Testy opon to z jednej strony najlepsze źródło informacji o realnych osiąga opon, z drugiej – często słuchać zarzut, że wyniki takich testów to manipulacja i promocja największych koncernów. Jak jest w rzeczywistości i jak wykorzystać testy opon na swoją korzyść podczas zakupu nowego kompletu ogumienia?

Stając przed koniecznością zakupu nowego kompletu opon do samochodu, musimy się zmierzyć z niezwykle rozbudowaną ofertą. Co więcej, każdy z producentów niemal co roku prezentuje nowe, ulepszone modele z innowacyjnymi technologiami, które według zapewnień oferują najwyższy poziom bezpieczeństwa. Koncerny oponiarskie mają ogromne pole do popisu w kwestii kreowania opisów opon, przez co jeszcze bardziej zacierają się różnice w osiągach i jakości poszczególnych modeli.

Etykiety energetyczne, opinie znajomych czy wyniki testów?

Kierowcy przy wyborze opon nie mogą liczyć na równie rozbudowaną pomoc. Najczęściej opierają się jedynie na zapisach na etykietach energetycznych opon, a także na opinii innych kierowców. W obu przypadkach ocena jest bardzo względna i nie daje pełnej wiedzy na temat realnych osiągów konkretnego modelu opony. Tutaj z pomocą przychodzą testy opon. Przed każdym sezonem wymiany opon (z letnich na zimowe i na odwrót) liczne instytucje oraz tytuły motoryzacyjne publikują wyniki przeprowadzanych przez siebie testów opon.

Czy wynikom testów opon można ufać?

Rzetelność testów opon bywa często podważana przez internautów. Zarzuca się „ustawianie” wyników i faworyzowanie uznanych producentów. Te zarzuty są jednak bezpodstawne. Nieistotne bowiem, która opona zajęła pierwsze, a która drugie miejsce. Ważne jest to, że opony zostają poddane licznym testom w rozmaitych warunkach, a my możemy przestudiować wyniki tych testów i wyciągnąć konkretne wnioski.

Analizując noty modelu opony w poszczególnych kategoriach testu, łatwo ocenić, czy model, który nas interesuje, faktycznie będzie odpowiadać naszym oczekiwaniom. Dzięki takiej pomocy możemy również wybrać opony najlepsze w określonym kryterium. Jeżeli najważniejsze są dla nas kwestie finansowe, to zazwyczaj poszukujemy opony generującej najmniejsze opory toczenia (te wpływają na zużycie paliwa) oraz odznaczającej się wysoką odpornością na zużycie. Wystarczy spojrzeć na wyniki, by z łatwością wybrać te modele najlepiej wypadające w istotnych dla nas kryteriach, nawet jeśli uplasują się one w połowie lub pod koniec stawki.

Co ważne, w wynikach testów często „piętnowane” są opony, które na (najczęściej) mokrej nawierzchni nie zapewnią wymaganego poziomu bezpieczeństwa. To również ważny element, ponieważ ustrzeże nas przed chybionym wyborem.

Dlaczego testy wygrywają zawsze opony największych producentów?

Nie powinno nas dziwić, że w wynikach testów najwyższe pozycje zawsze zajmują opony marek premium od najbardziej uznanych producentów. To nie wynik zmowy czy ustawiania wyników, ale fakty. Opony klasy premium są najbardziej wszechstronne, a więc wypadają dobrze zarówno w testach na nawierzchni mokrej, jak i suchej pod względem hamowania, przyczepności czy zużycia. Tańsze modele opon z segmentu średniego i budżetowego nie zaoferują takich osiągów, chociaż mogą przewyższać te najlepsze, ale jedynie w konkretnych aspektach np. odporności na zużycie.

Z tego powodu przed zakupem nowego kompletu opon zalecamy odszukać w prasie lub internecie test opon w rozmiarze, który nas interesuje (bądź zbliżonym), i dokładnie przeanalizować wyniki. To pozwoli wybrać opony dopasowane ceną i parametrami do naszych oczekiwań.