Uszkodzenie felgi to usterka, która często przytrafia się kierowcom. W przypadku niewielkich uszkodzeń – wgnieceń, otarć –droższych felg lub montowanych seryjnie w samochodzie z pewnością warto rozważyć ich naprawę. Trzeba jednak pamiętać, że felgi po naprawach nie będą już tak bezpieczne, jak nowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że w przypadku uszkodzenia niemarkowych, tańszych felg aluminiowych niskiej jakości ich prostowanie najprawdopodobniej nie będzie opłacalne.Przede wszystkim jednak może się okazać szczególnie niebezpieczne ze względu na niską wytrzymałość materiału, który po prostu nie wytrzyma naprężeń, jakim zostanie poddany po naprawie.

Naprawa felgi – kiedy warto?

Jeżeli mamy do czynienia z felgami ze stopów lekkich lepszej jakości oraz tradycyjnymi felgami stalowymi, warto rozważyć ich naprawę. W zależności od rodzaju uszkodzenia będzie ona polegać na prostowaniu felgi, jej spawaniu lub toczeniu. Bez wątpliwości najprostsze, a jednocześnie najtańsze w prostowaniu są tradycyjne felgi stalowe – znacznie plastyczniejsze niż te ze stopów lekkich.Przy naprawie felg aluminiowych istnieje ryzyko, że podczas poważniejszych zabiegów materiał pęknie i felga okaże się nieprzydatna do dalszego użytkowania.

Kiedy nie należy naprawiać felg?

Nie zaleca się naprawy felg, gdy uszkodzenia są poważne. Mowa tu o popękanych ramionach lub szprychach czy skrzywieniu osi felgi. Ryzyko związane z jazdą na takich obręczach podważa sensowność naprawy.

Należy pamiętać, że uszkodzona mechanicznie felga w miejscu uszkodzenia ma naruszoną strukturę, a prostowanie jeszcze bardziej ją nadwyręża. Często się okazuje, że prostowanie da nietrwały efekt, a felga będzie niezwykle podatna na wgniecenia czy pęknięcia w miejscu naprawy. Pierwsza dziura czy krawężnik ponownie ją uszkodzą.

Naprawa felg – pamiętaj o bezpieczeństwie

Jeżeli naprawiamy felgi, zawsze powinniśmy mieć na względzie bezpieczeństwo. Koła to niezwykle newralgiczny z punktu widzenia bezpieczeństwa element samochodu i muszą być (felgi i opony) w nienagannym stanie technicznym. Eksperci zalecają montaż naprawianych felg na tylnej osi pojazdu, ponieważ podczas jazdy są narażone na mniejsze przeciążenia, a awaria będzie mieć mniej poważne konsekwencje.