Manualne skrzynie biegów uchodzą za bardziej wytrzymałe i mniej awaryjne niż ich automatyczne odpowiedniki. Okazuje się jednak, że i one mogą przysporzyć problemów właścicielom samochodów. Sprawdź, jakie są najczęstsze awarie manualnych skrzyń biegów!

Problemy z manualną skrzynią biegów często bywają wynikiem wad konstrukcyjnych lub zbyt agresywnego stylu jazdy. Awarie powoduje również przeciążenie elementów układu – współcześnie produkowane samochody dysponują bowiem coraz większą mocą i momentem obrotowym. Po czym zatem poznać, że ze skrzynią biegów dzieje się coś złego?

Objawy awarii manualnej skrzyni biegów

Manualna skrzynia biegów, która uległa awarii, z reguły działa mało płynnie lub wydaje niestandardowe, niepokojące dźwięki. Do najbardziej charakterystycznych objawów należą:

  1. Utrudniona zmiana biegów – często jest spowodowana zbyt niskim poziomem oleju w przekładni. Nawet mały ubytek może przyczynić się do problemów ze zmianą biegów. Olej odpowiada bowiem za smarowanie wszystkich elementów skrzyni, ale należy pamiętać, że po pewnym czasie traci swoje właściwości smarujące. W takim przypadku należy niezwłocznie go wymienić.

W manualnej skrzyni biegów zazwyczaj mieści się około 1,2–2,5 litra płynu. Warto pamiętać, że oleje różnią się między sobą m.in. gęstością, dlatego należy stosować produkt zgodny z zaleceniami producenta samochodu

Poziom i jakość oleju to tylko jedne z możliwych przyczyn kłopotów ze zmianą biegów. Równie często kierowcy nie dociskają pedału sprzęgła do końca lub też podsuwają zbyt wysoko gumowy dywanik, co powoduje blokadę pedału.

Przyczyną nieprawidłowości mogą być również docisk sprzęgła, popychacze lub niewyregulowana linka.

  1. Zgrzytanie podczas zmiany biegów – z reguły jest wynikiem zapieczenia linek lub zużycia synchronizatorów – metalowych pierścieni umieszczonych na wałku głównym skrzyni, które mają wyrównywać prędkość obrotową kół zębatych. To właśnie synchronizatory odpowiadają za płynność włączania się kół zębatych. Każdy bieg posiada własny synchronizator, dlatego zgrzyty zazwyczaj występują podczas wrzucania określonej pozycji przekładni.
  1. Głośna praca skrzyni biegów – najczęstszą przyczyną okazuje się zużycie łożyska albo kół zębatych. Nie należy tego bagatelizować, gdyż uszkodzenie łożysk może prowadzić nawet do rozerwania obudowy skrzyni.
  1. Wyskakiwanie biegów – powodem jest najprawdopodobniej uszkodzona poduszka pod silnikiem lub skrzynią biegów. Wyskakiwanie biegu może świadczyć również o zużyciu lub wyłamaniu koła zębatego odpowiadającego za dany bieg.

Naprawa skrzyni biegów to skomplikowany proces i różni się w zależności od modelu samochodu. Jeśli więc zauważysz któryś z opisanych powyżej objawów – skorzystaj z pomocy specjalisty. Nie warto zwlekać z wizytą w warsztacie, gdyż długotrwała jazda z zużytymi synchronizatorami, kołami zębatymi lub innymi elementami manualnej skrzyni biegów może prowadzić do jeszcze poważniejszej awarii.

Jak uniknąć awarii manualnej skrzyni biegów?

Warto również pamiętać, że na żywotność skrzyni biegów ma wpływ styl jazdy. Należy unikać:

  • jazdy na zbyt niskich obrotach – powoduje to nadmierne obciążanie łożysk i kół zębatych;
  • zmiany biegów z niewciśniętym lub zbyt słabo wciśniętym pedałem sprzęgła, ponieważ może prowadzić do szybszego zużywania się synchronizatorów;
  • zbyt gwałtownego zmieniania biegów – synchronizator może nie zdążyć wyrównać prędkości elementów skrzyni;
  • trzymania ręki na dźwigni zmiany biegów – nadmiernie obciąża to mechanizm roboczy skrzyni.

Istotne jest również przestrzeganie terminu wymiany oleju w skrzyni – najlepiej robić to co 60 000 kilometrów.

Sprawdź również na naszym blogu, co warto wiedzieć o automatycznej skrzyni biegów.