Tarcza hamulcowa to jedna z podstawowych części układu hamulcowego. Element ten zużywa się w trakcie eksploatacji samochodu, a to prowadzi do pogorszenia efektywności hamowania i obniżenia poziomu bezpieczeństwa jazdy. Radzimy, w jaki sposób obchodzić się z uszkodzonymi lub startymi tarczami hamulcowymi.

Podczas hamowania tarcze stopniowo się ścierają, co wpływa na zmniejszenie ich grubości oraz pojawienie się rowków i bruzd na ich powierzchni. Zużyta tarcza szybciej się nagrzewa, w efekcie czego łatwo może dojść do przegrzania hamulców i zmniejszenia skuteczności hamowania. Zużyta tarcza jest także bardziej podatna na pęknięcia.

Przyczyny i objawy zużycia tarcz hamulcowych

Tarcze, poza zużyciem wynikającym z eksploatacji samochodu, mogą również ulegać innym uszkodzeniom:

  • skrzywieniu (najczęstsze powody: wadliwy montaż lub gwałtowne ostudzenie tarcz po silnym rozgrzaniu, np. gdy po nagłym hamowaniu samochód wjeżdża w kałużę);
  • korozji (pojawia się najczęściej, gdy auto przez długi czas stoi nieużywane, gdy praca zacisku w układzie hamulcowym jest nieprawidłowa lub klocek hamulcowy zablokuje się w jarzmie).

Przyczyną uszkodzenia tarcz mogą być również wady materiałów lub zły stan klocków hamulcowych. Tempo zużycia tarcz hamulcowych zależy w dużym stopniu od stylu jazdy oraz od konstrukcji pojazdu (z reguły im większa moc silnika oraz masa samochodu, tym szybciej zużywają się tarcze – układ hamulcowy musi działać efektywniej, by zatrzymać rozpędzony samochód).

Do objawów zużycia tarcz należą:

  • zmiana momentu hamującego (przy stałym nacisku na pedał hamulca w pulsacyjny sposób zmienia się stopień hamowania);
  • drgania kierownicy,
  • pulsowanie pedału hamulca spowodowane biciem tarcz,
  • piski dobiegające z okolic kół.

Sprawdzanie stanu tarcz hamulcowych

Bardzo ważne dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy jest regularne kontrolowanie stanu elementów układu hamulcowego, w tym tarcz hamulcowych – warto wykonywać go podczas każdego przeglądu technicznego pojazdu, sezonowej wymiany opon oraz gdy jakikolwiek objaw budzi niepokój. Wymiana tarcz hamulcowych nie zależy od przebiegu, ale od faktycznego zużycia elementów.

Wiele modeli samochodów zostało wyposażonych we wskaźniki stanu okładzin tarcz hamulcowych. Kiedy grubość tarczy jest zbyt mała, na tablicy rozdzielczej zapala się lampka kontrolna. Grubość tarcz hamulcowych można sprawdzić również przy pomocy specjalnej suwmiarki z wypukłymi szczękami pomiarowymi.

W ramach akcji „Bezpieczne hamowanie” w serwisach Norauto można bezpłatnie dokonać bilansu i diagnostyki hamulców.

Dlaczego nie warto przetaczać tarcz hamulcowych?

Uszkodzone lub zużyte tarcze (starte do tego stopnia, że ich grubość spada poniżej minimalnej wartości podanej przez producenta) należy bezwzględnie wymienić. Dawniej często sugerowano przetaczanie tarcz hamulcowych w przypadku ich uszkodzenia, dziś jednak odchodzi się od tego zabiegu.

Przetaczanie tarcz polega na zeszlifowaniu powierzchni tarczy z osadu i jej wyrównaniu. Oznacza to, że w wyniku tego procesu ulega zmniejszeniu grubość tarcz. Teoretycznie okazuje się to możliwe jedynie wtedy, gdy te elementy są zużyte w minimalnym stopniu (gdy tarcza jest nieznacznie zarysowana lub skorodowana – w żadnym wypadku nie należy przetaczać tarcz hamulcowych z wyraźnymi ubytkami lub pęknięciami). W praktyce dopuszczalny ubytek grubości nie przekracza 1 mm! Oznacza to, że już tarcze w samochodzie o przebiegu powyżej 50  tysięcy kilometrów są najczęściej zbyt zużyte, by je przetaczać. Jeśli nawet zabieg powiedzie się – po krótkim czasie tarcze i tak trzeba będzie wymienić. W dłuższej perspektywie przetaczanie tarcz hamulcowych jest więc nieopłacalne.

Ważne! Wymiana klocków i tarcz hamulcowych powinna iść w parze!.

Sprawdź również nasz artykuł o tym, jak dbać o hamulce.