Systemy SRS – działanie, problemy i prawdopodobne przyczyny  

Czym jest SRS i co czego służy? Supplemental Restraint System jest jednym z systemów biernego bezpieczeństwa stworzonego w celu ochrony kierowcy oraz pasażerów. Charakteryzuje się tym, że działa bez konieczności uruchamiania, innymi słowy – nie musi temu towarzyszyć żadna czynność ze strony kierowcy czy pasażera. Budowa systemu SRS składa się z trzech elementów: czujników, sterownika oraz elementów wykonawczych. Najbardziej podstawowymi elementami występującymi w standardowym wyposażeniu, u obecnie produkowanych samochodów, są przede wszystkim: poduszki powietrze i napinacze pasów bezpieczeństwa. Wśród bardziej zaawansowanych można jeszcze wymienić: systemy łączności służące do automatycznego powiadomienia o wypadku, systemy służące do odłączenia akumulatora od elektrycznej instalacji auta oraz pokładowe instalacje gaśnicze.

Jak działa SRS w aucie?

Sterownik operujący całym systemem nieustannie kontroluje i śledzi działanie czujników rozlokowanych w samochodzie. Możemy wyróżnić kilka detektorów monitorujących sytuację:

  • akcelerometr – odnotowuje nagłe, gwałtowne przyspieszenie
  • czujniki nacisku – reagują na siłę nacisku oddziałującego na fotel pasażera oraz na boczne drzwi
  • czujnik zderzeń czołowych – analizuje siłę zderzenia we wczesnej jego fazie.

Sterownik, odbierając sygnały od poszczególnych sensorów w momencie odnotowania zagrożenia uruchamia procedurę awaryjną skutkującą: napełnieniem poduszki gazem w ciągu  10 do 30 milisekund, zwinięciem pasa bezpieczeństwa o kilka centymetrów, dociskając ciało pasażera do fotela, automatycznym powiadomieniem najbliższego zespołu ratownictwa o wypadku, uaktywnieniem systemu gaszenia silnika lub odłączeniem akumulatora.

Najczęstsze problemy związane z SRS

System biernego bezpieczeństwa zdecydowanie przyczynił się do zmniejszenia śmiertelności w wypadkach drogowych. Zdarza się jednak, że SRS może zadziałać na szkodę kierowcy lub pasażera. Największą krzywdę może wyrządzić poduszka powietrzna, która wystrzela w prędkością nawet 300 km/h. Ryzyko uszkodzenia ciała występuje jednak głównie w przypadku niezapiętych pasów bezpieczeństwa – kontakt z nienapełnioną w pełni poduszką może skończyć się poważnymi uszkodzeniami ciała. Kolejną przyczyną bywa wadliwe zamontowanie. Poduszki, które raz wystrzeliły, nie powinny zostać ponownie użyte. Zdarza się jednak, że są ponownie montowane w powypadkowych samochodach, jest to szczególnie ryzykowne jeśli do auta zostanie zamontowana poduszka z innego modelu. Konieczność wymiany po kolizji dotyczy również napinacza pasów bezpieczeństwa, gdyż jest on również elementem jednorazowym. Poza koniecznością wymiany poduszek spowodowaną wypadkiem należy również pamiętać, że posiadają one określony termin przydatności. W zależności od zaleceń producenta wynosi on 10 – 15 lat. Po tym czasie należy sprawdzić w serwisie stan zarówno poduszek jak i czujników oraz sterownika.

Zdarza się również przypadkowe aktywowanie systemu SRS, w sytuacji gdy czujnik wadliwie zinterpretuje zagrożenie i zareaguje na silne uderzenie ręką czy zwarcie spowodowane np. zdjęciem kierownicy, rozpięciem poduszki i jej ponownym zamontowaniem. Awarię systemu SRS sygnalizuje specjalna dioda – jest ona sygnałem do kierowcy, iż konieczna jest komputerowa diagnostyka problemu, w celu określenia, który element układu jest uszkodzony. SRS jak każdy system może zawieść, w większości przypadków wpływa jednak na to czynnik ludzki spowodowany niedostosowaniem się do przepisów lub zaniedbaniem. Prawidłowo użytkowany jest w stanie uratować niejedno życie.

Opona całoroczna Continental

Archiwum