Olej silnikowy w praktyce, czyli jak czytać etykiety?

Olej silnikowy w praktyce, czyli jak czytać etykiety?

Ochrona przed korozją, chłodzenie elementów o wysokiej temperaturze, uszczelnianie elementów silnika czy ograniczenie zużycia ruchomych części to tylko niektóre funkcje jakie olej pełni w samochodzie. Od oleju zależy kondycja silnika, dlatego tak ważny jest jego prawidłowy wybór. Ułatwiają to oznaczenia umieszczone na opakowaniu.

Dla niedoświadczonego kierowcy wybór prawidłowego oleju może okazać się wyzwaniem, ponieważ na rynku dostępnych jest wiele produktów. W celu doboru i wymiany oleju warto udać się do specjalisty, by mieć pewność, że czynność zostanie wykonana prawidłowo. Należy bezwzględnie stosować się do instrukcji producenta, by nie uszkodzić silnika. Większość niezbędnych informacji znajduje się na opakowaniu.

Rodzaje oleju

W sklepach kupić można kilka rodzajów oleju, które różnią się bazami i pakietami dodatków uszlachetniających:

  • Syntetyczne – charakteryzują się wysoką jakością i odpornością termiczną. Zachowują płynność w niskich temperaturach, dzięki czemu nie powinno być problemu z uruchamianiem samochodu w zimie. Tego typu oleje praktycznie nie zmieniają także swojej lepkości w wysokich temperaturach.
  • Półsyntetyczne – posiadają wiele właściwości olejów syntetycznych, nie są jednak tak trwałe.
  • Mineralne – polecane najczęściej do starszych modeli samochodów, których silniki nie muszą znosić dużego obciążenia termalnego. Charakteryzują się szybkim spadkiem lepkości i wydajności.

Rodzaj oleju zależy od zaleceń producenta – każdy model auta ma precyzyjnie dobrany dla swojego silnika typ produktu.

Klasyfikacja lepkości według SAE

Drugim parametrem, po rodzaju oleju, jest klasyfikacja lepkościowa. Lepkość oleju określa, jak produkt zachowuje się w danej temperaturze. To od niej zależy, w jakim stopniu olej chroni poszczególne elementy silnika. Na etykietach podawana jest klasyfikacja SAE, opracowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych.

Można wyróżnić:

  • 6 klas zimowych: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W;
  • 8 klas letnich: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60.

Obecnie najpopularniejsze są produkty wielosezonowe (opisywane przez wartości przedzielone myślnikiem).

Jak odczytywać parametry lepkości?

  • Wartości oznaczone literą „W” odnoszą się do właściwości zimowych. In niższa cyfra następuje po literze „W”, tym w niższej temperaturze produkt zachowuje swoje właściwości.
  • Cyfry po myślniku określają maksymalną temperaturę, w której może być stosowany olej (im wyższa wartość, tym w wyższa dopuszczalna temperatura otoczenia).

Klasyfikacja jakościowa ACEA i API

Oznaczenia ACEA (klasyfikacja Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Silników) lub API (Amerykańskiego Instytutu Naftowego) informują o własnościach użytkowych oleju oraz przeznaczeniu do silników danego typu – benzynowych lub wysokoprężnych (Diesla). Różnica oznaczeń wynika z kwestii konstrukcyjnych – silniki europejskie różnią się od tych produkowanych w Stanach Zjednoczonych.

Jak odczytywać parametry klasyfikacji jakościowej?

API ACEA
Wyróżnić można 2 podstawowe parametry:

  • S – oleje do silników benzynowych;
  • C – oleje do silników wysokoprężnych.

Po podstawowych parametrach następują kolejne litery alfabetu (dla silników benzynowych od A do N, dla wysokoprężnych – od A do J). Im dalsza litera, tym wyższa jakość oleju.

Podstawą oznaczenia są 4 parametry:

  • A – oleje do silników benzynowych;
  • B – oleje do samochodów osobowych z silnikiem wysokoprężnym;
  • C – niskopopiołowe („low SAPS”) oleje do silników wysokoprężnych w samochodach osobowych (parametr związany z normami europejskimi, dotyczącymi emisji spalin), w szczególności tych wyposażonych w filtr DPF;
  •  E – oleje do silników wysokoprężnych w samochodach ciężarowych.

Parametr A/B oznacza, ze olej może być stosowany zarówno do silników osobowych, jak i Diesla.

Po oznaczeniach literowych następują parametry cyfrowe (od 1 do 5). Im wyższa wartość, tym wyższa jakość oleju.

Nawet najwyższej jakości olej nie zabezpieczy silnika, jeśli zaniedbasz wymianę i nie założysz nowego filtra. Olej zużywa się bowiem w trakcie eksploatacji samochodu – traci swoje właściwości smarne i termiczne.

W celu uniknięcia zatarcia silnika warto więc regularnie kontrolować poziom oleju oraz dokonywać jego wymiany. To, co każdy kierowca powinien wiedzieć o oleju silnikowym, zostało zilustrowane w naszej infografice.