Stukanie w zawieszeniu, choć może wydawać się niegroźne, wpływa negatywnie na komfort jazdy, a w dużej części przypadków nawet na sterowność samochodu. Już przy pierwszych powtarzających się stuknięciach w zawieszeniu trzeba przemyśleć wizytę w renomowanym warsztacie – ale przedtem warto przeczytać artykuł wyjaśniający, skąd się biorą stukania i o czym mogą świadczyć. Zapraszamy do lektury!

Kiedy może pojawić się stukanie w kole?

Stukanie w przednim i tylnim zawieszeniu często pojawia się po sezonie zimowym, w czasie którego konstrukcja samochodu jest narażona na większe uszkodzenia. Wynikają one po prostu z nieprzyjaznych warunków pogodowych: śniegu i lodu pokrywającego jezdnię oraz potencjalnych uszkodzeń w samej nawierzchni (takich jak: śnieg, lód, uszkodzenia w jezdni).

Należy jednak pamiętać, że mniej lub bardziej głośne stuknięcia w zawieszeniu mogą występować także po:

  • przejechaniu długiej, wyboistej trasy,
  • gwałtownym najechaniu na krawężnik,
  • skorodowaniu się poszczególnych elementów zawieszenia.

Najczęściej stukania występują w przednim zawieszeniu z prawej strony, które zużywa się szybciej, gdyż jest ono obciążone silnikiem i układem kierowniczym, a do tego bardziej eksploatowane na drodze. Nie znaczy to, że stukania nie mogą pojawić się w zawieszeniu tylnim.

Wszystkie stukania słyszalne w zawieszeniu brzmią podobnie, są jednak dowodem zniszczenia lub zużycia się bardzo różnych elementów konstrukcji samochodu, które wyraźnie wpływają na Twoje bezpieczeństwo. Przeczytaj także na blogu Norauto, co może stanowić przyczynę tego, że samochód ściąga w prawo lub w lewo.

Jeszcze przed wyprawą do warsztatu warto poznać najczęstsze źródła niepokojących stuków dobiegających z pojazdu w trakcie jazdy.

Zużyty wahacz powód niestabilności samochodu i stukania w zawieszeniu

Jeśli przejazdowi samochodu po nierównościach towarzyszy stukanie w zawieszeniu oraz utrata stabilności (koła jadą w różne strony zamiast jechać prosto), to o awarię można podejrzewać dwie rzeczy:

  • tuleje wahacza – ograniczają ruch wahacza w mocowaniu i wpływają na sterowność pojazdu; ich awarię można rozpoznać po tym, że podniesione na lewarku koło porusza się bardzo luźno w lewo i prawo. Za wymianę tulei wahacza zapłacisz od 30 do 70 zł;
  • sworzeń wahacza – łączy wahacz ze zwrotnicą, a zatem jego awaria jest bardzo niebezpieczna, gdyż w jej wyniku koła jadą w różnych kierunkach; jego uszkodzenie potwierdza fakt, że podniesione na lewarku koło da się luźno przyciągnąć „do siebie”. Za wymianę sworzni wahacza zapłacisz od 50 do 120 zł.

Warto pamiętać, że w nowszych samochodach, gdzie elementy zawieszenia są wykonane z lekkich metali, naprawa któregoś z elementów nie jest możliwa – należy wówczas wymienić cały wahacz w warsztacie samochodowym. Po dokonaniu naprawy konieczna będzie także geometria zawieszenia. Przeczytaj, jak powinno się sprawdzić geometrię i kiedy ją wykonać.

Poluzowany łącznik stabilizatora – częsta przyczyna stukania w zawieszeniu

Pierwsze podejrzenia powinny paść na łącznik stabilizatora. To element zawieszenia, który łączy stabilizator z wahaczem i odpowiada za:

  • przyleganie kół do nawierzchni;
  • przenoszenie ugięcia zawieszenia;
  • stabilność samochodu przy pokonywaniu łuków.

Jak widać, to bardzo ważny element konstrukcji Twojego samochodu, który w razie awarii skutkuje częściową utratą kontroli nad pojazdem. Jeśli łącznik stabilizatora ulegnie poluzowaniu lub korozji (znajdująca się na nim guma często parcieje), to wówczas można usłyszeć stukanie w zawieszeniu na nierównościach.

