Rodzaje bieżnika – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Odpowiedni rodzaj bieżnika wpływa na poziom zużycia opony i spalanie paliwa, a także poprawia komfort prowadzenia pojazdu. Przy zakupie należy sugerować się przede wszystkim stylem jazdy i właściwościami auta. Na rynku są dostępne bieżniki symetryczne, symetryczne kierunkowe oraz asymetryczne. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety i będzie odpowiadać innym potrzebom kierowców. Sprawdź, jaki rodzaj bieżnika opon wybrać.
Bieżniki składają się zwykle z bloków i żebra, czyli grzbietu ciągnącego się po obwodzie opony. Pomiędzy blokami znajdują się liczne rowki i lamelki, które mają za zadanie odprowadzać wodę i poprawiać prowadzenie samochodu. Rowkowanie może przyjmować różne kształty – od żebrowych przez ciągnące po asymetryczne. Wzór bieżnika nie jest jednak tylko kwestią gustu – ma istotny wpływ na właściwości jezdne samochodu. Poznaj cechy bieżników symetrycznych, symetrycznych kierunkowych i asymetrycznych.
Sprawdź też: 5 błędów popełnianych przy wymianie opon
Bieżnik symetryczny – czym się charakteryzuje
To najprostszy i najstarszy technologicznie typ bieżnika. Charakteryzuje się tym, że w przekroju wzdłużnym obie połówki mają ten sam wzór. Umiejscowienie opony w stosunku do kierunku jazdy nie ma więc znaczenia, co stanowi duże ułatwienie przy montażu. Jakie jeszcze zalety posiadają bieżniki symetryczne?
- wytrzymałość na zużycie,
- niskie opory toczenia,
- komfort akustyczny,
- oszczędność paliwa,
- wysoka stabilność w linii prostej.
Warto podkreślić, że mimo powyższych zalet opony symetryczne mają jednocześnie słabsze parametry trakcyjne niż opony kierunkowe i asymetryczne. Zaletą tego typu ogumienia jest jednak dobry stosunek jakości do ceny. Bieżniki symetryczne polecane są zatem właścicielom kompaktowych aut.
Bieżnik symetryczny kierunkowy – najważniejsze cechy
Ten rodzaj ogumienia charakteryzuje się wzorami w kształcie litery V lub U, które są opracowywane przy użyciu symulacji komputerowych. Bieżniki symetryczne wyposaża się w szerokie rowki na obwodzie oraz lejkowate wgłębienia. Jakie korzyści płyną z wyboru bieżnika symetrycznego kierunkowego?
- szybkie i efektywne odprowadzanie wody,
- zwiększenie przyczepności,
- zmniejszenie ryzyka wystąpienia aquaplaningu,
- poprawia możliwości trakcyjne opon na zaśnieżonej nawierzchni,
- zapewnia przyczepność wzdłużną, co pomaga poprawić osiągi przy przyśpieszaniu i hamowaniu.
Należy pamiętać, że ze względu na budowę bieżnika tego typu opony muszą być montowane zgodnie z kierunkiem jazdy, co może być problematyczne w trakcie montażu. Opony z bieżnikiem kierunkowym są jednak podatne na zjawisko tzw. ząbkowania, czyli nierównomierne zużycie boków powierzchni czołowej opony.
Bieżnik asymetryczny – kiedy wybrać?
Ogumienie z bieżnikiem asymetrycznym cechuje się innym kształtem na wewnętrznej i zewnętrznej stronie bieżnika. Opony mają na jednym boku napis „outside”, który wskazuje, jak zamontować ogumienie. Informacja powinna znajdować się na zewnętrznym boku opony.
Po zewnętrznej stronie ogumienia znajdują się większe i bardziej masywne klocki, poprawiające stabilność na zakrętach i przyczepność na suchej nawierzchni. Wewnętrzna część bieżnika posiada natomiast większą liczbę rowków. Co zapewnia taki kształt bieżników asymetrycznych?
- lepszą trakcję,
- mniejsze znoszenie na zakrętach,
- dobrą przyczepność podczas jazdy na mokrej nawierzchni,
- szybkie odprowadzanie wody,
- ograniczenie możliwości wystąpienia zjawiska aquaplaningu.
Dzięki swoim właściwościom opony z takim bieżnikiem często są stosowane w autach klasy średniej i wyższej oraz w autach sportowych, w których duży nacisk kładzie się na przyczepność.
Co wynika z zestawienia? Jeśli szukasz ogumienia do małego auta i zależy Ci na dobrej cenie i łatwym montażu – wybierz klasyczne bieżniki symetryczne. Lepsze odprowadzanie wody zapewnią nieco droższe bieżniki symetryczne kierunkowe, a do samochodów sportowych poleca się bieżniki asymetryczne.
