Układ rozrządu to jeden z najistotniejszych podzespołów w silniku spalinowym. Uszkodzony rozrząd na pewno spowoduje poważną awarię silnika, a przez to – konieczność kosztownej naprawy lub nawet wymiany całego silnika. W jaki sposób możemy zapobiec tym przykrym konsekwencjom? Jeśli kupujemy używany samochód wykonajmy niezwłocznie wymianę układu rozrządu silnika, a jeśli posiadamy już samochód to wykonujmy ją terminowo, zgodnie z zaleceniami producenta i profesjonalnych mechaników.

Praca silnika spalinowego w przypadku większości samochodów opiera się na otwieraniu i zamykaniu zaworów, które wpuszczają do komory spalania mieszankę paliwowo-powietrzną. Tam w czterech cyklach jest ona sprężana i dochodzi do jej eksplozji w wyniku pracy tłoka w cylindrze. Synchronizacją pracy zaworów z tłokiem staruje układ rozrządu.

Budowa układu rozrządu silnika i jego eksploatacja

Głównymi elementami układu rozrządu są głowica z zaworami i wałkiem rozrządu oraz łańcuch (bądź pasek) rozrządu z napinaczem. Czasami zamiast łańcucha bądź paska stosuje się koła zębate.

Wraz z przebiegiem elementy rozrządu ulegają zużyciu. Pasek się naciąga, łańcuch zaś jest narażony na zerwanie. To natomiast może doprowadzić do sytuacji, w trakcie której podczas pracy silnika tłok zderzy się z zaworem. Problem nie występuje w przypadku tzw. silników bezkolizyjnych, są one jednak spotykane coraz rzadziej. W przypadku pozostałych jednostek w momencie zderzenia istnieje ryzyko zgięcia zaworów, skrzywienia wałka rozrządu, a nawet wybicia dziury w tłoku. To awarie niezwykle kosztowne w naprawie, dlatego rozrząd warto regularnie wymieniać.

Jak często wymieniać rozrząd?

Niestety w przypadku rozrządu nie da się po prostu sprawdzić jego stanu. Możemy ten element jedynie wymienić. Musimy się stosować do zaleceń producenta dotyczących okresów wymiany. W niektórych przypadkach napęd rozrządu przetrwa nawet 200 tys. bezawaryjnej pracy. Znacznie częściej jednak okres wymiany wynosi około 60–90 tys. km. Wymiana rozrządu będzie również konieczna w przypadku zakupu samochodu używanego, którego przeszłości nie jesteśmy pewni.

Wymiana rozrządu silnika w Norauto

Przez określenie „wymiana rozrządu” rozumie się wymianę elementu realizującego napęd wałków rozrządu od wału korbowego silnika, czyli najczęściej paska zębatego. Doradcy w serwisach samochodowych Norauto dysponują wiedzą, kiedy następuje właściwy moment wymiany rozrządu dla konkretnej marki i modelu pojazdu. Oferujemy elementy rozrządu do wszystkich samochodów. Do wyboru mamy produkty oryginalne oraz ich tańsze zamienniki. Jeśli nie posiadamy odpowiedniej części, zamówimy ją specjalnie dla Ciebie.