Duże wahania temperatur, częste, obfite opady deszczu lub śniegu to najczęstsze powody gromadzenia się wilgoci w samochodzie. Jest to jednocześnie główna przyczyna parowania szyb, która w trakcie jazdy skutecznie może utrudnić zauważenie pieszego wchodzącego na jezdnię lub manewrowanie samochodem, a więc ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drogach.

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, jak istotne jest utrzymanie w czystości szyb pojazdu. Zabrudzenie ich wewnętrznej strony powoduje osadzanie się wilgoci. Oprócz standardowego czyszczenia dobrym pomysłem jest zastosowanie specjalnego środka, który zostawia na powierzchni specjalną powłokę ochronną zapobiegającą osadzaniu się pary.

W celu skutecznego wyeliminowania parowania szyb należy również pozbyć się wilgoci z tapicerki samochodowej. Najlepiej jest zacząć od przewietrzenia wnętrza pojazdu, zostawiając go w garażu z uchylonymi szybami oraz dokładnie wyczyścić wnętrze odkurzaczem. Można następnie zainwestować w pochłaniacze wilgoci. Jeśli uszczelki w naszym aucie są niezużyte i szczelne, a do środka nie wnosimy nadmiaru wody np. w zimę na zaśnieżonych butach, to pochłonie on wilgoć, dodatkowo pozbywając się nieprzyjemnych zapachów.

Utrzymujące się w pojeździe wilgotne powietrze swoją przyczynę może mieć także w zapchanym filtrze kabinowym. Gnijące i odkładające się pyłki roślin, piasek, kurz i innego rodzaju zanieczyszczenia potrafią skutecznie blokować przepływ świeżego powietrza i powodować parowanie szyb w samochodzie. W przypadku filtrów kabinowych nie ma możliwości ich mycia czy odkurzania, bezpieczniej jest wymienić je na nowe. Przy okazji wymiany najlepiej też oczyścić zewnętrzną stronę podszybia z liści i innych nieczystości, które bardzo lubią gromadzić wodę i następnie gnić.

Rzadką, lecz także spotykaną przyczyną pojawienia się wilgoci w samochodzie jest awaria nagrzewnicy. Wyciekający do wnętrza płyn chłodzący podczas odparowywania nie tylko spowoduje brak widoczności, lecz także będzie przyczyną nieprzyjemnego zapachu. Niestety w tym przypadku w grę wchodzi tylko naprawa u specjalisty. Koszt zamknie się w granicach kilkuset złotych.

Następnym powodem, dla niektórych może banalnym, jest włączany przez kierowców wewnętrzny obieg w samochodzie. Aby mieć pewność, że nie jest to powodem naszych problemów z zaparowaniem szyb, trzeba po prostu uruchomić go w ten sposób, aby pobierał powietrze z zewnątrz.

Parujące szyby bez względu na przyczynę, powodują zagrożenie na drodze. Aby je ograniczyć, należy przede wszystkim dbać o czystość i sprawność pojazdu. W przypadku zapchanego filtra czy dziurawych uszczelek, dodatkowe środki czy preparaty jedynie maskują problem a nie go eliminują.