Używany samochód – w jakie części warto zainwestować?

Używany samochód – w jakie części warto zainwestować?

Coraz częściej ze względów ekonomicznych i praktycznych decydujemy się na zakup używanego auta. Według danych GIPA, w zeszłym roku importowano aż 749 tysięcy używanych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 5%. Początkujący kierowcy, którzy jeszcze zdobywają doświadczenie za kółkiem niechętnie kupują auta z salonu. Zakup używanego samochodu wiąże się jednak z pewnym ryzykiem. Doradzamy na co zwrócić uwagę po kupnie używanego auta.

Przede wszystkim, kierowcy nie powinni decydować się na samochód, którego kupno pochłonie cały budżet. Każdy samochód używany niezależnie od stanu, przebiegu czy rocznika, zaraz po zakupie wymagać będzie doinwestowania. W jakie elementy bezwzględnie powinniśmy zainwestować, by cieszyć się bezproblemową eksploatacją?

W zależności od marki i modelu ceny poszczególnych usług i podzespołów bardzo się różnią. Najbezpieczniej założyć, że na „pakiet startowy” potrzebujemy ok. 10% kwoty, jaką przeznaczyliśmy na zakup auta. Niezależnie od tego, czy decydujemy się na pojazd z silnikiem benzynowym czy wysokoprężnym, zaraz po zakupie wymienić powinniśmy rozrząd. Usługa ta pochłonie sporo pieniędzy, ale pozwoli nam uniknąć kosztownej awarii jednostki napędowej

Wymiana pasków rozrządu

W większości współczesnych samochodów napęd rozrządu realizowany jest poprzez paski rozrządu. Natomiast niektóre konstrukcje oparte są o napęd łańcuchowy, co nie jest jeszcze równoznaczne z brakiem konieczności jego okresowej wymiany.  Przed wyborem konkretnego auta powinniśmy sprawdzić, jaki rodzaj rozrządu zastosowano w interesującym nas modelu. Jeśli w układzie rozrządu zastosowano pasek, zaraz po zakupie powinniśmy bezwzględnie go wymienić wraz z wszystkimi elementami współpracującymi – nie należy zapominać o pompie cieczy i rolkach prowadzących i napinającej. Lepiej nie sugerować się zapewnieniami sprzedawcy czy przebiegiem, który może wskazywać, że do wymiany pozostało jeszcze sporo czasu. Zerwanie paska rozrządu w większości przypadków kończy się zniszczeniem jednostki napędowej. Nagły brak synchronizacji między otwierającymi się zaworami a pracującym tłokiem sprawia, że ten ostatni uderza w zawory niszcząc je wraz z głowicą. Remont uszkodzonego w taki sposób silnika może w wielu przypadkach przekroczyć wartość auta. Pamiętajmy również, by zawsze decydować się na wymianę tzw. „kompletnego” rozrządu – wraz z hydraulicznymi napinaczami. Usterka napinacza również skończy się „przeskoczeniem” paska i zniszczeniem zaworów. Koszt wymiany rozrządu dla większości popularnych marek waha się w granicach od 300 do 1000 zł. W nowszych pojazdach, które wyposażone są w system zmiennych faz rozrządu, przy wymianie paska powinno wymienić się również tzw. wariator.

Wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów

Oprócz rozrządu do bezwzględnej wymiany zaraz po zakupie kwalifikuje się też olej (wraz z filtrem) oraz filtr powietrza. W tym przypadku warto skorzystać z płukania układu olejowego dla jego najlepszego oczyszczenia.  Dla zachowania bezpieczeństwa polecamy również wymianę płynu chłodniczego i płynu hamulcowego. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na ten ostatni. Płyn hamulcowy, z racji swoich higroskopijnych właściwości z wiekiem wchłania coraz więcej wody, co przekłada się na skuteczność hamulców. W przypadku silników benzynowych kompletny przegląd po zakupie powinien również obejmować wymianę świec zapłonowych. Właściciele aut z silnikami Diesla bezwzględnie muszą wymienić filtr paliwa. Nowoczesne silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na jakość oleju napędowego, w filtrze odkłada się również woda, która w przypadku dużych mrozów może unieruchomić nasze auto. Większość przypadłości nowoczesnych diesli, takich jak np. nierówna praca czy braki w mocy często bierze się właśnie z zapchanego filtra paliwa. Nowoczesne serwisy proponują usługę czyszczenia układu paliwowego i czyszczenia wtryskiwaczy. Zabieg ten  zapewni czystość układu paliwowego oraz poprawne warunki pracy silnika.

Dobrym rozwiązaniem jest również prowadzenie książki napraw, w której dokumentowana jest cała historia napraw. Dzięki temu kupujący dokładnie wie kiedy i jakie czynności zostały wykonane w samochodzie oraz jakie części zostały wymienione. Właściciel ma z kolei mocne argumenty potwierdzające stan i wartość sprzedawanego auta.