Montaż instalacji LPG – czy nadal się opłaca?

Masowa przesiadka Polaków do aut z silnikami diesla spowodowała w ostatnich latach spadek zainteresowania instalacjami LPG. Ujawnienie afer związanych z jednostkami wysokoprężnymi, a także coraz wyższy koszt ich obsługi i napraw sprawiły, że kierowcy łaskawiej spoglądają na motory benzynowe.

Przekroczenie psychologicznej bariery 5 złotych zarówno przez olej napędowy, jak i benzynę sprawiło, że wielu z nich zastanawia się nad rozwiązaniem, które pozwoli obniżyć koszt użytkowania samochodu. Sprawdźmy zatem, czy jazda autem na gaz jest nadal opłacalna.

Czy instalacja LPG pasuje do każdego silnika?

Zanim zaczniesz liczyć korzyści, jakie przyniesie Ci zmiana sposobu zasilania samochodu, zastanówmy się najpierw, czy można przerobić w ten sposób każdy pojazd. Warto w tym miejscu przywołać konstruktorów, którzy stworzyli czołg z silnikiem diesla i instalacją LPG. Tak skrajny przykład dowodzi, że dla specjalistów nie istnieją już żadne technologiczne bariery w budowie jednostek zasilanych gazem. Nie oznacza to jednak, że każdy silnik zniesie przeróbkę w podobny sposób, szczególnie na dłuższym dystansie.

Z reguły przyjmuje się, że instalacji LPG najmniej powinni obawiać się właściciele samochodów posiadających pod maską wolnossące silniki z wtryskiem pośrednim. Oczywiście, najtaniej i najprościej przerobić można silniki wyposażone w gaźnik. Na polskich ulicach jest ich już jednak coraz mniej. Współczesna motoryzacja kieruje się raczej w stronę silników małolitrażowych, gdzie królują niska pojemność i mała liczba cylindrów. Tak zwany downsizing nie jest z pewnością sprzymierzeńcem instalacji LPG. Niewielkie i wysilone jednostki posiadają swoje problemy już przed zmianą sposobu ich zasilania. Radzimy zatem skonsultować pomysł montażu omawianej instalacji z renomowanym warsztatem, specjalizującym się w obsłudze silników wykorzystujących alternatywne źródło energii.

Montaż instalacji LPG – na co zwrócić uwagę?

Jeśli zdecydowałeś się na montaż gazu w swym samochodzie, szczególnie istotna staje się kwestia kto tę przeróbkę wykona. Wybór osoby nie powinien być przypadkowy, a czas poświęcony na znalezienie właściwego warsztatu i mechanika zwróci się szybko, do tego z nawiązką. Bardzo ważne jest także, aby podczas zakupu urządzenia nie kierować się tylko ceną. W najtańszym zestawie trudno oczekiwać, że jego podzespoły pochodzić będą od renomowanych producentów, a co za tym idzie okażą się trwałe i bezproblemowe. Niższa jakość przełożyć się może na częste usterki, wymagające wizyt w serwisie. O ile pierwszych symptomów możesz nawet nie zauważyć po rozpoczęciu jazdy na gazie, o tyle dławiące się auto i problemy z rozruchem potrafią skutecznie zepsuć radość z próby zaoszczędzenia pieniędzy.

Instalacja LPG w nowym aucie

Układy zasilania gazem LPG montowane są nie tylko w używanych samochodach. Producenci oferują bowiem wiele modeli, które w instalację gazową wyposażone są już w momencie opuszczania salonu sprzedaży. Często spotkasz się z określeniem, iż są to instalacje fabryczne. W rzeczywistości takie zestawy montowane są przez warsztaty współpracujące z dilerami, którzy biorą odpowiedzialność za ich jakość, a także oferują gwarancję. W razie problemów z działaniem jednostki sprzedawca nie może zostawić nas samych z problemem, a sytuację taką ryzykujemy zakładając instalację w nowym pojeździe na własną rękę. Warto wziąć pod uwagę ten aspekt, ponieważ opłacalność instalacji LPG to nie jest jedynie koszt jej montażu, lecz także późniejszej obsługi i ewentualnych napraw.

Ile można zaoszczędzić dzięki montażowi instalacji LPG?

