Niezawodny rozruch zimą

Niezawodny rozruch zimą

Najczęściej problemy z zimowym rozruchem spowodowane są rozładowaniem się akumulatora. Na co dzień praca urządzenia jest niezauważalna, a kierowcy przypominają sobie o jego obecności dopiero, gdy nie mogą uruchomić samochodu. Jak zatem radzić sobie zimą z problemami z akumulatorem?

Prawidłowe działanie baterii jest możliwe tylko wtedy, gdy jest ona całkowicie naładowana. Szczególnie ważne jest utrzymanie wysokiego stanu naładowania podczas mrozów. Zimą samochód potrzebuje więcej energii do rozruchu, przez co akumulator szybciej się rozładowuje. W czasie mrozów sama bateria także traci dużą część swojej sprawności – wraz ze spadkiem temperatury obniża się również pojemność akumulatora.

Zużywanie się akumulatora zimą

Akumulator ładuje się podczas pracy silnika. Dlatego pojazdy eksploatowane na krótkich odcinkach, w okresie, gdy używa się wielu odbiorników elektrycznych (ogrzewanie szyb, dmuchawy, światła itp.) mają permanentnie niedoładowane akumulatory. Skutkuje to skróceniem żywotności, co w niektórych przypadkach, podczas silnych mrozów, objawi się brakiem możliwości uruchomienia silnika.

Utrzymaniu właściwych parametrów elektrycznych akumulatora sprzyja eksploatacja na dłuższych trasach. Alternator ma wówczas możliwości uzupełnienia energii pobranej z akumulatora.

Jak awaryjnie uruchomić samochód?

W przypadku krótkich tras, przy jednoczesnym używaniu wielu odbiorników elektrycznych, wskazane jest uzupełnienie energii z urządzenia zewnętrznego. Warto wesprzeć się nimi również w sytuacjach, w których akumulator nie jest do końca sprawny, a potrzebujemy uruchomić samochód. Do przydatnych akcesoriów należą:

  • prostownik – urządzenie, które pozwala naładować niesprawny akumulator. W tym celu należy wyjąć baterię z samochodu i podłączyć ją do prostownika. Urządzenie nie będzie skuteczne, gdy akumulator całkowicie się rozładuje;
  • kable rozruchowe – służą do uruchamiania auta poprzez „pożyczenie” prądu ze sprawnego akumulatora w innym samochodzie.
  • booster – rodzaj przenośnej baterii o dużej mocy. Posiada kompaktowe rozmiary, nie ma więc przeszkód, by zmieścić booster w bagażniku.

Kiedy należy wymienić akumulator?

Niestety w większości przypadków, gdy akumulator nie jest już w stanie „zakręcić” rozrusznikiem i uruchomić silnika, konieczna jest jego wymiana. Dzieje się tak dlatego, że akumulator głęboko rozładowany zostaje nieodwracalnie zasiarczony i nawet jego długotrwałe ponowne ładowanie nie jest w stanie przywrócić mu wymaganej sprawności. Producenci uznają akumulator za „rozładowany do zera”, gdy napięcie spoczynkowe jest niższe niż 11,7V względem nominalnego 12,65V. Stan naładowania akumulatora można zweryfikować przy pomocy dedykowanego urządzenia (wskaźnika naładowania akumulatora). Warto jednak powierzyć to fachowcowi, który sprawdzi nie tylko napięcie, ale gęstość elektrolitu. Aby wydłużyć żywotność akumulatora, warto więc pamiętać przynajmniej o okresowej kontroli jego parametrów i o doładowaniu, gdy jest to konieczne.

Inne elementy układu zapłonowego

Dla prawidłowego funkcjonowania akumulatora ważny jest również dobry stan przewodów i klem (czyli zacisków łączących kable zasilające z akumulatorem). Zaśniedziałe są częstą przyczyną problemów z uruchomieniem pojazdów, zatem połączenia te muszą być oczyszczone i zabezpieczone odpowiednimi środkami chemicznymi. Istotny jest również stan świec zapłonowych i świec żarowych. W silnikach Diesla to właśnie świece żarowe mają decydujące znaczenie podczas uruchamiania pojazdu w niskich temperaturach. Ważne jest więc, by w trakcie regularnych kontroli sprawdzać nie tylko poziom naładowania akumulatora, lecz także inne elementy układu zapłonowego.

fv

Więcej o zimowej eksploatacji samochodu przeczytasz tutaj:

https://blog-norauto.pl/czy-wiesz-jak-przygotowac-auto-do-zimy/

https://blog-norauto.pl/kiedy-zmienic-opony-na-zimowe/