Sprzęgło w samochodzie odgrywa bardzo istotną rolę – przenosi moment obrotowy przez układ napędowy na koła. Składa się z wielu ruchomych elementów, które z czasem ulegają zużyciu. Największy wpływ na tempo tego zużycia ma sam kierowca. Co powinniśmy robić, aby niepotrzebnie nie niszczyć sprzęgła?

Z czego składa się sprzęgło samochodowe?

By w pełni świadomie posługiwać się sprzęgłem w samochodzie, musimy poznać jego budowę, sposób działania i pracy, jaką ma do wykonania. W samochodach z manualną skrzynią biegów najczęściej stosowane jest tzw. sprzęgło cierne, na które składa się:

  • tarcza sprzęgła,
  • tarcza dociskowa,
  • łożysko sprzęgła.

Dochodzą do tego poboczne elementy, które współpracują ze sprzęgłem, a więc wał korbowy i koło zamachowe.

Kiedy wciskamy pedał sprzęgła, tarcza dociskowa jest odsuwana od napędzanej przez silnik tarczy sprzęgłowej. W ten sposób ustępuje nacisk tarczy sprzęgła i moment obrotowy z silnika nie jest przenoszony na koła. W momencie puszczania pedału sprzęgła układ silnika i koła napędowe zostają stopniowo łączone i samochód zaczyna się poruszać.

Jak widać, sprzęgło to wiele ruchomych elementów, których praca polega na tarciu. Z biegiem czasu elementy te ulegają zużyciu. Tempo tego zużycia w największym stopniu zależy od tego, jak sprawnie kierowca operuje padałem sprzęgła. Dzięki stosowaniu odpowiednich praktyk i przestrzeganiu kilku zasad można w znaczący sposób wydłużyć okres między wymianą sprzęgła w samochodzie.

  1. Ruszaj płynnie, unikaj jazdy na półsprzęgle

Największe użycie sprzęgła występuje przy nieumiejętnym ruszaniu, szczególnie podczas jazdy miejskiej, kiedy zatrzymanie i ponowne rozpędzanie samochodu zachodzą bardzo często. Aby uniknąć nadmiernego zużycia sprzęgła, powinniśmy ruszać płynnie przy możliwie niskiej prędkości obrotowej silnika.

Problem polega na tym, że każdy samochód cechuje się inną czułością sprzęgła, czyli newralgicznym momentem, w którym napęd zostaje połączony, a moment obrotowy z silnika zaczyna trafiać na koła. Sprzęgło zużywa się bowiem najszybciej, gdy musi połączyć ze sobą wał korbowy i wał napędowy przy dużej różnicy prędkości obrotowej obu wałów, czyli właśnie w momencie ruszania. Dlatego przy ruszaniu powinniśmy dążyć do tego, aby moment, w którym samochód rozpoczyna ruch (obroty zaczynają spadać) na nie do końca odpuszczonym pedale sprzęgła, był jak najkrótszy, a jednocześnie umożliwił płynne ruszenie.

  1. Nie opieraj nogi na pedale sprzęgła

Pamiętajmy, aby w trakcie jazdy nigdy nie trzymać nogi opartej na pedale sprzęgła. Możemy wówczas nieświadomie wciskać pedał w niewielkim zakresie, co przełoży się na szybsze zużycie ruchomych elementów układu sprzęgłowego.

  1. Zdecydowanie wciskaj pedał sprzęgła

Kolejną zasadą, której warto przestrzegać, jest zmiana biegów przy maksymalnie wciśniętym pedale sprzęgła. Warto przy okazji się upewnić, czy podwinięty dywanik nie blokuje pełnego skoku pedału. Tutaj należy również zwrócić uwagę na to, że tylko odpowiednie obuwie umożliwi prawidłowe operowanie pedałem sprzęgła. Klapki czy buty na wysokim obcasie są zdecydowanie niewskazane.

Wymiana sprzęgła w Norauto.