Rdza – czy można zatrzymać korozję samochodu?

Korozja to problem każdego samochodu. Najczęściej dotyka pojazdy leciwe, a także powypadkowe i naprawione niechlujnie. Niestety zdarzają się auta nowe, w których jakość fabrycznego zabezpieczenia nie powoduje refleksji, czy korozja się na nich pojawi, a raczej, kiedy i gdzie to nastąpi.

Warto wiedzieć, dlaczego rdza w ogóle powstaje, jakie są tego konsekwencje i które elementy narażone są na to zjawisko w największym stopniu. Podpowiadamy też, czy proces korozji można zatrzymać i jakie części warto regenerować, a kiedy należy je bezwzględnie wymienić.

Jak powstaje rdza?

Korozją nazywamy proces utleniania i redukcji. Zaczyna się on w momencie, gdy metal wejdzie w reakcję ze składnikami atmosfery. Wyróżniamy dwa rodzaje korozji: elektrochemiczną oraz chemiczną. Do wystąpienia pierwszej potrzebny jest elektrolit (na przykład woda), przy obecności którego różnica potencjałów na powierzchni metalu spowoduje reakcję utleniania (np. związków żelaza), co w konsekwencji doprowadzi do wytworzenia się rdzy.

Drugi rodzaj korozji powodują natomiast związki chemiczne, takie jak tlen czy dwutlenek siarki, który jest jednym z największych zanieczyszczeń atmosfery. Proces chemiczny zachodzi powoli, powstała w jego wyniku rdza ma jednak tendencję do szybkiego rozprzestrzeniania, czemu sprzyja wszechobecna wilgoć i brud.

Rdza na samochodzie – najbardziej narażone elementy

Na początek ustalmy, że korozją zagrożony jest praktycznie cały samochód. Są jednak elementy, na których rdzawy nalot pojawia się częściej. To przede wszystkim:

  • nadkola,
  • progi,
  • dolna część drzwi,
  • maska silnika i klapa bagażnika.

Dzieje się tak dlatego, iż części te ulegają drobnym uszkodzeniom mechanicznym, na przykład w wyniku uderzenia kamieniem. Z kolei zimą osadza się na nich drogowa sól, która wnika w ubytki zarysowanego wcześniej lakieru.

Na korozję narażone są także:

  • błotniki,
  • poszycie podłogi i progów,
  • mocowania zawieszenia,
  • podłużnice podwozia.

Pamiętaj, że osłabienie tych elementów może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy!

Problemem związanym z procesem korozji jest także jej skłonność do pojawiania się najpierw w miejscach mało widocznych i zakamarkach. Zaglądaj zatem regularnie pod dywaniki we wnętrzu pojazdu, pod matę bagażnika i zewnętrzne uszczelki. Zarówno we własnym aucie, a w szczególności podczas zakupu używanego samochodu.

Polecamy też wyrobienie nawyku, by w trakcie wizyt u mechanika korzystać w pełni z takiej okazji i w chwili, gdy auto jest podniesione, poprosić o sprawdzenie samochodu pod kątem korozji. Powinni to robić szczególnie właściciele aut, które parkowane są na wilgotnych powierzchniach, takich jak trawa, lub drobne kruszywo.

Kiedy korozja jest groźna?

Każda rdza jest dla samochodu niebezpieczna. Bezdyskusyjnie każdą powinno się również usunąć. Możemy jednak wyróżnić elementy, których korozja wpływa jedynie na wygląd pojazdu, ale też takie, gdzie uszkodzenie może zagrażać bezpiecznej jeździe i życiu pasażerów.

Najprostsze w naprawie są części przykręcane do pojazdu, niemające znaczenia dla jego nośnej konstrukcji. Na przykład drzwi czy klapy bagażnika możemy przeważnie poddać regeneracji lub zastąpić używanymi, pochodzącymi z innego pojazdu. Podobnie rdza pojawiająca się na tarczach hamulcowych (gdy auto stoi nieużywane) nie jest czymś groźnym, ściera się bowiem przy hamowaniu. Korozja układu wydechowego również nie wpływa w znacznym stopniu na bezpieczeństwo jazdy, może ją raczej uczynić nieznośną z powodu hałasu.

Prawdziwy problem zaczyna się wtedy, gdy rdza dotknie elementów konstrukcyjnych samochodu. Perforacja progów może prowadzić do tragicznego w skutkach wypadku, podczas którego nadwozie po prostu się „złoży”.

W odróżnieniu od przykręcanych części nadwozia, naprawa elementów nośnych podwozia stanowi największe wyzwanie dla blacharza. Zabiegów takich jak rekonstrukcja podłużnic i podciągów dokonuje się raczej przy renowacji samochodów zabytkowych. Naprawa tych części jest oczywiście w pewnych przypadkach możliwa, lecz silna korozja podwozia może kwalifikować auto do kasacji. Jazda pojazdem, którego konstrukcja uległa silnej perforacji, jest bardzo nierozważna i niebezpieczna. Wystarczy wspomnieć, że silna korozja przyczynić się może na przykład do oderwania koła.

Warto również zaznaczyć, że nawet w przypadku fizycznej możliwości naprawy, czasem jest ona ekonomicznie nieopłacalna. Przewyższa bowiem swym kosztem wartość całego samochodu.

Ochrona przed korozją

Jeśli interesuje Cię kwestia, w jaki sposób należy zabezpieczyć auto przed rdzą, zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym opisaliśmy tę kwestię. Nie ulega bowiem wątpliwości, że najlepszym rozwiązaniem jest zapobieganie, aby rdza w ogóle powstała. Jeśli raz pojawi się ona na aucie, całkowite jej usunięcie może być bardzo trudne. Pamiętaj zatem, aby reagować natychmiast po zauważeniu pierwszych ognisk korozji. Regularna kontrola pojazdu pod kątem rdzy to działanie tak samo ważne, jak jego profesjonalne zabezpieczenie.

Sprawdź, jak chronić auto przed korozją dzięki odpowiednim preparatom.

Na koniec zapytamy, czy wiesz w jaki sposób zaniedbane i brudne auto zwraca się do rdzy? „Zapraszam w me skromne progi!”. Niech ta swobodna konkluzja będzie najlepszą motywacją do zatroszczenia się o swój pojazd w takim stopniu, jak na to zasługuje.