Opony typu Run Flat, zwane inaczej oponami samonośnymi, pozwalają na kontynuowanie jazdy po przebiciu. Są bezpieczniejsze od standardowych opon i zwalniają z konieczności wożenia koła zapasowego. Mają jednak również pewne wady. Co warto wiedzieć o tego typu oponach?

Pogoń koncernów oponiarskich za stworzeniem opon odpornych na przebicie przyniosła wiele innowacyjnych rozwiązań, ale na rynku zadomowiło się na stałe tylko jedno z nich, wymyślone przez Bridgestone i nazwane Run Flat.

Ogumienie typu Run Flat pozwala na kontynuowanie jazdy po przebiciu opony i całkowitej utracie ciśnienia. Opona Run Flat posiada specjalną konstrukcję, której głównym elementem jest wzmocniona ścianka boczna, „podtrzymująca” oponę, kiedy w tej nie ma powietrza. Dzięki temu ogumienie typu Run Flat pozwala przejechać po przebiciu – w zależności od marki – do około 80 km z prędkością w granicach 80 km/h.

Skuteczność opon Run Flat potwierdzona w praktyce

Kilka lat temu, w pewnym brytyjskim programie motoryzacyjnym przeprowadzono eksperyment. Prezenter pokonał okrążenie toru testowego w BMW serii 5 na oponach z systemem Run Flat. Pierwsze kółko wykonał na oponach z odpowiednim ciśnieniem powietrza, na potrzeby drugiego okrążenia wszystkie cztery zostały przebite. Okazało się, że czasy obu okrążeń nie różniły się znacząco, a prowadzący przyznał, że nie odczuł specjalnej różnicy przy jeździe na oponach z powietrzem i bez niego.

Opony typu Run Flat to również wygoda i bezpieczeństwo. Jazda na tego typu ogumieniu:

  • zwalnia nas z konieczności wożenia koła zapasowego i zmagania się z jego wymianą w razie przebicia opony,
  • niweluje ryzyko nagłej utraty kontroli nad samochodem w wyniku wystrzału opony.

Wady opon Run Flat

Opony Run Flat nie są jednak wolne od wad.

  • Za jedną z nich można uznać cenę wyższą o około 20 proc. w porównaniu do opon tradycyjnych.
  • Oprócz tego po przejechaniu większego dystansu bez powietrza najczęściej nadają się jedynie do wymiany.
  • Opony Run Flat posiadają zazwyczaj niski profil, a przez sztywniejszą ściankę boczną wpływają na pogorszenie komfortu jazdy w porównaniu z tradycyjnym ogumieniem w takim samym rozmiarze.
  • Ponadto mniej profesjonalne zakłady wulkanizacyjne mogą mieć problem z wymianą takiej opony, ponieważ wymaga to specjalistycznego sprzętu.

W serwisach Norauto dysponujemy kompletnym zapleczem do obsługi ogumienia typu Run Flat, a nasi serwisanci mogą się pochwalić wieloletnim doświadczeniem w obsłudze tego typu ogumienia.

Czy każdy może korzystać z opon typu Run Flat?

Opony typu Run Flat są spotykane najczęściej w samochodach klasy premium o wyższych osiągach jako opony pierwszego montażu. W przypadku tego typu samochodów zmiana opon samonośnych na te standardowe nie jest zalecana, może się bowiem wiązać ze zmianą właściwości jezdnych samochodu. Natomiast kierowcy, którzy myślą o „przesiadce” na opony Run Flat, powinni dokładnie rozważyć wszystkie wady i zalety tego rozwiązania oraz skonsultować swój wybór ze specjalistą.