Niegdyś – produkt luksusowy, dziś – element wyposażenia niemal każdego auta. Jako pierwsze chronią pasażerów przed uszkodzeniem ciała, bo prędkość, z jaką reagują, jest liczona w milisekundach. Na czym polega działanie poduszek powietrznych?

Pomysł skonstruowania poduszki powietrznej pojawił się już u zarania motoryzacji, ale długo nie znaleziono sposobu na jego realizację. Mechanizm, który znamy dzisiaj, został opracowany dopiero w latach 60. przez inżyniera Allena K. Breeda. W ostatnim czasie powstały także dodatkowe typy poduszek powietrznych – boczne na biodra i klatkę piersiową, kolanowe oraz kurtyny powietrzne, które uniemożliwiają wypadnięcie przez okno.

Budowa poduszki powietrznej

Czy wiesz, że jednym z elementów twojego auta jest… system pirotechniczny? Lekki materiał nylonowo-bawełniany lub poliamidowy, dokładnie złożony i ukryty za cienką warstwą plastiku, zostaje wystrzelony za pomocą wybuchu. Prosta reakcja chemiczna pompuje materiał, który w ciągu kolejnych sekund kurczy się i opada. Dzięki specjalnym otworom w poszyciu, powietrze dość szybko uchodzi z poduszki – co amortyzuje nagłe uderzenie.

Airbag Control Unit – aktywacja poduszki powietrznej

Aby poduszka mogła zadziałać, potrzebny jest sygnał ze złożonego systemu sterującego. Urządzenie sterujące zbiera sygnały z czujników rozmieszczonych w całym aucie: akcelerometrów, czujników nacisku i ciśnienia, czujników dźwięku i czujników układu hamulcowego. Potrafi określić siłę uderzenia i dostosować do nich moc, z jaką wybuchają poduszki. Zaalarmowany zapalnik aktywuje generator gazu. Poduszka uwalnia się z plastikowej osłony z prędkością przekraczającą nawet 300 km/h – napełnienie jej gazem (azot lub mieszanka helu i argonu) następuje w ciągu 15–30 milisekund. Nowoczesne czujniki nie dopuszczają jednak do uruchomienia poduszki podczas lekkiego zderzenia.

Kurtyna powietrzna i poduszka kolanowa

W jaki sposób chronią nasze ciało te dodatkowe poduszki? Kurtyna gazowa podczas wypadku rozwija barierę pomiędzy użytkownikiem auta a boczną szybą. Jej funkcją jest zablokowanie kontaktu z odłamkami tłuczonego szkła i ochrona przed wypadnięciem przez okno. Poduszka kolanowa powstała natomiast, by zabezpieczyć kierowcę przed urazami kolan, które zdarzają często podczas zderzeń czołowych.

Boczna poduszka powietrzna

Choć z punktu widzenia kierowcy różnica pomiędzy 30 a 10 milisekundami nie jest zbyt zauważalna, inżynierowie musieli ją uwzględnić, kiedy projektowali boczne poduszki powietrzne. Ściany boczne znajdują się bliżej ciała człowieka i poduszki musiały reagować o 20 milisekund szybciej. By umożliwić natychmiastowe działanie, wykorzystano technologię silnie sprężonego gazu. Ma ona swój udział w tworzeniu „miękkiego lądowania” m.in. dla naszych bioder i klatki piersiowej.

Kontrola poduszki powietrznej

Współczesne auta mają nawet 9 poduszek powietrznych i warto o nie zadbać. Sprawdźmy poduszki nim dojdzie do sytuacji, w której będziemy musieli zweryfikować ich skuteczność. W momencie usterki systemu Airbag w Twoim aucie zapali się kontrolka. Może ona świadczyć o zwykłym przerwaniu przewodu – np. przez zbyt gwałtowne odsunięcie fotela – ale też o awarii czujników lub maty obecności pasażera. Jeżeli nie znajdziesz odłączonych wtyczek w kabinie i nie zlokalizujesz zniszczonych czujników na podłożnicach lub podwoziu – warto podłączyć auto do komputera diagnostycznego.

Sprawdź: Regeneracja poduszki powietrznej.

Poduszki powietrzne chronią przed wieloma skutkami zderzenia. Stanowią osłonę przed twardymi elementami samochodu i zapewniają takie ułożenie ciała, które zmniejszy prawdopodobieństwo urazu. Sama poduszka może wyrządzić nam niewielką krzywdę – podbić oczy lub zranić okularnika – ale to nieporównywalnie mniejsze obrażenia niż te, przed którymi nas ochroni.