Przyczepki samochodowe – czy warto je mieć?

Przeprowadzka, remont, a może daleka podróż z dużą ilością bagażu? W takich sytuacjach bagażnik może okazać się zbyt mały. Rozwiązaniem jest przyczepka samochodowa. Na co zwrócić uwagę podczas jej zakupu?
Zamiast upychać rzeczy w bagażniku i ryzykować ich uszkodzenie lub przeciążenie samochodu, warto pomyśleć o praktyczniejszym rozwiązaniu. Lepszym i bezpieczniejszym sposobem na przewóz dodatkowego ładunku będzie przyczepka.
Dla kogo przyczepka samochodowa?
Zastanawiasz się, czy warto mieć przyczepkę? Jeżeli:
- budujesz dom systemem gospodarczym i musisz samodzielnie przywozić materiały na budowę,
- często spędzasz wolny czas za miastem, np. jeżdżąc motocyklem offroadowym lub quadem,
- masz działkę i będziesz na niej woził nawóz do roślin, kosiarkę i inne rzeczy,
- nie masz samochodu typu kombi,
przyczepka samochodowa może być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem.
Wynajem czy zakup przyczepki – co wybrać?
W zależności od tego, jak często będziesz przewoził rzeczy na przyczepce, możesz zdecydować się na jej kupno lub wypożyczenie. Zastanawiasz się, czy warto mieć przyczepkę samochodową? Jeżeli co najmniej raz w roku będziesz z niej korzystał oraz dysponujesz miejscem w garażu, wygodniejszym rozwiązaniem okaże się zakup. Nowa przyczepka samochodowa to wydatek rzędu ok. 2 tys. zł, natomiast wypożyczenie wyniesie 40–50 zł za godzinę.
Zanim kupisz lub wypożyczysz przyczepkę, poznaj ich dostępne rodzaje, a także obowiązki, jakie nakładają na właścicieli przyczepek przepisy.
Rodzaje przyczepek samochodowych
Prawo o ruchu drogowym wyróżnia 4 kategorie przyczep:
- 1 – przyczepy o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg;
- 2 – przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 750 kg, ale nieprzekraczającej 3,5 t;
- 3 – przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nieprzekraczającej 10 t;
- 4 – przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 10 t.
Przyczepy o masie do 3,5 tony przeznaczone są do holowania przez samochodowy osobowe, natomiast cięższe przyczepy służą do samochodów ciężarowych.
Do przewozu dodatkowego bagażu powinna wystarczyć przyczepa samochodowa lekka, czyli taka o masie całkowitej mniejszej niż 750 kg. Nie ma wymogu, żeby taka przyczepa posiadała hamulec (natomiast przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg obowiązkowo muszą mieć hamulec najazdowy). Jeżeli chcesz zabezpieczyć ładunek, wybierz przyczepę z plandeką.
Po zakupie zarejestruj przyczepkę samochodową w wydziale komunikacji i pamiętaj o wykupieniu obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Samochód z przyczepką – sprawdź, czy masz uprawnienia
Jeżeli posiadasz prawo jazdy kategorii B, możesz bez problemu prowadzić auto osobowe z przyczepką pod warunkiem, że masa samochodu i przyczepy nie będzie większa niż 3,5 tony. Wynika to z art. 62 Prawa o ruchu drogowym.
Tak jak samochód przyczepę również należy zarejestrować i poddawać okresowym badaniom technicznym. Zgodnie z art. 81 pierwsze badanie przyczepy samochodowej lekkiej przeprowadza się w ciągu 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, kolejne – przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania.
Holowanie przyczepy samochodowej – dopuszczalne prędkości
Samochód z przyczepą to inaczej zespół pojazdów, a jazda z przyczepą to holowanie. Na terenie zabudowanym maksymalna dopuszczalna prędkość w godzinach 5.00–23.00 wynosi 50 km/h, od 23.00 do 5.00 to 60 km/h, a w strefie zamieszkania – 20 km/h. Natomiast poza obszarem zabudowanym na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej z co najmniej dwoma pasami przeznaczonymi dla każdego kierunku ruchu – 80 km/h, a na pozostałych drogach – 70 km/h (art. 20 Prawo o ruchu drogowym).
Złap przyczepę na hak
Bez haka holowniczego nie jest możliwe korzystanie z przyczepki samochodowej. Jeżeli Twoje auto nie zostało fabrycznie wyposażone w hak, możesz pojechać do serwisu Norauto w Twojej okolicy i zamontować ten element na stałe. Następnym krokiem powinna być legalizacja w stacji kontroli pojazdów i wizyta w wydziale komunikacji, gdzie informacja o haku zostanie umieszczona w dowodzie rejestracyjnym.
Jak dbać o hak holowniczy? Kula haka powinna być osłonięta, co pozwoli ochronić ją przed korozją, która mogłaby mieć negatywny wpływ na instalację elektryczną przyczepy, czyli na działanie oświetlenia. Jeśli nie korzystasz z osłony na hak, pamiętaj o regularnym smarowaniu kuli.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości nie wahaj się skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu i serwisu samochodowego – tam eksperci zadbają nie tylko o Twój samochód, ale również o przyczepkę.
