Samochód w czasie jazdy wydaje wiele dźwięków, związanych z tarciem opon o asfalt lub pokonywaniem oporów powietrza. Niektóre odgłosy mogą jednak świadczyć o usterce lub wyeksploatowaniu poszczególnych elementów. Jednym z częstych niepokojących dźwięków jest stukanie w kole w trakcie jazdy. Podpowiadamy, co może oznaczać.

Jakie mogą być przyczyny stukania w tylnym lub przednim kole?

Podobnie jak w przypadku innych objawów przyczyn niepokojących dźwięków wydobywających się w czasie jazdy z okolic przednich lub tylnych kół może być wiele. Do najczęstszych należą:

  1. Nieprawidłowo dokręcone koło

Jeśli stukanie w przednim lub tylnym kole podczas jazdy pojawia się po sezonowej zmianie ogumienia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że powodem jest nieodpowiedni sposób dokręcenia koła.

  • Śruby dokręcone zbyt lekko – stanowi to ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa, gdyż istnieje możliwość samoistnego odkręcenia się śrub koła podczas jazdy;
  • Śruby dokręcone zbyt mocno, co prowadzi do trudności z późniejszym odkręceniem, a w ekstremalnych przypadkach grozi uszkodzeniem gwintów lub śrub.

Śruby powinny być dokręcane z momentem obrotowym podanym przez producenta (z reguły wartość ta wynosi około 110–140 Nm). Do tego celu należy używać specjalnych kluczy dynamometrycznych, znajdujących się na wyposażeniu warsztatów samochodowych.

Warto pamiętać, że dla nowych kół zrobionych z lekkich stopów zaleca się wykonywanie kontroli dokręcenia po przejechaniu ok. 200 km.

  1. Ciało obce w oponie

Na drodze niekiedy mogą znaleźć się ciała obce, takie jak gwoździe lub śruby. Ich wbicie się w oponę często jest sygnalizowane właśnie przez rytmiczne pukanie, nasilające się podczas przyspieszania.

Ciało obce wbite w oponę może spowodować poważne uszkodzenie ogumienia. W żadnym wypadku nie powinno się jednak samodzielnie go usuwać. Konstrukcja opony sprawia, że wbity w nią ostry przedmiot jest ściskany przez stalowy kord, co na pewien czas zapobiega utracie ciśnienia. Należy więc z zachowaniem ograniczonej prędkości skierować się do zakładu wulkanizacyjnego, w którym specjalista wymieni oponę (pod warunkiem, że średnica uszkodzenia nie przekracza 7 mm i uszkodzenie nie znajduje się na ściance bocznej opony) lub zaleci jej wymianę.

Czy stukanie może być związane jedynie z kołami?

Stukanie może wydobywać się również z elementów zawieszenia. Najczęściej jest słyszalne z prawej strony, z przodu – zawieszenie przednie zużywa się bowiem szybciej (jest mocniej obciążone elementami konstrukcyjnymi oraz bardziej eksploatowane w czasie jazdy). Powodem stukania w zawieszeniu może być m.in. zużyty wahacz, poluzowany łącznik stabilizatora lub zużyte poduszki amortyzatora.

Sprawdź również nasz artykuł, czy stukanie w zawieszeniu – przednim i tylnym to powód do niepokoju.