Płyny eksploatacyjne są niezbędne dla prawidłowego działania wielu układów w samochodzie. Ich niedobór lub nadmiar niekorzystnie wpływa na pracę silnika, klocków hamulcowych, czy chłodnicy. Należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu poziomu płynów.

Płyn chłodniczy

Za co odpowiada: Zadaniem płynu w układzie chłodzenia jest utrzymywanie właściwej temperatury silnika oraz zabezpieczenie układu przed korozją. Odpowiednia ilość i dobra jakość płynu w chłodnicy jest bardzo ważna zarówno latem, jak i zimą. Dodatkowo płyn reguluje temperaturę pracy automatycznej skrzyni biegów czy układu klimatyzacji.

Jak często sprawdzać: Płyn w układzie chłodzenia z czasem traci swoje właściwości – spada odporność na zamarzanie oraz pojawia się możliwość wystąpienia korozji.  Poziom płynu należy regularnie kontrolować i raz na 5 lat lub po 100 000 przejechanych kilometrów wymieniać. Jeśli płynu jest za mało, może to oznaczać wyciek lub uszkodzoną głowicę. W takiej sytuacji należy dolać płynu i jak najszybciej dokonać naprawy, by nie doszło do większego uszkodzenia silnika. Po dwóch dniach od wymiany płynu chłodniczego trzeba jeszcze raz sprawdzić jego poziom – w trakcie uzupełniania płynu może nie udać się usunąć wszystkich pęcherzyków powietrza, które znikną samoistnie, skutkiem czego może być ponowny spadek jego poziomu. Niezbędne jest szybkie uzupełnienie płynu do pożądanej ilości.

Jak sprawdzać: Płyn powinien znajdować się między minimalną a maksymalną wartością – skala znajduje się na zewnętrznej ścianie zbiornika. Gdy silnik jest zimny poziom płynu powinien mieć wartość minimalną, przy rozgrzanym silniku maksymalną.

Płyn wspomagania kierownicy

Za co odpowiada: Płyn wspomaga pracę układu kierowniczego przy skręcie kół – pompa wspomagania wytwarza ciśnienie, dzięki któremu realizowane jest wspomaganie skręcania.

Jak często sprawdzać: Płyn wspomagania kierownicy powinien być kontrolowany przy przeglądach olejowych. Ogólnie producenci aut nie określają ram czasowych wymiany tego płynu, jednak firmy zajmujące się produkcją pomp wspomagania są zdania, iż wymiana taka powinna nastąpić po pięciu latach lub po 100 000 przejechanych kilometrów (wynika to z gromadzenia się opiłków z pracy pomp oraz zmiennych temperatur, które wpływają na jakość płynu). Jeśli jednak zauważymy duży ubytek, możemy być pewni, że płyn wycieka. Układ musi zostać szybko uszczelniony, inaczej ulegnie zniszczeniu.

Jak sprawdzać: Poziom płynu wspomagania kierownicy powinien być pomiędzy minimalną a maksymalną wartością. Podziałkę znajdziemy pod korkiem wlewu. Bardzo ważne jest żeby płyn był klarowny i bez pęcherzyków powietrza – jeśli jest inaczej, oznacza to awarię.

Olej silnikowy

Za co odpowiada: Olej silnikowy wpływa bezpośrednio na prawidłową pracę silnika naszego samochodu. Gdy oleju jest za mało zwiększamy prawdopodobieństwo przegrzania i zatarcia silnika.  Należy regularnie kontrolować poziom oleju w silniku, szczególnie przed wyruszeniem w dłuższą trasę. Znaczne przekroczenie jego poziomu może oznaczać, że dostał się do niego płyn z chłodnicy (olej wymieszany z płynem) lub paliwo (w przypadku aut z silnikiem diesla z DPF). W tej sytuacji olej trzeba bezzwłocznie wymienić, ponieważ stracił on swoje właściwości.

Jak często sprawdzać: Poziom oleju należy sprawdzać co 500 – 1000 km i nie rzadziej niż raz na miesiąc. Wymiana oleju powinna mieć miejsce po 15 000 przejechanych km, lub raz na 12 miesięcy jeśli przebieg jest mniejszy. Przy wymianie oleju nie zapominajmy o zmianie filtra.

Jak sprawdzać: Żeby uzyskać prawidłowy wynik należy pamiętać o tym, by silnik był zimny, a samochód stał na płaskiej, poziomej powierzchni. Po wyjęciu bagnetu należy go przetrzeć i włożyć ponownie do zbiorniczka. Kiedy po wyjęciu ślad oleju znajduje się pomiędzy wartościami MIN/MAX oznacza to, że jego poziom jest prawidłowy.

Płyn hamulcowy

Za co odpowiada: Płyn hamulcowy przenosi siłę hamowania z pedału na klocki hamulcowe. Jego brak doprowadzi do zapowietrzenia hamulców. Warto pamiętać też o tym, że płyn hamulcowy jest higroskopijny – pochłania wodę z otoczenia. Powoduje to obniżanie temperatury wrzenia, a co za tym idzie – jego prawidłowe funkcjonowanie.

Jak często sprawdzać: Stan płynu hamulcowego należy regularnie kontrolować i wymieniać, stosując się do norm określonych przez producenta samochodu. Płyn powinien być wymieniany przynajmniej raz na dwa lata lub co 60 000 przejechanych kilometrów.

Jak sprawdzać: Aby dokładnie sprawdzić stan i parametry płynu trzeba udać się do serwisu, ponieważ pomiaru zostanie wykonany specjalistycznym urządzeniem.