Po puszczeniu kierownicy auto delikatnie ściąga w lewo lub w prawo? Jazda na wprost wymaga od Ciebie stałego korygowania położenia kierownicy? Sprawdź, jakie mogą być tego przyczyny.

Ściąganie samochodu w lewo lub prawo jest nie tylko niekomfortowe, lecz także niebezpieczne. Problem w utrzymaniem kierunku jazdy na wprost może przyczynić się do utraty kontroli nad pojazdem. Dlatego warto wiedzieć, jak zdiagnozować przyczyny i jakie środki zaradcze podjąć, by przywrócić stabilny tor jazdy.

Przyczyną ściągania samochodu w lewo lub prawo mogą być:

  1. Nierównomiernie napompowane opony

Zachowanie prostego toru jazdy jest utrudnione, gdy jedna z opon jest napompowana słabiej od innych. Opona z niższym ciśnieniem charakteryzuje się bowiem mniejszą przyczepnością poprzeczną, a co za tym idzie – inaczej zachowuje się w zetknięciu z podłożem.

Ciśnienie w oponach łatwo sprawdzić za pomocą ciśnieniomierzy. Nawet jeśli nie posiadasz własnego urządzenia, bez problemu znajdziesz je na większości stacji benzynowych. W wielu samochodach zamontowano również system monitorowania ciśnienia.

Jeżeli wartość ciśnienia w poszczególnych kołach rozmija się z tą zalecaną przez producenta, należy dopompować opony. Pamiętaj, że często wartości dla poszczególnych osi są różne. Dokładne informacje na ten temat znajdziesz na przednim lewym słupku lub na klapce wlewu paliwa. Warto jednak pamiętać, że wyraźnie niższe ciśnienie w jednym z kół może świadczyć o nieszczelności, spowodowanej uszkodzeniem zaworu lub przebiciem opony. W takim przypadku należy skorzystać z pomocy fachowca w warsztacie samochodowym.

Jeśli, mimo wyrównania ciśnienia w oponach, samochód nadal będzie samoczynnie delikatnie skręcać – należy rozważyć inne przyczyny.

  1. Nieprawidłowa geometria zawieszenia

Ściąganie samochodu w lewo lub prawo może być również powodowane przez nieprawidłowe pochylenie koła, przestawioną zbieżność lub zły kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Nieodpowiednio ustawione koła w płaszczyźnie pionowej lub poziomej sprawiają, że samochód ma trudności z utrzymaniem pożądanego toru jazdy.

O przestawionej geometrii zawieszenia z reguły świadczy nierównomiernie starty bieżnik oraz kierownica przekrzywiona o kilka stopni podczas jazdy na wprost. Najczęstsze powody przestawienia geometrii to wjechanie z dużą prędkością w wyrwę w jezdni, uderzenie kołem w przeszkodę (np. w krawężnik), zużycie elementów układu kierowniczego lub zawieszenia. Geometrię należy ustawić także po jakiejkolwiek mechanicznej interwencji w zawieszenie, przede wszystkim po wymianie jego elementów. Warto również dwa razy do roku (np. przy przeglądzie olejowym lub wymianie opon) ją kontrolować.

Więcej informacji na temat geometrii zawieszenia dowiesz się z artykułu: Zbieżność i geometria kół – dlaczego warto je kontrolować?

  1. Zablokowane hamulce jednego z kół przednich

Zablokowane hamulce sprawiają, że w jednym z kół na przedniej osi pojawiają się większe opory niż w drugim, a co za tym idzie – zostaje zaburzona jednostajność toczenia się kół po nawierzchni.

Po czym poznać, że to właśnie w hamulcach tkwi przyczyna problemu z utrzymaniem toru jazdy? W takiej sytuacji tarcza jednego z hamulców rozgrzewa się bardziej niż drugiego. Wystarczy więc dłonią sprawdzić temperaturę przednich kół – jeśli jedno z nich jest cieplejsze, świadczy to o tym, że to przy nim zablokował się hamulec.

Blokowanie się hamulca najczęściej jest spowodowane przez korozję elementów układu hamulcowego, odklejenie się okładziny szczęki lub klocka, uszkodzenie przewodu hamulcowego lub zacieranie się hamulca awaryjnego. W takich przypadkach należy udać się do mechanika, który oczyści elementy układu hamulcowego lub wymieni szczęki.

  1. Odkształcenie elementów zawieszenia

Ściąganie samochodu na lewo lub prawo może być również spowodowane przez zużycie tulei metalowo-gumowych, odkształcenie sworznia wahacza, pęknięcie sprężyny lub uszkodzenie amortyzatora. Czasem efekt jest potęgowany przez występowanie luzów w układzie. W tym przypadku ściąganie pojawia się zwłaszcza w czasie pokonywania zakrętów oraz podczas przyspieszania. Oczywiście postawienie diagnozy okazuje się możliwe dopiero na stanowisku warsztatowym. Najczęściej wykonuje się ją poprzez szarpanie kół i sprawdzanie działania poszczególnych elementów zawieszenia.

Dlaczego należy reagować w przypadku ściągania samochodu w lewo lub prawo

Ściąganie samochodu na lewo lub prawo – samo w sobie uciążliwe – bywa więc objawem poważnej awarii. Nie należy więc tego bagatelizować, gdyż może to doprowadzić do pogłębienia się usterki i zwiększenia kosztów naprawy.