Pierwsze lata istnienia instalacji LPG upewniły kierowców, że dzięki nim koszt przejechania kilometra obniża się o 50 %. Wraz z wahaniami cen benzyny procent ten zmieniał się wielokrotnie, trzeba jednak pamiętać, że cena gazu wahaniom ulega w zdecydowanie mniejszym stopniu. Aktualnie litr 95-oktanowej benzyny kupimy za równo 5 złotych. Koszt litra LPG wynosi 2,15 zł.

Zanim przejdziemy do konkretnych wyliczeń prosimy, abyś pamiętał, że samochód z prawidłowo działającą instalacją LPG powinien spalać około 20 % więcej gazu, niż silnik benzynowy. W wyliczeniach należy również uwzględnić, że co do zasady auto nie spala samego gazu. Nowoczesne instalacje, szczególnie fabryczne, skonfigurowane są w taki sposób, aby przy mocnym przyspieszaniu (lub przy dużych prędkościach) silnik spalał zarówno gaz, jak i benzynę, lub wręcz zasilał się samą benzyną – oznacza to, że oszczędności mogą być mniejsze od zakładanych. Istnieją oczywiście jednostki z sekwencyjnym wtryskiem paliwa, które potrafią spalać jedynie LPG. W skali kraju jest to jednak niewielki procent.

Głównym wydatkiem, jaki musimy ponieść przed rozpoczęciem jazdy na gazie, jest zakup i montaż instalacji LPG. 1300 złotych to kwota, jaką należy przeznaczyć na przerobienie silnika wyposażonego w gaźnik. Samochód z motorem, który posiada jednopunktowy wtrysk paliwa, do którego niezbędny jest zakup układu dawkującego silnikowi odpowiednią mieszankę paliwa, wymaga zostawienia w serwisie pomiędzy 1500 a 1800 złotych. Nowoczesne instalacje sekwencyjne to koszt sięgający nawet 5000 złotych.

Przeprowadźmy zatem symulację wydatków, jakie poniesiesz na eksploatację takich jednostek. Przy założeniu, że Twój samochód na przejechanie 100 kilometrów potrzebuje 10 litrów benzyny, pokonanie tego dystansu kosztować Cię będzie 50zł. Ten sam samochód wyposażony w instalację LPG spali 12 litrów gazu, za które zapłacisz 25,8 zł. Oznacza to, że najtańsza instalacja zwróci się po przebyciu około 5000 km, w silniku z jednopunktowym wtryskiem po 7000 km, a sekwencyjna zacznie przynosić oszczędności po około 16 tysiącach kilometrów.

Pamiętaj jednak, że jest to jedynie orientacyjne wyliczenie i nie obejmuje ono wyższych kosztów serwisowania auta, potencjalnie zwiększonej awaryjności oraz niższej trwałości niektórych podzespołów (katalizator, głowica silnika). Właściciela samochodu wyposażonego w instalację LPG czeka również wyższy koszt rocznego przeglądu, który wynosi 163 zł (silnik benzynowy – 99 zł). Samochód zasilany gazem wymaga także droższego serwisu. Należy w nim częściej wymieniać olej oraz świece zapłonowe. Ważna jest także regularna i prawidłowa obsługa samej instalacji.

Samochód na gaz vs samochód hybrydowy

Montaż instalacji gazowej jest nadal dobrym pomysłem dla osób chcących zmniejszyć koszty eksploatacji samochodu. Jest to jednak rozwiązanie dla kierowców, którzy wykonują duże miesięczne przebiegi, lub ich samochód jest szczególnie paliwożerny. Na instalację LPG powinny się również zdecydować tylko te osoby, które nie zaniedbują regularnego serwisu, ponieważ działania takie potrafią szybko się zemścić.

Alternatywą dla kogoś, kto boi się konsekwencji związanych z jazdą na LPG mogą być dzisiaj auta wykorzystujące inne źródła energii. Popyt na takie samochody rośnie od kilku lat w dość szybkim tempie. Alternatywne źródła napędu obejmują klasyczne hybrydy, hybrydy oferujące ładowanie baterii z gniazdka (tzw. plug-in) oraz auta elektryczne. Największym zainteresowaniem europejskich klientów cieszą się nadal auta hybrydowe. W Polsce natomiast z każdym rokiem przybywa pojazdów elektrycznych i ładowanych z gniazdka, zdecydowanym liderem są jednak samochody zasilane LPG.