Oferta producentów opon samochodowych jest na tyle szeroka, że kierowcy mogą dziś wybierać spośród modeli letnich, zimowych i wielosezonowych. Czym są i dla kogo jest przewidziana ta ostatnia grupa ogumienia?

Podział opon ze względu na sezon zimowy i letni ma swoje uzasadnienie w warunkach atmosferycznych, które panują wówczas na drodze. Z tego względu ogumienie letnie i zimowe różni się od siebie. Widać to już na pierwszy rzut oka, gdyż rzeźba bieżnika typowych „zimówek” jest bardziej agresywna niż letnich. Wszystko po to, aby zapewnić przyczepność na śliskim asfalcie oraz śniegu, a także optymalnie odprowadzać błoto pośniegowe i wodę spod czoła opony.

Ponadto różny jest skład mieszanki gumowej wykorzystywanej do produkcji opon. „Zimówki” zawierają krzemionkę oraz dodatki olejopochodne, dzięki czemu zapewniają elastyczność podczas ujemnych temperatur.

Czym są opony wielosezonowe?

Może się wydawać, że opony wielosezonowe czy też całoroczne (różne nazewnictwo) to połączenie właściwości opon zimowych i letnich. W tym myśleniu tkwi tylko odrobina prawdy, gdyż bieżnik i skład surowcowy opony całosezonowej w większym stopniu przypominają oponę zimową. Dlaczego? Ponieważ z założenia ogumienie zimowe musi zapewniać przyczepność i bezpieczeństwo na lodzie, śniegu, a także suchym i mokrym asfalcie – jest więc bardziej uniwersalne. Opony letnie zazwyczaj poruszają się tylko na suchym asfalcie, gdzie wykazują swoją przewagę nad „zimówkami”.

Jeden komplet opon na cały rok?

Obecne możliwości technologiczne nie są w wstanie zagwarantować powstania ogumienia zapewniającego tak samo wysokie właściwości jezdne na różnych typach nawierzchni. Odpowiada za to skład mieszanki gumowej oraz rzeźba bieżnika. Opony wielosezonowe są więc tylko próbą zbliżenia się do tego ideału. Zależność tę potwierdzają testy opon, w których ogumienie wielosezonowe ustępuje właściwościom opon letnich (w sezonie letnim) i zimowych (w sezonie zimowym). Warto wiedzieć, że w niektórych krajach np. Austrii oraz we Włoszech przepisy ruchu drogowego regulują obowiązek jazdy na oponach zimowych w wyznaczonym okresie. Oznacza to, że wyjeżdżając za granicę samochodem wyposażonym w ogumienie całosezonowe naruszamy obowiązujące przepisy i możemy się spodziewać mandatu.

Pamiętaj, że opona całoroczna:

  • w niskich temperaturach nie zapewni przyczepności jak opona zimowa,
  • na suchym i rozgrzanym asfalcie nie będzie hamować tak skutecznie jak letnia.

Kto może pozwolić sobie na opony wielosezonowe?

W żadnym z sezonów ogumienie całosezonowe nie jest najlepszym wyborem pod kątem właściwości jezdnych. To jednak lepsze rozwiązanie niż jazda na letnim komplecie opon zimą lub odwrotnie. W takich przypadkach ogumienie wielosezonowe zapewni przyczepność pozwalającą zachować bezpieczeństwo. Może być zatem dobrym rozwiązaniem dla osób, które sporadycznie korzystają z samochodu i jeżdżą nim głównie po mieście, gdzie rozwijanie wysokich prędkości jest zabronione. Jeśli zdecydowałeś się na opony wielosezonowe, wybieraj tylko posiadające homologację 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake). Jest to zapewnienie o bezpieczeństwie, jakie zapewnią opony podczas jazdy w różnych warunkach drogowych w ciągu roku. Przewaga opon całorocznych nad sezonowymi to fakt, że nie wymagają sezonowej wymiany, co pozwala kierowcom na znaczne oszczędności.

Pozostaje jednak pytanie, czy te oszczędności nie wpływają negatywnie na bezpieczeństwo i komfort jazdy?