Zaniedbanie regularnej wymiany i uzupełniania eksploatacyjnych płynów w samochodzie może skutkować poważnymi awariami oraz zagrażać bezpieczeństwu jazdy. Tymczasem wymiana płynu hamulcowego czy oleju silnikowego to proste i niedrogie czynności serwisowe, dlatego z pewnością warto dopilnować, aby były przeprowadzane regularnie.

Jakie płyny eksploatacyjne w samochodzie wyróżniamy i jak często należy wymieniać?

  1. Olej silnikowy

Olej odgrywa kluczową rolę w zabezpieczeniu silnika przed zużyciem. Smaruje, zabezpiecza, absorbuje zanieczyszczenia i zapewnia płynność pracy jednostki napędowej. Zalecenia co do częstotliwości wymiany oleju silnikowego podaje producent w instrukcji obsługi pojazdu. Zazwyczaj jest to około 20–30 tys. km lub raz do roku. Musimy jednak pamiętać, że to jedynie orientacyjne wartości, a olej silnikowy zdecydowanie lepiej wymieniać częściej niż rzadziej.

Co to oznacza?

Jeżeli dużo podróżujemy z wyższymi prędkościami i często poddajemy silnik znacznym obciążeniom, powinniśmy skrócić okres między wymianami oleju – czasem nawet do 10 tys. km. W przypadku olejów typu „long life” okres wymiany można wydłużyć nawet do 50 tys. km, lepiej jednak nie przekraczać tej granicy. Pamiętajmy, że poziom oleju silnikowego należy również regularnie sprawdzać, a w razie pojawienia się ubytków – uzupełniać.

W każdej chwili możesz podjechać do dowolnego serwisu Norauto i sprawdzić poziom lub wymienić olej. W przypadku ubytku do 0,5 litra uzupełnimy go bezpłatnie.

  1. Płyn hamulcowy

Eksploatacyjny płyn hamulcowy w samochodzie przekazuje siłę nacisku z pedału hamulca na okładziny hamulcowe. Płyn hamulcowy działa w obiegu zamkniętym i odznacza się wysoką temperaturą wrzenia, dzięki czemu zapewnia konsekwentną pracę hamulców – nawet kiedy układ mocno się nagrzewa.

Płyn hamulcowy w samochodzie ma właściwości higroskopijne. A to oznacza, że chłonie wilgoć z otoczenia i traci swoje parametry. Staje się bardziej podatny na wysokie temperatury, a skuteczność hamowania, jaką zapewnia, znacząco spada.

Zaleca się kontrolę płynu hamulcowego przy okazji każdego przeglądu samochodu. Polega na pomiarze za pomocą specjalnego miernika temperatury wrzenia (zbyt niska oznacza konieczność wymiany). Najlepiej jest wymieniać płyn hamulcowy raz do roku.

  1. Płyn chłodniczy

Układ chłodniczy jest jednym z ważniejszych elementów odpowiedzialnych za prawidłową pracę silnika. Natomiast za właściwe funkcjonowanie układu odpowiada w dużej mierze płyn chłodniczy. Płyn chłodniczy w samochodzie z czasem traci swoje właściwości – przede wszystkim odporność na zamarzanie. Płyn chłodniczy powinien być wymieniany co 2–5 lat. Z pewnością jednak warto przynajmniej raz w miesiącu sprawdzać jego poziom, a przed zimą dokonać pomiaru temperatury krzepnięcia. Nie może być wyższa niż -35 stopni Celsjusza.

  1. Płyn w wspomagania układu kierowniczego

W nowych samochodach praktycznie nie stosuje się już hydraulicznego wspomagania kierownicy. Zastąpiono je elektrycznym, dzięki czemu wyeliminowano konieczność kontroli i wymiany eksploatacyjnego płynu wspomagania.

W wielu starszych modelach jest ono nadal obecne. W przypadku płynu w układzie kierowniczym nie ma odgórnie narzuconych reguł co do częstotliwości wymiany. Z pewnością powinno się jednak kontrolować jego stan, a wymiany tego rodzaju płynu w samochodzie dokonywać co kilka lat lub jedynie go uzupełniać.