Oznaczenia na oponach to skróty, liczby i symbole, które znaleźć możesz na ścianach bocznych ogumienia. Znaki te są łatwe do identyfikacji – każdy z nich posiada cechy charakterystyczne, dzięki którym dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o montażu oraz eksploatacji opon. Przedstawimy najważniejsze oznaczenia opon oraz radzimy w jaki sposób je odczytywać.

Rozmiar opony

Identyfikacja rozmiaru opony jest kluczowa w doborze odpowiedniego ogumienia. Oznaczenie rozmiaru opony samochodowej znajdziesz na bocznej krawędzi – na przykład rozmiar 155/60 R 15 odczytasz w ten sposób: 155 to 155 mm szerokości opony, 60 oznacza wskaźnik profilu (tutaj 60% szerokości – jest to stosunek wysokości do szerokości), 15 to wielkości felgi (średnica). Literka „R” oznacza, że jest to opona radialna (która różni się od opony diagonalnej sposobem wykonania).

Indeks prędkości i nośności

Indeks prędkości to oznaczenie opony, na podstawie którego zidentyfikujesz dopuszczalną prędkość maksymalną, do jakiej została ona dostosowana. Indeks prędkości opony wyznaczony jest na podstawie zaleceń producenta samochodu oraz z indeksu maksymalnej dopuszczalnej nośności, który znajduje się przed literą oznaczającą indeks prędkości. Oba wskaźniki znajdują się na ogumieniu. Indeks prędkości łatwo określić – im dalej dana litera znajduje się w alfabecie, tym wyższa dopuszczalna prędkość maksymalna – na przykład kategoria A dotyczy najmniejszych prędkości (od 5 km/h), a Y najwyższych (300 km/h).
Najpopularniejszymi indeksami prędkości opon samochodowych są następujące oznaczenia:

Najpopularniejszymi indeksami prędkości opon samochodowych są następujące oznaczenia:

  • L – 120 km/h
  • M – 130 km/h
  • N – 140 km/h
  • P – 150 km/h
  • Q – 160 km/h
  • R – 170 km/h
  • S – 180 km/h
  • T – 190 km/h
  • U – 200 km/h
  • H – 210 km/h
  • V – 240 km/h
  • W – 270 km/h
  • Y – 300 km/h
  • VR – powyżej 210 km/h
  • ZR – powyżej 240 km/h

Oznaczenia opon zimowych

Oznaczenia opon zimowych to istotny aspekt który umożliwi ci zidentyfikowanie przeznaczenia danej opony oraz warunków do jakich została ona wyprodukowana. Oznaczenie M+S (Mud and Snow, czyli „śnieg i błoto”) w standardzie europejskim określa oponę do jazdy po śniegu, choć ich skuteczność w trudniejszych warunkach śnieżnych może nie być wystarczająca. Opony przeznaczone do jazdy po mocniej ośnieżonych i oblodzonych drogach oznaczone są symbolem 3PMSF (płatek śniegu wpisany w górski szczyt), który umieszczony obok oznaczenia M+S oznacza, że opona jest przystosowana do jazdy w trudnych warunkach zimowych.

Opony Runflat

Wśród oznaczeń opon samochodowych znaleźć możesz informacje na temat systemu Rinflat, który umożliwia jazdę nawet po utracie ciśnienia. W zależności od producenta, oznaczeń dotyczących tego systemu może być bardzo dużo, stąd warto zapytać o to sprzedawcę, bądź wyszukać konkretnych oznaczeń dotyczących opony konkretnego typu. Samą obecność systemu Runflat rozpoznasz najczęściej po napisie „Run Flat” umieszczonym na boku ogumienia. Niektórzy producenci stosują własne oznaczenia: Hankood HRFS (Hankook RunFlat System), PAX  (opony Michelin) lub ZP (Michelin Zero Pressure), RFT (Bridgestone Run Flat Tyre), RSC (BMW Runflat System Component), SSRF (Pirelli Self-Supporting Run Flat), SSR (Continental Self-Supportng Runflat), TRF (Toyo Run Flat), XRP (Kumxo eXtended Run-Flat Performance), ZPS (Yokohama Zero Pressure System).

Kod UTQG

Kod UTQG, czyli Uniform Tire Quality Grading (Jednorodna klasyfikacja jakości opony) to amerykański standard ustanowiony przez departament transportu USA, który stosowany jest do opisu opon samochodów osobowych przeznaczonych do normalnego użytku. Oznaczenia te znajdują się też na większości opon sprzedawanych w Europie, gdyż producenci sprzedający je w Stanach Zjednoczonych (gdzie oznaczenia te są obowiązkowo umieszczane) z reguły również działają na naszym rynku. W ramach tych oznaczeń dowiesz się więcej na temat przyczepności na mokrej drodze („traction”) oraz odporności na zużycie („treadwear”) i przegrzanie („temperature”). Oznaczenia te traktuj jako ciekawostkę, gdyż nie ma obowiązku stosowania tego system w krajach Unii Europejskiej.

Oznaczenia montażu

Na oponie znajdują się również informacje dotyczące prawidłowego montażu opony na samochód. Dla opon kierunkowych będzie to strzałka towarzysząca napisowi „rotation”, dzięki której rozpoznasz właściwy kierunek toczenia opony. W przypadku opon asymetrycznych na ogumieniu znajdziesz informację o tym, którą stroną opona ma być zamontowana do wewnątrz („inside”), a którą do zewnątrz („outside”).

Najważniejsze oznaczenia opon

Jak widać, oznaczeń opon samochodowych może być naprawdę dużo, a dotyczyć one mogą najróżniejszych funkcji i właściwości. Pamiętaj, że najważniejsze oznaczenia opon samochodowych dotyczą przede wszystkim jej rozmiaru, indeksu prędkości oraz indeksu nośności. Zwracaj też uwagę na parametry określające właściwości związane z eksploatacją opon (np. wzmocnienia ściany bocznej, rant ochronny felgi, homologacja) oraz ich montażu (oznaczenie kierunku toczenia w przypadku opon kierunkowych oraz oznaczenia określające odpowiednią stronę względem wnętrza pojazdu dla opon asymetrycznych). Z oznaczeń opon zimowych lub wielosezonowych odczytasz informacje dotyczące przystosowania opony do trudnych warunków zimowych. Ważny jest również numer DOT, za którego pomocą podane zostają dane dotyczące daty produkcji opony – dwie pierwsze cyfry to numer tygodnia, a dwie ostatnie to rok produkcji, czyli na przykład jeżeli DOT opony to 1011 to znaczy, że opona została wyprodukowana w jedenastym tygodniu 2011 roku. Opony wyprodukowane przed rokiem 2000 posiadają DOT składający się z trzech cyfr (np. 8 na końcu oznacza rok 1998).

Znajomość stosowanych skrótów pozwoli ci uniknąć problemów podczas ich montażu (dowiesz się np. czy ma odpowiedni rozmiar)  oraz eksploatacji (dowiesz się o maksymalnej dopuszczalnej prędkości, z jaką możesz na niej bezpiecznie jeździć). Na podstawie oznaczeń opony dowiesz się również do jakich warunków jest przystosowana, co istotne w przypadku opon zimowych oraz wielosezonowych. Pamiętaj, że z użytkowaniem nieprawidłowo dopasowanych opon wiązać się może nie tylko uszkodzenie pojazdu, ale również wystąpienie potencjalnego zagrożenia na drodze – dla pewności oraz bezpieczeństwa warto przy zakupie nowych opon zasięgnąć opinii specjalistów!