Techniki jazdy samochodem zimą

norauto techniki jazdy zimą

Nawet po zmianie opon na zimowe jazda samochodem w śniegu czy podczas gołoledzi może być niebezpieczna, jeśli nie zastosujemy właściwych technik jazdy. O czym powinni pamiętać kierowcy, gdy chcą ruszyć, przyspieszyć, zahamować czy wejść w zakręt podczas trudnych warunków atmosferycznych? Co zrobić, gdy samochód ślizga się lub jest zakopany w śniegu?

Auto w warunkach zimowych zachowuje się zupełnie inaczej niż podczas suchych i ciepłych miesięcy. Kierowcy z kolei muszą pamiętać, że ich technika jazdy powinna dostosować się do tych trudnych warunków na drodze. Oto kilka podpowiedzi, jak przestawić się na zimowe warunki jazdy.

Doskonalenie techniki jazdy przy ruszaniu

Każdy kierowca, którego auto nie stoi w garażu, przed rozruchem samochodu odśnieża go, zeskrobuje szron z okien i lusterek (przydadzą się w tym akcesoria zimowe), a także ogrzewa wnętrze auta. Niestety, nawet najlepiej przygotowany samochód może nie poradzić sobie z jazdą po zupełnie nieprzygotowanej nawierzchni. Jezdnia może nie być posypana piachem lub solą, przez co jest bardzo śliska. Samochody w dodatku często stoją w zaspach, a nieodgarnięty śnieg uniemożliwia bezproblemowe ruszenie z miejsca.

Jak więc poprawnie ruszyć w zimowych warunkach? Przede wszystkim nie można zbyt mocno wciskać pedału gazu. Może to doprowadzić do tzw. buksowania kół – to zjawisko, w którym koła kręcą się, mimo że samochód nie jedzie. Prowadzi to do ubicia śniegu pod kołami, który staje się śliski, w związku z czym jeszcze trudniej jest ruszyć.

Zamiast gwałtownego operowania gazem lepiej więc „rozbujać samochód”. Należy delikatnie ruszyć, gdy samochód napotka opór. Jeśli poczujesz, że koła zaczynają buksować, trzeba wcisnąć sprzęgło i pozwolić pojazdowi stoczyć się na miejsce, z którego ruszał. Czynność należy powtarzać do momentu, w którym auto wyjedzie na prostą drogę.

Czasem jednak ta technika jazdy może nie przynieść efektu. Wtedy auto trzeba po prostu… wypchnąć.

Zobacz także: Rozruch auta z instalacją LPG zimą

Jazda zimą – jakie niebezpieczeństwa czyhają na drodze?

Udało Ci się już wyjechać na drogę? Nadal nie powinieneś tracić czujności. W warunkach zimowych nigdy nie wiadomo, jak zachowa się auto. Dlatego należy jeździć znacznie wolniej niż w czasie cieplejszych miesięcy roku. Dodatkowo wszystkie manewry powinny być płynne, co nie oznacza jednak, że mają być wykonywane wolno. Na przykład zmiana biegów powinna następować sprawnie i dosyć wcześnie, aby silnik nie osiągał zbyt wysokich obrotów. Dzięki czemu można liczyć na lepszą przyczepność na drodze. Lepiej natomiast unikać gwałtownej zmiany pasów czy przyspieszenia, a także jazdy na jałowym biegu.

Zbyt impulsywne dodawanie gazu jest szczególnie niebezpieczne na zakrętach. Łuk powinno się pokonywać ze stałą prędkością, tak aby nie wpaść w poślizg. Dodatkowo jeśli pokonasz łuk zakrętu szeroko, masz większe szanse na zachowanie przyczepności.

Zobacz także: Jak wyjść z poślizgu?

Należy zadbać także o odpowiednią odległość od jadących przed nami samochodów. Mniejsza przyczepność zimą powoduje, że jazda „zderzak w zderzak” z dużym prawdopodobieństwem może skończyć się stłuczką. Zachowanie większego niż zazwyczaj dystansu sprawi, że zyskasz dodatkowy czas na reakcję oraz dasz sobie przestrzeń do bezpiecznego hamowania.

Co kryje się pod stwierdzeniem „bezpieczne hamowanie”?

Doskonalenie techniki hamowania zimą

Z pewnością każdy kierowca czuł kiedyś to charakterystyczne uczucie „pływania” auta po oblodzonej lub ośnieżonej nawierzchni. Sunięcie samochodu po śliskiej drodze jest bardzo niebezpieczne, jeśli nie wiesz, jak się wówczas zachować. Delikatne wciśnięcie hamulca pozwoli Ci zapanować nad sytuacją. Na śliskiej nawierzchni najlepiej sprawdzi się jednak hamowanie silnikiem. Pedał hamulca powinien być używany rozważnie i delikatnie, ponieważ zbyt gwałtowne hamowanie może zakończyć się wpadnięciem w poślizg.

Jeśli posiadasz system ABS, utrzymanie się na torze jazdy nie powinno raczej sprawić problemu. Wówczas należy wcisnąć maksymalnie pedał hamulca oraz utrzymać kierownicę w takiej pozycji, aby naprowadzić koła na kierunek jazdy.

Zobacz także: 5 systemów bezpieczeństwa w samochodach, które warto mieć

Jeśli jednak Twój samochód nie jest wyposażony w system ABS, musisz samodzielnie wyjść z poślizgu i prawidłowo zahamować. Należy wtedy hamować pulsacyjnie, pod żadnym pozorem nie wciskaj hamulca do końca, niepotrzebnie zablokujesz wtedy koła. To może tylko utrudnić sytuację. A jeśli hamowanie pulsacyjnie nie jest możliwe, spróbuj najpierw wrócić na tor jazdy i dopiero wtedy zacznij hamować. Kierownica, tak jak w przypadku manewrów autem wyposażonym w ABS, musi być skierowana w stronę, w którą chcemy jechać.

Warto przećwiczyć różne manewry na bezpiecznej przestrzeni lub też z instruktorem, tak aby poprawić swoją technikę jazdy, przygotować się na nagłą reakcję w niecodziennej sytuacji i zapewnić zimą bezpieczeństwo sobie oraz osobom w bezpośrednim otoczeniu.