniej trwałą wersją auta – kierowcy wielokrotnie skarżyli się na niedopracowaną elektrykę i awaryjne silniki diesla.

Volkswagen Passat obecnie

W 2010 roku Passatowi udało się wyjść na prostą za sprawą wersji B7. Mimo zachowawczej stylistyki poprawiono niezawodność i dodano odmianę Alltrack (wyższe nadwozie oraz napęd 4×4). Na 40. rocznicę urodzin Volkswagen przedstawił generację B8, która charakteryzuje się nowoczesną stylistyką, będącą dziełem wybitnego projektanta – Waltera de Silvy. By podążać za najnowszymi trendami, producent z Wolfsburga oferuje także odmianę hybrydową typu plug-in.

Ponad 20 milionów kierowców Passata pokonało na przestrzeni lat miliony kilometrów. Warto podkreślić, że nawet auto będące symbolem wytrzymałości wymaga regularnego serwisu. Klienci Norauto mogą być zawsze pewni, że nasi mechanicy zadbają o ich samochód w najlepszy sposób. Wymiana najważniejszych części eksploatacyjnych oraz opon również Tobie pozwoli pokonać własnym Passatem milion kilometrów.

Opona całoroczna Continental

Archiwum