Rotowanie opon to nic innego jak zamiana ich miejscami na osiach samochodu. To prosta czynność serwisowa, która pozwoli wydłużyć okres eksploatacji kompletu ogumienia. Marzysz o bezpiecznej jeździe? Nie zaniedbuj rotowania! Poniżej przybliżamy istotę tego procesu i korzyści, jakie z niego wynikają.

Podstawą rotowania opon jest fakt, że opony w zależności od osi pojazdu, na jakiej pracują, zużywają się różnym tempie. Te na osi napędowej – która zazwyczaj jest osią przednią – są narażone na znacznie większe obciążenia. To oznacza, że w samochodach z napędem na przód ruszanie oraz hamowanie bardziej obciążają opony osi przedniej. Dodatkowo to na niej spoczywa większy procent masy samochodu. Jest również osią skrętną, co jeszcze bardziej przyspiesza zużycie względem opon osi tylnej. Warto zaznaczyć, że różnice w zużyciu występują również na oponach tej samej osi w wyniku źle ustawionej zbieżności kół.

Co wynika z nierównomiernego zużycia opon?

Wraz z pokonanym dystansem dysproporcje w obciążeniu opon rosną i skutkują nierównomiernym zużyciem bieżnika. Warto zauważyć, że przy większych różnicach w zużyciu mogą się pojawić różnice w poziomie przyczepności, jakie zapewnia przednia i tylna oś pojazdu. Podczas awaryjnych i nagłych manewrów wspomniane rozbieżności wpływają negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Właśnie dlatego niezbędne może się okazać rotowanie opon. Jego celem jest wyrównanie dysproporcji w zużyciu bieżnika.

Jak rotować opony?

Obecnie na rynku są dostępne opony z trzema rodzajami bieżnika:

  • symetrycznym,
  • asymetrycznym,
  • kierunkowy.
  1. W przypadku opon z bieżnikiem kierunkowym, w którym kierunek toczenia jest ściśle określony, oraz opon z bieżnikiem, w którym część zewnętrza różni się od części wewnętrznej, rotowanie opon może się odbywać tylko w ograniczonym zakresie: opony możemy wymieniać jedynie po jednej stronie pojazdu.
  1. W przypadku opon z bieżnikiem symetrycznym mamy dowolność. W razie wątpliwości warto odwiedzić serwis Norauto, gdzie nasi eksperci zajmą się odpowiednią rotacją opon.

Jedynie systematyczne rotowanie opon zgodnie z zachowaniem odpowiednich schematów w zależności od bieżnika pozwoli wydłużyć okres eksploatacji jednego kompletu ogumienia oraz zagwarantuje pewność, że opony będą oferować optymalne właściwości jezdne przez długi czas.

Jak często rotować opony?

Ponieważ tempo zużycia bieżnika w oponach zależy od stylu jazdy kierowcy, trudno o konkretne określenie okresu, co jaki należy rotować opony. Przyjmuje się, że rotowanie warto wykonać raz na 10 tys. km. Niestety podobnie jak w przypadku oleju silnikowego to jedynie wartość orientacyjna. Z pewnością dobrze zamieniać opony miejscami na osiach pojazdu przy okazji sezonowej wymiany ogumienia, tj. raz do roku. Dlatego podczas wymiany opon z zimowych na letnie (i na odwrót) zawsze należy oznaczyć na nich pozycję, jaką zajmowały na osiach samochodu.