Współczesne samochody w coraz większym stopniu są oparte na elektronice i układzie elektrycznym, którego istotny element stanowią bezpieczniki. Nawet w przypadku najbardziej zaawansowanych modeli aut przepalenie bezpiecznika może być źródłem poważnych problemów. Na szczęście ze spalonym bezpiecznikiem samochodowym w łatwy sposób poradzimy sobie osobiście.

Sprawne funkcjonowanie wszystkich układów samochodu w dużej mierze opiera się na instalacji elektrycznej, w skład której wchodzą bezpieczniki. Rolą bezpieczników samochodowych jest ochrona urządzeń w aucie wrażliwych na skoki natężenia prądu. W przypadku zwarcia w instalacji elektrycznej bezpiecznik przyjmuje na siebie zwiększony ładunek i rozłącza obwód elektryczny, co prowadzi do jego przepalenia. Wówczas urządzenie, za którego ochronę odpowiadał, przestaje działać, ale nie ulega awarii. Jeżeli dochodzi do przepalenia bezpiecznika odpowiedzialnego np. za układ wentylatora chłodnicy czy pompy paliwa, to samochód zostanie najprawdopodobniej unieruchomiony. Rozwiązaniem problemu będzie wówczas wymiana przepalonego bezpiecznika.

Odnajdujemy przepalony bezpiecznik

Na szczęście spalony bezpiecznik samochodowy najczęściej możemy wymienić samodzielnie.

  • W pierwszej kolejności warto zajrzeć do instrukcji obsługi i sprawdzić, który z bezpieczników odpowiada za odmawiające posłuszeństwa urządzenie, oraz gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami. Najczęściej jest umieszczona pod deską rozdzielczą, pod pokrywą silnika oraz w bagażniku.
  • Po odnalezieniu skrzynki będziemy musieli odszukać przepalony bezpiecznik.
  • Niestety na pierwszy rzut oka nie będzie się on odróżniał od pozostałych. Pomoże ponowne odwołanie się do instrukcji.
  • Dopiero po wyjęciu bezpiecznika zweryfikujemy, czy faktycznie uległ on przepaleniu i stanowi źródło problemu. Przepalony bezpiecznik poznamy po przerwanym druciku, podobnie jak w przypadku przepalonej żarówki.

Wymieniamy przepalony bezpiecznik

Pod ręką w samochodzie zawsze powinniśmy mieć komplet zapasowych bezpieczników. To niewielki zestaw, a uchroni nas przed koniecznością wzywania pomocy drogowej. Wymieniając bezpiecznik, należy zastosować nowy o takim samym amperażu, a więc natężeniu prądu, jaki może przez niego płynąć. Amperaże bezpieczników oznaczone są poprzez ich kolory:

  • czerwony – 10A,
  • żółty – 20A,
  • niebieski – 15A,
  • zielony – 30A,
  • biały – 25A,
  • brązowy – 7,5A,
  • pomarańczowy – 5A.

Pamiętajmy, że założenie mocniejszego bezpiecznika w miejsce słabszego stwarza ryzyko pożaru instalacji! W awaryjnej sytuacji, w przypadku braku zapasowego bezpiecznika w odpowiednim kolorze, da się zastąpić ten przepalony, „pożyczając” sprawny z mniej istotnego obwodu (np. radia). Umożliwi to dojechanie do najbliższej stacji i uzupełnienie zapasu.

Jeżeli wymiana spalonego bezpiecznika samochodowego nie pomaga

Bywa, że wymiana bezpiecznika nie rozwiązuje problemu, a nowy szybko ulega przepaleniu. Oznacza to poważniejszy problem z instalacją elektryczną i konieczność wizyty w serwisie.