Pod koniec 2019 r. weszły w życie nowe przepisy ruchu drogowego. Z kolejnymi miesiącami będą pojawiały się kolejne, które mają zdecydowanie poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego oraz pieszych.

Jazda na suwak

To jeden z najistotniejszych przepisów jaki został wprowadzony z początkiem roku. Kierowcy w wielu miejscach na mapie Polski borykają się z zatorami przy zwężeniach właśnie z uwagi na nieokreślone dotychczas przepisy. Obecnie przepisy jasno określają jazdę na suwak.

Jak przebiega prawidłowe wykonanie jazdy na suwak?

Pojazd wpuszczany:

– Ma obowiązek dojechać do samego końca dostępnego dla niego pasa jezdni

– Nie zmienia pasa jezdni wcześniej niż przed końcem dostępnego dla siebie pasa

– Po wpuszczeniu przez pojazd na sąsiednim pasie, nie wpuszcza nikogo innego

Pojazd wpuszczający:

– Wpuszcza tylko jeden pojazd z pasa, który się kończy

– Wpuszcza pojazd dopiero przy końcu kończącego się pasa jezdni

– Zachowuje odpowiedni odstęp od poprzedzającego pojazdu aby umożliwić wpuszczenie pojazdu i nie tworzyć fikcyjnego korka

Korytarz życia

Z korytarzem życia niemal każdy kierowca stojący w korku miał już styczność. Niestety dotychczas przepisy nie regulowały tych zachowań w ruchu drogowym. Nadrzędnym celem jest przepustowość dla pojazdu uprzywilejowanego oraz znaczne zmniejszenie czasu na przejazd takiego pojazdu. Wprowadzenie przepisów i ich regulacja świetnie sprawdziły się w krajach azjatyckich, skąd te przywędrowały do nas. Pojazdy uprzywilejowane powinny poruszać się na linii między skrajnym lewym pasem a pasem po prawej. Samochody jadące skrajnym lewym pasem, powinny zjechać maksymalnie do pobocza po lewej stronie. Wszystkie samochody poruszające się pozostałymi pasami, powinny zjeżdżać na prawą stronę.

Spisywanie licznika

Nie powinniśmy być zdziwieni, jeżeli podczas kontroli policjant spisze nasz stan licznika. Takie prawo obowiązuje od stycznia 2020 r. i jest pokłosiem walki z osobami, które „cofają liczniki”, podjętej w marcu 2019 r. Spisany przebieg licznika trafić ma do akt, dzięki czemu nieuczciwym sprzedawcom będzie znacznie trudniej ukryć faktyczny stan przebiegu sprzedawanego samochodu.

Przerejestrowanie pojazdu

Od stycznia mamy 30 dni na przerejestrowanie pojazdu. Z końcem roku pojawiły się informacje, o szturmie na wydziały komunikacji. To brak zrozumienia przepisów, bowiem prawo nie działa wstecz, a nowe przepisy dotyczą pojazdów kupionych po 1 stycznia 2020 r. Brak przerejestrowania może skutkować karą sięgającą 1000 zł.

Alternatywne tablice

Od nowego roku spotkamy także zupełnie nowe tablice w kolorze zielonym. Te, będą wydawane dla nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych lub z napędem wodorowym.

O 50 km/h za szybko

Najbardziej restrykcyjne przepisy mają dopiero wejść w tym roku. Mowa o przekroczeniu prędkości dozwolonej o 50 km/h. Dotychczas kierowca łamiący przepisy w terenie zabudowanym mógł liczyć się z utratą „prawka”. Niebawem także w obszarach poza terenem zabudowanym, przekroczenie prędkości o 50 km/h może oznaczać utratę prawa jazdy.