Uchwyty rowerowe do samochodu – z nami dobierzesz idealne dla siebie

Uchwyty rowerowe do samochodu – z nami dobierzesz idealne dla siebie

Rower to problematyczny w transporcie bagaż, szczególnie jeżeli na wypoczynek wybieramy się całą rodziną. O ile pojedynczy rower zmieści się w bagażniku, o tyle w przypadku większej liczby dwukołowych pojazdów pojawia się problem. Tutaj z pomocą przychodzą rozmaite bagażniki rowerowe, dzięki którym z łatwością przewieziesz autem nawet 5 rowerów. Jak wybrać ten najlepszy?

Wybierając uchwyt, powinieneś przede wszystkim wziąć pod uwagę to, jak często oraz ile rowerów będziesz przewozić samochodem, a także to, jakim typem auta dysponujesz (sedan, hatchback, kombi, van). Istotna jest również masa i wielkość rowerów.

Można tu wyróżnić trzy podstawowe typy uchwytów rowerowych:

  • na hak holowniczy;
  • na pokrywę bagażnika,
  • na dach.

Tutaj zobaczysz infografikę, która podpowie Ci, o czym pamiętać, kiedy jedziesz samochodem na wakacje.

Przewożenie rowerów na dachu samochodu

Popularnym sposobem transportowania rowerów jest mocowanie ich na dachu samochodu. Metoda ta wymaga zamontowania belek bazowych (najlepiej wybrać kompozytowe lub aluminiowe) na relingach. Niektóre samochody (głównie kombi) mają już fabrycznie przytwierdzone relingi dachowe lub otwory do montowania bagażnika. Jeśli auto ich nie posiada – musisz zaopatrzyć się w cały system i samodzielnie, zgodnie z instrukcją, wymierzyć wszystkie odległości.

Do belek należy zamontować bagażnik – składa się on z szyn, do których mocujesz rower, a następnie stabilizujesz koła za pomocą taśm lub pasów. W zależności od modelu uchwyty tego typu charakteryzują się ładownością od 20 do nawet 60 kilogramów, można na nich zatem przewozić nawet 5 rowerów.

Przewożenie roweru na dachu nie sprawdza się przy wysokich autach typu SUV czy van. Należy pamiętać także, by podczas jazdy z tak przytwierdzonymi jednośladami zachować szczególną ostrożność i utrzymywać prędkość mniejszą niż dozwolona. Szczególnie ryzykowne dla mocowania są gwałtowne hamowanie oraz kolizja. Samochód jest także podatny na boczne uderzenia wiatru przy wyjeżdżaniu zza ekranów dźwiękoszczelnych lub ściany lasu.

Uchwyty na bagażnik dachowy mają tę zaletę, że mogą pozostać na samochodzie, nawet kiedy nie są używane. Pozwalają także na przewożenie innych przedmiotów niż rowery.

Z drugiej strony montaż cięższych jednośladów w takich uchwytach może być uciążliwy, ponieważ wymaga uniesienia roweru wysoko nad głowę. Przed wyborem warto więc sprawdzić, czy jesteś w stanie podnieść sprzęt ponad dach samochodu.

Uchwyty mocowane na hak – platformy i widełki

Niezależnie od wysokości auta, łatwo umocujesz rower za pomocą uchwytu na hak (pod warunkiem, że samochód jest wyposażony w hak holowniczy).

Wyróżniamy dwa rodzaje tak mocowanych uchwytów:

  • widełki – rowery przytwierdzane są za ramę (w przypadku jednośladów typu damka konieczne jest zatem dokupienie dodatkowej poziomej poprzeczki). Jest to jeden z najtańszych, ale niezbyt stabilnych sposobów przewożenia rowerów – mogą one, niestety, się o siebie obijać.
  • platformy – rowery stabilnie stoją w specjalnych rynienkach. Platformy często są dodatkowo wyposażone w system uchylny, który pozwala na otwieranie bagażnika bez zdejmowania rowerów.

Uchwyty na hak holowniczy nie zwiększają oporów aerodynamicznych samochodu, mogą jednak ograniczać pole widzenia przez tylną szybę i utrudniać parkowanie. Powodują bowiem wydłużenie tyłu auta. Musisz też wiedzieć, że można na nich przewozić maksymalnie 4 rowery.

Należy także pamiętać, że ten sposób mocowania powoduje zasłonięcie tylnych świateł i tablicy rejestracyjnej (co jest niedopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz polskiego prawa). Niezbędny jest zatem zakup adaptera, na którym zamontujesz światła i dodatkową tablicę. Warto zaznaczyć, że od grudnia 2015 roku nie ma problemu z uzyskaniem trzeciej tablicy rejestracyjnej.

Uchwyt mocowany na tylnej klapie

Jeśli samochód nie jest wyposażony w hak, a nie chcesz unosić roweru na wysokość dachu auta, możesz zdecydować się na uchwyt mocowany na tylnej klapie. Każdy uchwyt tego typu pasuje jednak do wybranych modeli samochodów, jednocześnie nie stosuje się ich na autach z nadwoziem sedan. W ten sposób przewieziesz 2–3 rowery. Nie jest to jednak mocowanie całkowicie stabilne i nie sprawdza się na dłuższych trasach. Łatwo o porysowanie lakieru – zwłaszcza podczas szybkiej jazdy po wybojach lub nierównej nawierzchni. Przewożenie masywnych rowerów sprawia, że na klapę bagażnika oddziałują duże siły, co może doprowadzić nawet do uszkodzenia tej części samochodu. Rowery nie zasłaniają jednak tylnych świateł i tablicy rejestracyjnej.

W tym przypadku rower także jest mocowany za ramę, więc jeśli posiadasz damkę – koniecznie zainwestuj w specjalny adapter. Ciekawym rozwiązaniem jest także zamontowanie uchwytu na kole zapasowym – działa tak samo jak widełki przymocowane do klapy bagażnika. Sposób ten jest jednak dostosowany głównie do samochodów terenowych.

Najważniejsze parametry uchwytów rowerowych

Niezależnie od typu mocowania, zwróć uwagę na następujące parametry uchwytu rowerowego:

  • Udźwig – waha się od 15 do 60 kg. Największy udźwig mają platformy montowane na haku.
  • Maksymalna liczba rowerów do zamocowania – na dachu można przewieźć nawet 5–6 rowerów, na widełkach jedynie 2–3.
  • Masa uchwytu – ma znaczenie głównie dla komfortu jazdy.
  • Dopuszczalna średnica ramy i kół – w większości przypadków uchwyty można dostosować do każdego rozmiaru roweru. Powinieneś zainteresować się tym parametrem, gdy posiadasz niestandardowy jednoślad.

W Norauto znajduje się szeroka gama uchwytów rowerowych: od najprostszych konstrukcji do przewożenia jednego roweru na krótkim dystansie aż po profesjonalne uchwyty, zabezpieczające przed kradzieżą i pozwalające przewieźć nawet 4 rowery. Oferujemy także dodatkowe akcesoria do uchwytów np. tablice oświetleniowe.

Na blogu Norauto dowiesz się także, jak przewozić zimą narty.