Najlepsze opony zimowe w sezonie 2018/2019

NORAUTO_opony zimowe

Tegoroczna jesień rozpieściła nas piękną aurą i wysokimi temperaturami. Czas jednak pomyśleć o zmianie opon i nie dać zaskoczyć się zimie, jak to zwykle się mówi o drogowcach. Kierowcom, którzy stają przed koniecznością zakupu nowego ogumienia, z pomocą przychodzi ADAC – niemiecka organizacja motoryzacyjna z ponad stuletnią tradycją, która przeprowadziła niedawno test opon zimowych.

Tym razem sprawdziła opony w popularnym rozmiarze 205/55 R16, na których jeździ m.in. Volkswagen Golf, Škoda Octavia czy Ford Mondeo (a także wiele innych kompaktów i aut klasy średniej). Prezentujemy pięć modeli, które w najnowszym teście wypadły najlepiej.

ADAC test ­– gwarancja jakości i niezawodności

Niemiecki klub motoryzacyjny ADAC zrzesza miliony specjalistów z zakresu ruchu drogowego, motosportu i turystyki. Jednym z wielu działań, za które ceni się go na całym świecie, jest sezonowy test ogumienia. Aby uzyskać najbardziej obiektywne wyniki, eksperci przeprowadzający badanie nie są informowani, jaki produkt aktualnie testują. W przypadku opon zimowych uwagę skupiają szczególnie na takich parametrach, jak:

  • jazda po mokrej nawierzchni,
  • ruszanie i hamowanie na śniegu,
  • trakcja na suchym podłożu,
  • jazda po lodzie,
  • ekonomiczność,
  • ścieralność,
  • hałas i komfort.

Wszystkie kategorie oceniane są w skali 1–5, gdzie najwyższą notą jest 1.

Najlepsze opony zimowe

W tegorocznym teście przyjrzano się z bliska ofercie 16 producentów. Wśród nich znalazły się zarówno modele klasy premium, jak i opony sektora średniego i ekonomicznego. Nietrudno zgadnąć, że najwyższe miejsca należą do producentów cieszących się najlepszą renomą wśród klientów. Co ciekawe, tylko jedna opona nie zasłużyła na rekomendację ADAC (wytwarzane na Węgrzech Laufenn IFIT LW 31).

Miejsce 1: Continental WinterContact TS860

Ocena: 2,2 (dobra)

Dzięki opracowanej przez niemieckiego producenta mieszance gumowej Cool Chili (o zwiększonej zawartości krzemionki) i bieżnikowi SnowCurvez rowkami 3D opony zimowe WinterContact TS860 oceniono najlepiej w aż trzech z przedstawionych powyżej kategorii. Jazda po mokrej nawierzchni, ekonomiczność, a także komfort i hałas to kategorie, w których te opony zimowe nie miały sobie równych. To pozwoliło im na zajęcie najwyższego stopnia na podium.

Sprawdź w Norauto: Continental WinterContact TS860

Miejsce 2: Goodyear UltraGrip 9

Ocena: 2,2 (dobra)

Opony zimowe UltraGrip cenione są przez kierowców już od debiutu ich pierwszej serii. To także jeden z najchętniej wybieranych modeli opon zimowych z klasy premium. Co prawda w tegorocznych zmaganiach nie udało im się zwyciężyć w żadnej z kategorii, jednak świetne wyniki w większości z ocenianych parametrów pozwoliły im zająć wysokie, drugie miejsce. Sekretem amerykańskiego producenta są głębokie lamele i klocki o zmiennej geometrii, a także mieszanka gumowa wykonana z żywic i olejów roślinnych. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom opony zimowe UltraGrip poradzą sobie z każdą zimową nawierzchnią.

Sprawdź w Norauto: Goodyear UltraGrip 9

Miejsce 3: Dunlop Winter Sport 5

Ocena: 2,3 (dobra)

Wyjątkową zaletą brytyjskiego produktu jest umożliwienie kierowcy dynamicznej jazdy w zimowych warunkach. Specjalny bieżnik o dwukierunkowych rowkach pomaga poczuć się pewnie na ośnieżonej nawierzchni – testujący chwalili produkt za przyczepność i łatwość manewrowania. Mniej pozytywnie oceniono wysoki hałas i duże opory toczenia, pogarszające ekonomiczność jazdy.

Sprawdź w Norauto: Dunlop Winter Sport 5

Miejsce 4 – Kleber Krisalp HP 3

Ocena: 2,6 (zadowalająca)

Największą niespodzianką tegorocznego zestawienia jest produkt firmy Kleber, należącej do Michelina. Mimo niższej ceny i gorszej renomy opona ta wyprzedziła w rankingu model Michelin Alpin 5. Na wyniku zaważyło dobre zachowanie na śniegu i lodzie oraz trakcja na suchej nawierzchni. Testującym nie podobała się natomiast jazda na mokrej nawierzchni, a także wysoki hałas.

Sprawdź w Norauto: Kleber Krisalp HP 3

Miejsce 5: Michelin Alpin 5

Ocena: 2,7 (zadowalająca)

Wskazując zalety prezentowanego modelu, eksperci ADAC skupili się na świetnym zachowaniu na suchej nawierzchni. Podkreślono także ponadprzeciętną odporność na zużycie,  jednak kosztem dużego hałasu emitowanego podczas toczenia. Do wad zaliczono niepewne prowadzenie i wydłużoną drogę hamowania podczas jazdy po śniegu i lodzie. Warto wspomnieć, że jest to także najdroższa opona zimowa w tegorocznym teście.

Sprawdź w Norauto: Michelin Alpin 5

Na koniec przypominamy, że jeśli głębokość bieżnika w Twoich „zimówkach” spadła do 4 mm, jest to najwyższy czas na ich wymianę! W przeciwnym razie jeśli śnieg przyklei się do opony, nie będzie ona w stanie odprowadzić wody i błota pośniegowego, przez co straci właściwą trakcję. Warto także pamiętać, że żywotność opon określana jest przez ekspertów na 5 lat. Po tym czasie gumowa mieszanka może już zacząć tracić pierwotne parametry.

Jeśli nie masz pewności, jaki rozmiar opony zimowej jest zalecany do Twojego pojazdu przez producenta, wystarczy spojrzeć na drzwi kierowcy, klapkę wlewu paliwa lub do instrukcji obsługi samochodu, gdzie powinna znajdować się ta informacja.

Zobacz także: Opony zimowe i letnie – czym się różnią?