Częściowa utrata oleju jest naturalnym i nieuniknionym procesem. Jeśli jednak Twój samochód zużywa więcej niż 0,25 l na 1000 km, to można już mówić, że silnik „bierze” olej. W większości wypadków wiąże się to niestety z poważną usterką, która wymaga wymiany pierścieni tłokowych, turbosprężarki lub uszczelniaczy. Zobacz, jak sprawdzić, czy silnik bierze olej, i dowiedz się, jakie mogą być przyczyny brania oleju.

W instrukcjach dołączanych przez producentów samochodów są zamieszczone informacje dotyczące pobierania oleju przez silnik. W części tych dokumentów można znaleźć dane mówiące o normie dochodzącej nawet do 0,7 l oleju na 1000 km. Zwykle nie jest to jednak naturalny proces zachodzący w tradycyjnym, niesportowym samochodzie. (W ten sposób producenci jedynie zabezpieczają się przed ewentualnymi zgłoszeniami gwarancyjnymi klientów). Jak sprawdzić, czy „branie” oleju jest zbyt duże i czy wystąpiła awaria samochodu?

Zobacz też: Zatankowanie samochodu złym paliwem – sprawdź, co zrobić.

Silnik bierze olej – przyczyny, które NIE spędzą Ci snu z powiek

Zanim udasz się do warsztatu samochodowego, sprawdź, czy w ostatnim czasie nie wystąpiły następujące czynniki, które mogły wpłynąć na ubytek oleju:

  • zmiana stylu jazdy – silna eksploatacja auta może doprowadzić do tego, że silnik „bierze” olej,
  • niewymienienie oleju na czas – być może za długo zwlekałeś z wymianą oleju i jest on już przepracowany.

Istnieje jeszcze inna przyczyna pobierania oleju przez silnik. Niektóre modele mają szczególne predyspozycje do „brania” oleju, np. produkt Volkswagena – 1.8 i 2.0 TSI, które mogą zużywać nawet 1,5 l na 1000 km. Jeśli żadne z tych okoliczności nie dotyczą Twojego samochodu, prawdopodobnie masz do czynienia z awarią.

Jak sprawdzić, czy silnik bierze olej?

Pierwszą wskazówką, że z autem dzieje się coś niedobrego, jest widoczny wyciek oleju na podłożu. Jeśli plam nie widać, nie oznacza to jednak, że olej nie wycieka. Może się bowiem zdarzyć tak, że olej zbiera się w matach wygłuszających lub w osłonie pod silnikiem.

Drugą oznakę awarii samochodu stanowi wyciek oleju zaraz po wymianie. Najczęściej wiąże się to z niepoprawnie dobranym olejem. Najlepiej, żeby był to środek smarny polecany przez producenta samochodu.

Silnik bierze olej – co zrobić w razie awarii?

Najczęściej występują trzy przyczyny „brania” oleju przez silnik. Może to być związane z uszkodzeniem pierścieni tłokowych, turbosprężarki lub uszczelniaczy zaworowych.

  1. Pierścienie tłokowe

Aby sprawdzić, czy rzeczywiście mamy do czynienia z awarią pierścieni tłokowych, należy zmierzyć ciśnienie w cylindrach. Najpierw mierzy się ciśnienie „na sucho”, następnie dolewa ok. 10 cm3 oleju i ponownie sprawdza się ciśnienie. Jeśli pomiar jest wyraźnie wyższy, najprawdopodobnie pierścienie tłokowe nadają się do wymiany w warsztacie samochodowym, np. Norauto.

  1. Turbosprężarka

Kiedy wykluczysz problemy z silnikiem, warto wiedzieć, że kolejnym elementem, który może powodować zużywanie oleju silnikowego, jest turbosprężarka. Wyeksploatowane łożyska sprawiają, że pojazd bierze więcej oleju, a ten przedostaje się do komory spalania. W efekcie olej jest spalany w komorze, a na zewnątrz wydostaje się niebieski dym z końcowego odcinka układu wydechowego.

Takie zjawisko jest wyjątkowo niebezpieczne i po zauważeniu niebieskiego dymu z rury wydechowej należy szybko przystąpić do naprawy w warsztacie samochodowym. Gromadzony w przewodach dolotowych olej może bowiem doprowadzić do samozapłonu. W takim przypadku kierowcy ratują się, próbując zatrzymać samochód poprzez wrzucenie pierwszego biegu, puszczenie sprzęgła i wciśnięcie hamulca. Z dużym prawdopodobieństwem jednak silnik nie będzie nadawał się już do użytkowania.

  1. Uszczelniacze zaworowe

Przyczyną nadmiernego pobierania oleju mogą być też uszkodzone uszczelniacze. Doraźnie można sobie radzić, zmieniając olej na inny, o większej lepkości. Jednak ostatecznie te elementy trzeba będzie zastąpić nowymi.

Wiesz już, jakie mogą być przyczyny pobierania oleju przez silnik. Teraz sprawdź, jak poradzić sobie z przegrzaniem silnika.