Olej silnikowy jak się nietrudno domyśleć jest odpowiedzialny za smarowanie podzespołów silników spalinowych. Dodatkowo posiada funkcje oczyszczające oraz odprowadzające ciepło z serca naszego samochodu. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania auta, a częsta jego wymiana może zagwarantować nam bezawaryjną jazdę. Zanim jednak udacie się na zakupy, warto poznać kilka informacji na jego temat.

Smarowanie układów mechanicznych w celu zniwelowania tarcia znane jest już od czasu powstania pierwszych maszyn silnikowych. Pierwotnie do tego celu używano olejów roślinnych, tłuszczy pochodzenia zwierzęcego lub tranu. W nowoczesnych silnikach rolę tą przejęły oleje silnikowe, które możemy podzielić na trzy kategorie – oleje mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne. Te pierwsze, wytwarzane bezpośrednio z ropy naftowej, charakteryzują się jednak niską jakością i niewielką odpornością na wysokie temperatury.

Klasyfikacja lepkości

Pierwszym parametrem, który powinien was zainteresować, jest lepkość oleju. Z pomocą przychodzą tu inżynierowie z SAE (ang. Society of Automotive Engineers), tworząc klasyfikację, znajdującą się na butelce każdego oleju samochodowego. Świadczy ona o lepkości oleju w temperaturach ujemnych i dodatnich. Możemy wyróżnić łącznie 14 klas: 6 zimowych (0W, 5W, 10W,15W, 20W, 25W) „W” (winter) oraz 8 letnich (8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym większa lepkość oleju w niższych temperaturach, a więc olej szybciej dotrze do elementów silnika. Z kolei pozostałe cyfry mówią nam o lepkości w maksymalnych temperaturach – im wyższa, tym większa.

Klasyfikacja jakości

Drugą istotną cechą przy dobieraniu właściwego oleju jest klasa jakości. Istnieją dwa główne ośrodki badawcze, wyznaczające normy dla producentów – amerykańska API oraz europejska ACEA. W przypadku tej pierwszej oznaczenie składa się z dwóch liter, przy czym silniki podzielono na te zasilane benzyną bezołowiową (S), oraz na jednostki wysokoprężne (C). Druga litera określa jakość oleju – im wyższa, tym lepsza. Warto zaznaczyć, że kupując olej należy starać się wybrać ten, o lepszych parametrach od tych, do których dana jednostka została przystosowana, ale tylko „o punkt” wyżej. Wynika to z faktu, że starsze silniki nie są przystosowane do nowych norm i odwrotnie. Dodatkowo należy podkreślić, że dolewanie oleju o słabszych parametrach może doprowadzić do jego szybszego zużycia lub nawet uszkodzenia silnika.

Europejska norma ACEA to efekt współpracy producentów samochodowych, którzy stworzyli własną procedurę testów. Wyróżnia ona normy w samochodach osobowych lub dostawczych do 3,5 tony. Odpowiednie dla silników benzynowych będzie to litera „A” oraz dla Diesla „B”. Dla ciężkich dostawczaków oraz ciężarówek zarezerwowano litery „C” i „E”. Przy każdej literze możecie znaleźć cyfrę. Im wyższa cyfra, tym nowocześniejszy jest olej. Obecnie najwyższe oznaczenia to: A5, B5 i E7. Litera „C” kryje w oznaczeniu jeszcze jeden ważny aspekt – ekologię. Oleje tej kategorii to niskopopiołowe substancje, które poprzez osadzanie mniejszej ilości szkodliwych popiołów na filtrach DPF i katalizatorach mogą przedłużyć żywotność tych elementów pojazdu.