Łącznik stabilizatora możesz bez problemu wymienić samodzielnie, wystarczy kierować się następującymi poradami:

  1. Unieś samochód do góry za pomocą lewarka;
  2. Odkręć i zdejmij pierwsze koło;
  3. Zlokalizuj łącznik stabilizatora (to cienki pręt) i zobacz, na jak dużą wysokość trzeba unieść pojazd, aby go wysunąć;
  4. Za pomocą papieru ściernego wyczyść powierzchnię stabilizatora, której dotyka łącznik;
  5. Załóż nową część.

W zależności od modelu samochodu i jego wieku nowy łącznik stabilizatora kosztuje od 18 do 45 zł. Zalecane jest wymienianie łączników stabilizatora parami, ponieważ zużywają się one podobnie. Wymiana tylko jednej części może wpłynąć negatywnie na właściwości jezdne samochodu, a zatem i na nasze bezpieczeństwo.

Uszkodzony łącznik stabilizatora może być również znakiem wskazującym na to, że gumy podpierające drążek stabilizatora są niesprawne. To pracujące skrętnie elementy, które odpowiadają za połączenie ze sobą zawieszenia lewego i prawego koła w jednej osi. Oprócz stukania sygnałem obluzowania się drążków zawieszenia jest bardzo niebezpieczne tzw. pływanie po drodze, czyli znoszenie samochodu na jedną stronę drogi niezależne od woli kierowcy. Ze względu na rozmiar części oraz jej usytowanie naprawą stabilizatora powinien zająć się już wyłącznie profesjonalista. Coraz częściej producenci nie przewidują możliwości wymiany gum, tylko całego elementu.

Kolumna McPhersona i zużyte poduszki amortyza – stukanie w zawieszeniu i drganie samochodu

Znajdujące się w kolumnie resorującej (znanej jako kolumna McPhersona) amortyzatory mają na celu tłumienie wibracji oraz wyciszanie pracy zawieszenia. A zatem kiedy zużyciu ulegają poduszki amortyzatora, wyraźnie zmniejsza się komfort jazdy oraz jej bezpieczeństwo. Po czym rozpoznać awarię poduszek w kolumnie McPhersona?

  • Kierownica drga nawet przy niewielkich prędkościach;
  • Odczuwalne jest stukanie w zawieszeniu na nierównościach (środkowe zakresy);
  • Przy ostrym hamowaniu zmienia się kierunek jazdy samochodu.

Koszt wymiany poduszek amortyzatora zaczyna się od 50 zł. Jako że ta naprawa wymaga wyjęcia całej kolumny McPhersona, przy okazji warto zlecić pracownikowi warsztatu przyjrzenie się reszcie jej elementów. Często w autach przy przebiegu ok. 150 tys. km nie można bowiem jednoznacznie stwierdzić, która część kolumny jest uszkodzona. W pierwszym momencie wydaje się, że nie ma uszkodzeń, i dopiero jazda testowa ujawnia problem z amortyzatorami kolumny. Wówczas nie pozostaje nic innego, jak wymienić kompletny amortyzator, łącznie z:

  • osłonami przeciwpyłowymi,
  • górnymi mocowaniami z łożyskami.

W trosce o własne bezpieczeństwo zaleca się wymianę pełnej kolumny McPhersona. W przypadku takiej naprawy niezbędne będzie również skontrolowanie ustawienia zbieżności oraz geometrii zawieszenia. Koszt wymiany kolumny to od 100 do 170 zł.

Stukanie (nie tylko) w zawieszeniu – na co uważać?

Czujny kierowca, który słyszy stukanie w samochodzie, może od razu uznać, że dochodzi ono z wnętrza zawieszenia. Nie musi tak jednak być – przed wybraniem się do warsztatu warto sprawdzić, czy:

  • boczne schowki w bagażniku/w miejscach dla pasażerów są dokręcone,
  • pokrywa bagażnika/silnika jest właściwie ułożona i domknięta,
  • śruby w kołach są dokręcone,
  • we wnętrzu samochodu nie znajduje się żaden przedmiot, który mógłby wywoływać hałas.

Często bowiem domniemane stukanie w zawieszeniu okazuje się tak naprawdę wywoływane przez jeden ze wspomnianych czynników. Dowiedz się także, co mogą oznaczać piszczące hamulce w samochodzie.