Lampki kontrolne na desce rozdzielczej – krótkie ABC

Kontrolki na desce rozdzielczej widział z pewnością każdy kierowca. Niektóre z nich zapalają się, gdy uruchomicie daną funkcję, inne natomiast potrafią pojawić się z zaskoczenia i zazwyczaj wskazują jakąś awarię. Jakie z nich oznaczają przymusowy postój, a które powinny wzmóc naszą czujność, lecz pozwolą na spokojne dojechanie do serwisu? Zerknijcie na krótki poradnik.

W samochodach występują trzy rodzaje kontrolek:

Informacyjne w kolorze zielonym lub niebieskim, które sygnalizują Wam na przykład włączone światła, kierunkowskazy czy tempomat. Oczywiście nie musicie się nimi martwić i spokojnie możecie kontynuować jazdę.

Ostrzegawcze w kolorze żółtym lub pomarańczowym, które sygnalizują o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu samochodu. W tym wypadku możecie kontynuować podróż, lecz warto w najbliższym czasie sprawdzić w serwisie, jaka jest przyczyna zapalenia się danej kontrolki. Istnieją pewne wyjątki jak na przykład włączenie ogrzewania tylnej szyby lub świateł przeciwmgielnych.

Alarmowe w kolorze czerwonym. W tym wypadku powinniście niezwłocznie zatrzymać samochód i zadzwonić po holownik, który zawiezie auto do warsztatu. Od tej zasady również zdarzają się wyjątki, takie jak kontrolka niezapiętych pasów czy zaciągniętego hamulca ręcznego.

Kontrolki informacyjne:

  Włączone światła mijania (krótkie).

  Włączone światła przeciwmgielne.

  Włączone kierunkowskazy lub światła awaryjne.

  Włączony tempomat.

  Włączone światła drogowe.

  Włączony system wspomagania parkowania.

  Włączone światła pozycyjne.

Kontrolki ostrzegawcze:

  Niski poziom ciśnienia w oponach. W tym przypadku powinniście uzupełnić oponę powietrzem z kompresora. Jeśli problem będzie się powtarzał, świadczyć to może o nieszczelności i konieczna będzie wizyta u wulkanizatora. Kontrolka tego typu może się również zaświecić, kiedy macie różny rozmiar opon letnie/zimowe. Wtedy należy tylko zresetować czujniki i możecie znowu cieszyć się jazdą.

  Awaria świateł zewnętrznych. Kiedy na desce rozdzielczej pojawi się taka kontrolka, powinniście skontrolować, czy jedna z żarówek się nie przepaliła. Może się zdarzyć, że na pierwszy rzut oka wszystkie światła świecą prawidłowo. Co wtedy? Przyjrzyjcie się żaróweczkom podświetlającym tylną tablicę rejestracyjną. Wielu kierowców pomija je przy sprawdzaniu, a one także podpięte są pod czujnik.

  Tzw. „check engine”. Wbrew pozorom nie trzeba od razu przerywać jazdy, kiedy zobaczycie tę ikonkę. Niektóre samochody mogą w tym momencie przełączyć się w tryb awaryjny, a osiągi być odczuwalnie niższe. Jedno jest pewne – może być to początek poważniejszych problemów i powinniśmy oddać samochód na diagnozę.

  Awaria systemu stabilizującego tor jazdy. W tym wypadku należy udać się do serwisu w sprawie diagnozy i ewentualnej naprawy.

  Rezerwa paliwa. Jeśli zaświeci nam się ta kontrolka, powinniście zacząć szukać stacji benzynowej. W zależności od samochodu i stylu jazdy, na rezerwie jesteście w stanie przejechać 40-50 km. Trójkąt po prawej lub lewej pomoże Wam zlokalizować wlew paliwa bez wysiadania z samochodu. Przydatny drobiazg, który pomoże wybrać dystrybutor po właściwej stronie.

  Awaria świec żarowych. Tu z pomocą może Wam przyjść serwis samochodowy.

  Kontrolka ta informuje was o wyłączonym systemie przeciwpoślizgowym.

  Mała ilość płynu do spryskiwaczy, należy uzupełnić.

  Kontrolka informująca o zbliżającym się przeglądzie.

  Płatek śniegu oznacza ostrzeżenie przed śliską nawierzchnią. Noga z gazu! Kiedy temperatura na zewnątrz oscyluje w okolicy zera, możecie zobaczyć ten komunikat.

  Zużyte klocki hamulcowe. Kontrolka, która informuje, że czas odwiedzić serwis w celu wymiany klocków hamulcowych.

  Awaria systemu ABS. Nie należy lekceważyć tej kontrolki, gdyż ABS bezpośrednio odpowiada za wasze bezpieczeństwo.

  Kontrolka z ikonką w kształcie filiżanki to znak, że czujniki wykryły zmęczenie kierowcy. Może czas pomyśleć o chwilowym odpoczynku?

Kontrolki awaryjne:

  Zbyt niskie ciśnienie oleju. Kontrolka, która ostrzega przed zatarciem silnika, ponieważ stan oleju jest na ekstremalnie niskim poziomie.

  Jeśli zobaczycie taki symbol, to najprawdopodobniej nie zwolniliście hamulca postojowego (ręcznego). Jeśli po jego zwolnieniu nie zgaśnie, przyczyną może być zbyt mała ilość cieczy w układzie hamulcowym.

  Kontrolka sygnalizująca otwarte lub niedomknięte drzwi

  Niezapięte pasy bezpieczeństwa.

  Zbyt wysoka temperatura układu chłodzenia. Dłuższa jazda grozi przegrzaniem silnika.

  Awaria skrzyni biegów. Naprawa lub wymiana skrzyni biegów bywa bardzo kosztowna, dlatego niezwłocznie należy odwiedzić serwis.

  Problem z układem ładowania. Przyczyną może być awaria alternatora lub ekstremalnie wyładowany akumulator.

  Awaria układu wspomagania kierownicy. Jeśli kierownica obraca się ciężej niż dotychczas, a dodatkowo widzicie tę kontrolkę, powinniście w najbliższym czasie odwiedzić serwis.

Kontrolki w samochodzie, szczególnie te awaryjne, mają za zadanie pomóc Wam rozpoznać problem i rozwiązać go, zanim zamieni się w poważniejszą usterkę. Nie można się nich obawiać, ponieważ mają służyć Wam w komfortowym i bezpiecznym pokonywaniu kilometrów, ale trzeba je poznać i nauczyć się z nich korzystać.

Nowa gama boosterów i prostowników

Archiwum