Tempomat umożliwia utrzymanie stałej prędkości niezależnie od warunków pogodowych czy drogowych. Jest więc przydatny zwłaszcza podczas długiej, jednostajnej jazdy np. na autostradach. Odciąża kierowcę i zapewnia płynność jazdy. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć o tempomacie.

Tempomat został wynaleziony w 1948 roku w Stanach Zjednoczonych. Około 20 lat później zaczął być także montowany w europejskich samochodach wyższej klasy. Popularność zyskał dopiero na początku XXI, kiedy do swojej oferty włączyli go również producenci samochodów kompaktowych oraz klasy średniej. Wciąż nie należy do wyposażenia standardowego – koszt doposażenia auta w to urządzenie nie przekracza jednak z reguły 1000 zł. Można też zamontować tempomat na późniejszym etapie eksploatacji, korzystając z usług fachowców z warsztatu samochodowego.

Jak działa tempomat?

Urządzenie steruje elektronicznie parametrami układu napędowego pojazdu w taki sposób, by utrzymać określoną przez kierowcę prędkość (pożądaną prędkość ustawia się za pomocą dźwigni lub przycisku). Jeśli zachodzi taka potrzeba – tempomat wymusza automatyczne przyspieszanie lub zwalnianie pojazdu. Kierowca nie musi przy tym naciskać pedału gazu. Urządzenie działa najczęściej w zakresie 30–80 km/h lub 40–200 km/h.

Tempomat reguluje prędkość na podstawie odczytu danych z czujników, rejestrujących informacje o obrotach kół, położeniu pedałów gazu i hamulca oraz aktualnej prędkości.

Zalety i wady tempomatu

Tempomaty mają równie wielu zwolenników, co przeciwników. Zalety i wady urządzenia przedstawia poniższa tabela.

 

Tempomat aktywny – samochody przyszłości

W nowoczesnych samochodach montowane bywają również tzw. tempomaty aktywne, które nie tylko regulują prędkość pojazdu, lecz także w znaczący sposób podnoszą poziom bezpieczeństwa jazdy dzięki:

  • kontrolowaniu odległości od pojazdu jadącego z przodu,
  • automatycznemu hamowaniu przed przeszkodą,
  • kontroli pasa ruchu,
  • dopasowywaniu się do warunków na drodze na podstawie danych z nawigacji satelitarnej.