Napęd na cztery koła a jazda zimą – czy faktycznie jest bezpieczniej i wygodniej?

Uważa się, że jazda samochodem z napędem na cztery koła wspomaga prowadzenie pojazdu i zmniejsza ryzyko wpadnięcia w poślizg. Czy tak jest w rzeczywistości? Przyjrzyjmy się temu, jak auta z napędem na cztery koła sprawdzają się podczas jazdy zimą.

Napęd na cztery koła nie jest już zarezerwowany wyłącznie dla samochodów terenowych. Coraz więcej aut miejskich kusi kierowców układem 4×4. Czy warto decydować się na samochód z takim napędem? Jak radzi sobie z oblodzoną nawierzchnią? Czy napęd 4 × 4 rzeczywiście jest gwarancją bezpieczeństwa? Odpowiadamy.

Napęd na cztery koła – korzyści na oblodzonej drodze

Bezdroża, wertepy, oblodzona szosa – to nawierzchnie, na których zdecydowanie sprawdzi się samochód z napędem na cztery koła. Ruszanie i przyspieszanie na oblodzonej nawierzchni jest mniej niebezpieczne, ponieważ samochody z napędem na obie osie rzadko wpadają w poślizg w takich warunkach.

Dzięki lepszemu rozkładowi masy auto 4 × 4 z łatwością pokonuje także pokryte śniegiem i lodem wzniesienia oraz zakręty – zarówno gdy samochód przyspiesza, jak i wówczas, gdy jedzie ze stałą prędkością. Kierowcy z pewnością docenią także przejazd takim autem po nieodśnieżonych drogach.

Zatem z całą pewnością auto z napędem na cztery koła w opisanych przypadkach zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa zimą niż auto z napędem na jedną oś. Co jednak w sytuacji hamowania samochodu z napędem 4 × 4?

Zobacz także: Samochody terenowe – off-road jako pomysł na ekstremalny prezent

Napęd na cztery koła – potencjalne zagrożenia zimą

W trakcie hamowania na oblodzonej lub pokrytej śniegiem szosie auto z napędem na obie osie może zachować się w całkowicie nieprzewidywalny sposób. Wszystko ze względu na dodatkowe elementy budowy podwozia takie auto jest znacznie cięższe od  samochodów z napędem na jedną oś. Przez to jego droga hamowania może byćznacznie dłuższa.  W trudnych warunkach należy pamiętać o zdrowym rozsądku i powolnej jeździe. Nie należy wykonywać także żadnych gwałtownych ruchów kierownicą.

Dodatkowo napęd na cztery koła może okazać się niewygodny w sytuacji, w której przyczepność jest dobra. Jeśli auto posiada manualną skrzynię biegów, to zbyt gwałtowne puszczenie sprzęgła może sprawić, że silnik zgaśnie. W zimowych warunkach drogowych, gdy dni są krótkie, a widoczność ograniczona, takie sytuacje bywają bardzo niebezpieczne.

Napęd na cztery koła – wady

Auto 4 × 4 oprócz możliwych zagrożeń ma także inne, bardzo konkretne minusy. Przede wszystkim dodatkowe elementy w budowie auta sprawiają, że taki samochód jest kosztowny zarówno w momencie zakupu, jak i w utrzymaniu – ceny za naprawy tych aut są stosunkowo wysokie. Dodatkowo ze względu na skomplikowany układ i budowę auta znacznie zwiększa się ryzyko awarii.

Samochody z napędem na cztery koła nie należą też do zbyt ekologicznych. Zużycie paliwa jest w nich znacznie wyższe niż w autach z napędem na jedną oś.

Zobacz też: Ograniczenia prędkości w Europie

Napęd na cztery koła – czy warto?

Bilans zysków i strat w przypadku samochodów z napędem na cztery koła wydaje się w miarę wyrównany. Ostateczna odpowiedź na pytanie, czy warto zaopatrzyć się w taki samochód, zależy tak naprawdę od indywidualnych preferencji i tego, co dla kierowcy liczy się najbardziej. Z całą pewnością samochody z napędem na cztery koła będą idealnym rozwiązaniem dla osób, które mieszkają poza miastem lub też na górzystym terenie. Wówczas, szczególnie zimą, znacznie bardziej przydadzą się możliwości techniczne napędu na dwie osie.

Zobacz te: Jakie awarie mogą przydarzyć się zimą