W czasie gorących, letnich dni szczególnie łatwo o przegrzanie silnika. Kłęby pary niespodziewanie wydobywające się spod maski mogą zdecydowanie utrudnić podróż i zwiastować poważną awarię jednostki napędowej lub układu chłodzenia. Jak poradzić sobie z przegrzaniem silnika?

Para wydobywająca się spod maski (świadcząca o zagotowaniu się płynu chłodniczego, co zachodzi najczęściej w temperaturze 100–130oC) to niejedyny objaw przegrzania silnika. Główny sygnał stanowi wychylenie się wskazówki temperatury cieczy lub zapalenie się odpowiedniej kontrolki. Co ciekawe – w ekstremalnych sytuacjach, gdy pojawia się wspomniana para, wskaźnik temperatury zazwyczaj przestaje działać i pokazuje, że silnik jest zimny.

Powinny Cię zaniepokoić również takie zjawiska, jak:

  • zapach płynu chłodniczego w kabinie,
  • zaburzenie ogrzewania (z nawiewu wydobywa się tylko ciepłe lub tylko zimne powietrze).

Przegrzanie silnika – jak się zachować?

Gdy zauważysz objawy przegrzania się silnika, wykonaj następujące czynności:

  1. Zatrzymaj się na poboczu lub w innym bezpiecznym miejscu.
  2. Ustaw maksymalną temperaturę nawiewu i ostrożnie otwórz maskę – uważaj przy tym na bardzo gorącą parę. Spowoduje to zmianę bilansu cieplnego jednostki napędowej i trochę ją ochłodzi.
  3. Wyłącz silnik.
  4. Odczekaj, aż jednostka napędowa nieco ostygnie – może to zająć nawet godzinę.
  5. Sprawdź poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym.
  6. Jeśli w zbiorniczku brakuje płynu – sprawdź, czy nie ma wycieków. W przypadku gdy układ jest szczelny – dolej płyn chłodniczy. Pamiętaj, żeby nie dolewać go do gorącego silnika! Odkręcenie korka zbiorniczka płynu chłodniczego, którego temperatura wynosi ponad 100oC, grozi poważnym poparzeniem.
  7. Jeśli zauważysz wycieki – wezwij pomoc w celu przewiezienia samochodu do warsztatu.

Nie należy kontynuować jazdy za wszelką cenę! Nawet gdy na pierwszy rzut oka nie widać wycieku, po dolaniu płynu chłodniczego trzeba udać się do serwisu samochodowego w celu zdiagnozowania przyczyny przegrzania silnika. Lekceważenie takich sytuacji może bowiem doprowadzić do poważnej i kosztownej awarii silnika lub układu chłodzenia.

Zobacz również: Układ chłodzenia – wszystko co musisz wiedzieć

Przyczyny przegrzania się silnika

Najczęściej przegrzanie się silnika jest spowodowane właśnie wyciekiem płynu chłodniczego na skutek nieszczelności chłodnicy lub przewodów. Inne możliwe przyczyny to m.in.:

  • niesprawny wentylator chłodnicy,
  • awaria pompy wody,
  • zużycie uszczelki pod głowicą,
  • uszkodzony czujnik temperatury lub termostat.

Sprawdź także: