Przegląd auta i badanie techniczne – co ile czasu wykonywać?

Przegląd auta i badanie techniczne

Dla zdecydowanej większości kierowców badanie techniczne i okresowy przegląd pojazdu to ta sama czynność. Trzeba jednak zdecydowanie odróżnić te dwie usługi serwisowe. Wykonuje się je bowiem w różnych okolicznościach i w różnym celu. Badanie techniczne to coroczna rutyna każdego kierowcy. Wizyta w stacji kontroli pojazdów jest podstawą do dopuszczenia samochodu do ruchu. Wykonanie takiego badania narzuca Prawo o Ruchu Drogowym. W opinii wielu takie badanie jest tylko sposobem na wyciągnięcie od kierowców dodatkowych pieniędzy. Nie jest to do końca prawda, bo stan techniczny pojazdu ma fundamentalny wpływ na bezpieczeństwo.

Okresowy przegląd auta jest z kolei dobrowolnym sprawdzeniem stanu pojazdu, podczas którego można skontrolować nie tylko układy odpowiadające za bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale również dokonać drobnych napraw i wymienić części eksploatacyjne. Jednym z najczęstszych powodów wykonania go jest zakup używanego samochodu i sprawdzenie go przed ostatecznym dokonaniem transakcji. To jednak nie jedyna sytuacja, kiedy warto taki przegląd wykonać. O sytuacjach, w których trzeba lub warto zdecydować się na taką usługę, można przeczytać dalej w tekście.

Obowiązkowe badanie techniczne – raz na rok

O tym obowiązku pamiętają wszyscy kierowcy, którzy mają samochody starsze niż pięć lat. Raz w roku trzeba odwiedzić Stację Kontroli Pojazdów i wykonać badanie techniczne pojazdu, które obejmuje sprawdzenie stanu ogumienia, zawieszenia, hamulców i oświetlenia. Pracownik stacji sprawdza również czy z samochodu nie wyciekają żadne płyny. Jeśli wszystko jest w porządku, w dowód rejestracyjny stawia się pieczątkę z datą badania, która jest jednocześnie pozwoleniem na jazdę przez najbliższy rok.

Bez takiego badania pojazd nie jest dopuszczony do ruchu, a jazda nim może prowadzić – w razie kontroli – do poważnych konsekwencji, czyli mandatu do 500 zł i zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Trzeb też pamiętać, że w sytuacji, w której kierowca jadący samochodem bez ważnego przeglądu auta spowoduje wypadek, może liczyć się z odmową wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela z tytułu ubezpieczenia AC.

W nieco uprzywilejowanej pozycji są kierowcy aut nowych i krótko używanych. Po wyjeździe z salonu pierwszy przegląd auta powinien odbyć się dopiero po trzech latach, a następny po dwóch. Po pięciu latach od zakupu przegląd powinien odbywać się już co roku.

Badanie techniczne w razie nieoczekiwanych sytuacji

Badanie techniczne trzeba również koniecznie wykonać w kilku innych sytuacjach, na przykład po kontroli drogowej policji lub Inspekcji Transportu Drogowego. Jeśli funkcjonariusz uzna, że pojazd z różnych względów nie spełnia norm technicznych, może zatrzymać dowód rejestracyjny i nakazać kierowcy przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego, które potwierdzi, że samochód może poruszać się po drogach.

Inną sytuacją, w której trzeba wykonać przegląd auta jest naprawa po poważnym wypadku, który naruszył elementy konstrukcyjne samochodu. Wówczas również wymagane jest przeprowadzenie kontroli, która ponownie dopuści samochód do ruchu.

Kolejna sytuacja, w której niezbędny jest przegląd auta to przebudowa lub znaczna modyfikacja pojazdu. Może chodzić między innymi o wymianę silnika, zmianę parametrów nadwozia lub inne niestandardowe naprawy, które mogą wpłynąć na ogólny stan techniczny pojazdu i bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Przegląd auta na gwarancji – w zależności od przebiegu

Dla osób kupujących nowe samochody producenci mogą oferować dosyć długie gwarancje. Może to być na przykład 4, 5 a w wypadku niektórych marek nawet 7 lat. W teorii oznacza to, że kierowca przez ten czas może jeździć bez obaw o stan techniczny lub koszty ewentualnych napraw. W praktyce jednak producenci wymagają, aby regularnie robić gwarancyjny przegląd auta. Zalecają również, aby taki przegląd wykonać w ASO, czyli w Autoryzowanym Stacji Obsługi dla danej marki. Kosz takiego przeglądu jest dużo wyższy niż wykonany w innej stacji. Należy jednak pamiętać, że przegląd w stacji innej niż ASO nie jest podstawą do nieuznania gwarancji. Chyba, że producent udowodni, że przegląd auta został źle przeprowadzony i konieczność naprawy jest tego konsekwencją. W praktyce jest to bardzo trudne i rzadko spotykane. Bez względu jednak na to czy przegląd auta na gwarancji wykona się w ASO czy w innym serwisie, jego częstotliwość jest ściśle określona przez producenta samochodu. Najczęściej wykonuje się go po przejechaniu określonej liczby kilometrów.

Przegląd auta na życzenie kierowcy

Przyjmuje się, że przeciętny kierowca przejeżdża rocznie około 15 tysięcy kilometrów. I właśnie co tyle przejechanych kilometrów warto wykonać przegląd auta. Dotyczy to zwłaszcza kierowców, którzy pokonują co roku wielokrotność tej wartości. W takim przeglądzie nie chodzi o stempel w dowodzie rejestracyjnym, a o poczucie bezpieczeństwa i pewności, że auto w trudnej sytuacji nie zawiedzie – hamulce zatrzymają auto, zawieszenie utrzyma je w torze jazdy, a światła ujawnią niebezpieczeństwo na poboczu.

Według statystyk w Polsce kilkadziesiąt wypadków rocznie spowodowanych jest złym stanem technicznym pojazdów. To bardzo niedużo w skali całej liczby wypadków, która w 2016 roku przekroczyła 33,5 tysiąca. Nie oddaje to jednak dobrze sytuacji, bo dla porównania w Niemczech aż 10% wszystkich wypadków oficjalnie spowodował zły stan techniczny pojazdu. Warto się więc zastanowić czy nasi zachodni sąsiedzi jeżdżą samochodami w o wiele gorszym stanie technicznym niż Polacy, czy też może łatwiej jest stwierdzić, że wypadek wynikał z niedostosowania prędkości do warunków jazdy niż prowadzić dochodzenie i sprawdzać czy, aby na pewno hamulce lub inny element pojazdu zadziałały prawidłowo.

W związku z tym przegląd auta warto przeprowadzać zdecydowanie częściej niż wymagane prawem coroczne badanie techniczne. Na pewno należy to zrobić po zakupie używanego samochodu, przed dłuższą podróżą lub w sytuacji, gdy wydaje się, że z samochodem zaczęło dziać się coś niedobrego. Nie należy tego uważać za nadgorliwość, a raczej odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu.

infografika-przeglad