Czyste i przejrzyste szyby samochodowe gwarantują komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Natomiast ich uszkodzenie nie tylko wiąże się z poważnym zagrożeniem, lecz także naraża nas na mandat. Kiedy warto się zdecydować na wymianę szyby, a kiedy wystarczy jej naprawa?

Dla kierowcy największe znaczenie ma przednia szyba samochodu. Jednocześnie jest ona w największym stopniu narażona na uszkodzenia. Sami kierowcy również przyczyniają się do stopniowego pogarszania stanu przedniej szyby – zeskrobywanie szronu za pomocą plastikowej skrobaczki bądź wycieraczki pracujące „na sucho” są pozornie nieszkodliwe, z biegiem czasu prowadzą jednak do powstawania na szybie mikrozarysowań i ograniczenia jej przejrzystości.

Kiedy wymieniać, a kiedy naprawiać szybę samochodu?

Należy zaznaczyć, że zgodnie z kodeksem drogowym jazda samochodem z pękniętą lub porysowaną szybą w stopniu ograniczającym widoczność to wykroczenie, za które może zostać nałożony mandat. Pojazd z uszkodzoną przednią szybą, kiedy uszkodzenie znajduje się w polu widzenia kierowcy, nie przejdzie również badania technicznego.

W przypadku naturalnego zużycia przedniej szyby samochodu, a więc nagromadzenia na jej powierzchni mikrozarysowań, które utrudniają widoczność, nie musimy się decydować na wymianę. Najczęściej rozwiązaniem problemu jest wykonywane w serwisie mechaniczne polerowanie szyby.

Wymiana szyby samochodowej okazuje się konieczna najczęściej w przypadku uszkodzenia mechanicznego od uderzenia kamieniem. Nawet niewielki punktowy ubytek w powierzchni szyby z czasem może się powiększać przez promieniście rozchodzące się pęknięcia. Mówimy wówczas o powstaniu tzw. pajęczyny. Wymiana szyby jest szczególnie wskazana przy pęknięciach liniowych, które uniemożliwiają w znacznym stopniu naprawę. Wymiana szyb samochodowych powinna się odbywać w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych, co pozwoli uniknąć niewłaściwego montażu

Jak przebiega proces naprawy szyby samochodowej?

Przyjrzyjmy się, jak przebiega złożony proces wymiany szyby.

  1. Usunięcie uszczelek, klipsów, wycieraczek i innych części według wskazówek producenta auta.
  2. Wycięcie szyby za pomocą drutu tnącego lub przeznaczonego do tego noża.
  3. Usunięcie szyby przez użycie przyssawek.
  4. Sprawdzenie stanu starego kleju zabezpieczającego szybę. W przypadku jego dobrego stanu klej zostaje wycięty do wysokości 1–2 mm do pozostawienia czystej i wyrównanej powierzchni umożliwiającej ponowne nałożenie kleju.
  5. Oczyszczenie podłoża i umycie szyby ze zwróceniem szczególnej uwagi na część przyklejaną szyby.
  6. Sprawdzenie stanu karoserii.
  7. W przypadku pojawienia się korozji należy ją usunąć i wyczyścić.
  8. Nałożenie odpowiedniego rodzaju kleju oraz instalacja samej szyby.
  9. Dopasowanie szyby za pomocą przyssawek i zabezpieczenie taśmami do momentu wyschnięcia kleju.

Podczas wymiany szyb w Norauto oferujemy szyby Saint Gobain Sekurit, które są zgodne ze specyfikacjami i normami stosowanymi przy produkcji szyb używanych w pierwszym montażu, w związku z czym mają status oryginalnych zamienników.