Wielu młodych kierowców marzy o sportowym aucie z mocnym silnikiem i odważną stylistyką. Na początku motoryzacyjnej przygody zazwyczaj nie dysponują oni jednak środkami, które pozwoliłyby na zakup, a przede wszystkim na utrzymanie takiego samochodu. Przedstawiamy sześć modeli idealnych na pierwszy samochód (trzy nowe i trzy używane), które pozwolą młodemu kierowcy zyskać bezcenne doświadczenie, nie rujnując jednocześnie jego portfela.

W zestawieniu skupiliśmy się na autach z segmentu A i B – wzięliśmy pod uwagę niezawodność, ekonomiczność, a także ciekawy wygląd. Małe samochody są tanie i dzięki niewielkim gabarytom popularne w największych europejskich aglomeracjach. Są także coraz bezpieczniejsze, co sprawia, że jest to świetny wybór dla młodego kierowcy.

Jaki pierwszy samochód –  nowy czy używany?

Odpowiedź na powyższe pytanie z pewnością zależy od budżetu, jakim dysponujesz przy zakupie auta. Problem jest jednak bardziej złożony, a wielu przypadkach decydującym czynnikiem jest strach, który może towarzyszyć młodej osobie w trakcie prowadzenia nowego samochodu. Często jest to prezent od rodziców, a obawa przed jego uszkodzeniem może powodować duży dyskomfort. Należy zatem rozważyć, czy zakup starszego, używanego pojazdu, noszącego na sobie ślady użytkowania, nie będzie dla Ciebie rozwiązaniem, gwarantującym większy komfort psychiczny.

Samochody nowe dla młodego kierowcy

Jeśli na zakup pierwszego samochodu możesz jednak przeznaczyć ok. 40 tys. zł, przyjrzyj się nowym pojazdom. Najtańsze są oczywiście małe auta miejskie z ciekawym wyposażeniem i systemami bezpieczeństwa umożliwiającymi bezstresową jazdę. Prezentujemy trzy warte uwagi modele.

  • Kia Picanto

Najnowsza generacja, produkowana od 2017 roku, zapewnia mobilność w mieście, atrakcyjny wygląd oraz niespotykane w tej klasie wyposażenie podstawowej wersji. Do tego nie zrujnuje kieszeni nowego właściciela – kosztuje już ok. 40 tys. złotych.

Gama silnikowa modelu Kia Picanto to trzy jednostki, z których optymalny jest silnik o pojemności 1,2 litra. Łączy on dobre osiągi z korzystnym spalaniem, jest także prosty w budowie, co na przestrzeni lat z pewnością przełoży się na brak poważnych i drogich w naprawie awarii. Kia zachęca klientów także 7-letnią gwarancją, której nie sposób znaleźć u konkurencji.

  • Škoda Citigo

Najmniejsze auto od czeskiego producenta zadebiutowało na rynku w 2011 roku. Jest świetnym wyborem dla młodych osób poruszających się głównie po mieście. Pracujący pod maską mały silniczek rozwija 60 lub 76 KM, współpracuje ze skrzynią manualną bądź automatyczną. Bagażnik o pojemności 251 litrów zmieści naprawdę spore zakupy. Citigo nabędziesz już za 37 tys. zł.

  • Ford Ka+

Ford zaoferował europejskim klientom model Ka Plus w 2017 roku, dwa lata po światowej premierze. To jedyny przedstawiciel klasy B wśród naszych propozycji nowych aut, oferowany jako 5-drzwiowy hatchback. Do wyboru klientów są dwa silniki benzynowe o mocy 70 i 85 KM. Bagażnik ma pojemność 270 litrów.

Niemiecką propozycję należy docenić za bogate wyposażenie oferowane już w podstawowej wersji, wpływające zarówno na bezpieczeństwo, jak i komfort podróży. Ford Ka+ dostępny jest od 39 600 zł.

Samochody używane dla młodego kierowcy

Do prezentacji wybraliśmy trzy modele, które kosztują poniżej 20 tys. złotych, co jest kwotą dwukrotnie niższą niż cena nowego pojazdu. Nie będą oczywiście posiadać gwarancji, a najmłodsze egzemplarze dostępne w tej cenie zostały wyprodukowane około 2012 roku. Wszystkie reprezentują segment B, pozwalający nie tylko na jazdę po zakorkowanym mieście, lecz także w dalsze trasy: na wakacje lub do znajomych z innej miejscowości.

  • Toyota Yaris II

Mała Toyota to jedno z najpopularniejszych w Polsce aut zarówno wśród nowych pojazdów, jak i używanych. Nie dziwi to jednak specjalnie, ponieważ od lat stanowi ona symbol niezawodności, niskich kosztów eksploatacji i praktyczności. Dodatkowo w raportach bezpieczeństwa uzyskuje w swojej klasie świetne wyniki.

Dzięki możliwości złożenia tylnej kanapy bagażnik Yarisa pomieści nawet 363 litry bagażu. Większość modeli jest także dobrze wyposażona: posiadają radio z CD, klimatyzację czy sterowanie radiem z kierownicy. Polecamy w szczególności silniki benzynowe 1,0 oraz 1,3 VVT-i. Za egzemplarz w dobrym stanie należy zapłacić około 20 tys. zł.

  • Volkswagen Polo

Niemiecki model to jedno z najchętniej wybieranych aut przez kierowców młodych stażem. Jego przewagą nad prezentowanym wcześniej Yarisem jest niższa cena – zadbany egzemplarz zakupisz już za ok. 15 tys. zł. Polo nie może pochwalić się niezawodnością na tak wysokim poziomie jak u japońskiego konkurenta, daje jednak więcej przyjemności z jazdy dzięki lepszemu układowi jezdnemu.

  • Opel Corsa

Corsa jest hitem sprzedaży Opla. W latach 2007–2014 sprzedano aż 2,8 mln egzemplarzy tego miejskiego auta. Czwarta generacja, oznaczona literą D, oferuje szeroką gamę jednostek silnikowych, z których polecamy wersje o pojemności 1,2 lub 1,4 litra. Corsa łączy ciekawą stylistykę z atrakcyjnym wyposażeniem seryjnym oraz dobrą ceną – nabędziesz ją za około 15 tys. zł.

W przypadku samochodów używanych zwróć uwagę na jeszcze jeden aspekt. O ile auta prosto z salonu posiadają gwarancję, a wszelkie możliwe usterki zostaną w ramach niej naprawione, o tyle pojazd używany koniecznie wymaga przeglądu oraz wymiany płynów i części bezpośrednio po zakupie. Nawet jeśli zakup był bardzo przemyślany, a model starannie wybrany – sprawdziłeś przebieg, bezwypadkowość i historię serwisowania pojazdu – szybkie udanie się do mechanika jest zawsze wskazane. Nie należy się łudzić, że wszyscy sprzedają auta w doskonałym stanie lub wymieniają wszystkie eksploatacyjne elementy na chwilę przed sprzedażą.

W serwisach Norauto mechanik nie tylko wymieni olej, płyn chłodniczy oraz niezbędne filtry, lecz także oceni stan klocków i tarcz hamulcowych, które mogą wymagać interwencji. Zaniedbania w regularnym serwisie tych części mogą się odbić negatywnie na stanie silnika i innych elementów pojazdu. Nie pozwól zatem, aby początkowa pozorna oszczędność zamieniła Twój nowy zakup w jeżdżącą skarbonkę.