Hamulce odgrywają ważną rolę w zakresie bezpieczeństwa jazdy, dlatego należy zwracać uwagę na każde odstępstwa od prawidłowego działania układu. Częstym problemem wielu kierowców są niepożądane odgłosy przy hamowaniu. Sprawdź, o czym mogą świadczyć!

Piszczenie hamulców jest spowodowane wibracjami elementów układu. Drgania te mają różne częstotliwości – niektóre z nich są odbierane właśnie jako pisk. Problem ten może dotyczyć wszystkich samochodów bez wyjątku. Najczęściej oznacza konieczność wizyty w serwisie i kontroli układu hamulcowego. Niestety nie zawsze uda się wyeliminować pisk. Okazuje się, że sami producenci samochodów i części eksploatacyjnych nie do końca wiedzą, jak zapobiegać piszczeniu hamulców.

Czasami ten dźwięk to efekt niefortunnego doboru klocków do tarcz. Jeszcze w innych przypadkach to po prostu specyfika układu hamulcowego samochodu. Zawsze jednak przyczynę pojawiających się przy hamowaniu pisków należy dokładnie zbadać.

Piszczące hamulce przyczyny

Elementem układu, który piszczy w czasie hamowania, są klocki hamulcowe. Nie zawsze jednak to one stanowią bezpośrednią przyczynę niepożądanych dźwięków. Klocki hamulcowe mogą być wprowadzane w drgania również przez inne części układu. Do najczęstszych przyczyn piszczenia hamulców należą:

  • zły stan zacisku hamulca – brak odpowiedniego smarowania, przekrzywienie czy nawet zabrudzenie powodują, że klocki nie pracują optymalnie, pojawiają się luzy, a te przekładają się na drgania i w efekcie piszczenie hamulców. Okazuje się, że niewielu kierowców przy wymianie klocków hamulcowych zawraca sobie głowę zaciskiem, a to pierwszy krok do problemu z hamulcami. Z tego powodu wymianę klocków warto wykonać w profesjonalnym warsztacie, gdzie pracownik dokładnie sprawdzi i oczyści wszystkie elementy układu hamulcowego;
  • zużyte tarcze hamulcowe – tarcze z reguły zużywają się wolniej niż klocki, więc również wymienia się je rzadziej. Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, kiedy na częściowo zużytej i wyrobionej tarczy pracują nowe klocki. Nie pasują one idealnie do wyrobionej tarczy, zaczepiają o rant jej powierzchni i zaczynają drgać, co powoduje piszczenie hamulców. Dlatego też przy wymianie klocków hamulcowych należy skontrolować stan tarcz i w razie potrzeby – również je wymienić. Nie polecamy przetaczania tarcz hamulcowych, ponieważ z reguły ich grubość nie pozwala na wykonanie tego zabiegu;
  • zużyta podkładka antywibracyjna – znajduje się ona między zaciskiem a klockiem hamulcowym, jej zadanie to niwelowanie drgań, powodujących niepożądane dźwięki. Jeżeli jest zużyta, przestaje pełnić swoją funkcję i należy ją wymienić.

Jak zapobiegać piszczeniu hamulców?

Warto pamiętać, że jedynie regularna kontrola i profesjonalny serwis układu hamulcowego zapewnią bezpieczne i ciche hamowanie. Pomimo tego, że pisk pojawia się zazwyczaj samoczynnie, nie można liczyć na to, że również sam ustąpi. Piszczenie hamulców zawsze powinno być sygnałem do odwiedzenia serwisu!

Dowiedz się więcej, na temat tego, jak dbać o hamulce.